Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Att något blad går ner sig hade jag inte reagerat så mycket över.
Detta med EC och Vallisneria har jag med hört, har dock ingen personlig erfarenhet av det.

Väldigt lite ljus har du, men växten borde ändå klara sig bra om den inte skuggas av andra växter. Har du reflektor på röret?

Har du nån bild så man kan se karet i sin helhet? Funderar på om du skall öka upp din PMDD dos...

Jag tycker spontant det låter som att de förtynar och kan mycket väl bero på ljusbrist. Kör du nån typ av CO2 i karet?

För att köra med PMDD så gör du väldigt små VB.
Återkom med åldern på rören med.

Ingen typ av CO2.
Ena ljusröret heter Leuci 30W, aquarium colour T8 och det andra Leuci 30W, aquarium nature T8. De är ca 4-5 månader gamla.

Kan mina små VB vara orsaken?

Jag hade sand i botten, och det bildades svavelväte i botten pga att det blev för tätt. Fiskar, snäckor och växter började dö.

Jag bytte ut sanden mot grus, engelsk sjösten, och fick ersätta några växter. De växter som blev kvar ser för sorgliga ut, men de verkar ta sig sakta men säkert.

Hade säkert 15 ancistrusbebisar som dog, sex äpplen, en praktbotia, en dvärggurami, fembandsbarber, guppy, molly ja det var inte roligt...

Nu verkar alla värden stabila igen, och jag håller tummarna!

Jag har ett life glow rör, och det andra kommer jag inte ihåg just nu vad det hette.

Är sugen på att fixa månljus, det ser så fint ut!

Fy satan så tråkigt!
Nu blev jag orolig eftersom mitt lilla räkkar på 60 liter har sandbotten. Hur märkte du av svavelvätet förutom att växter och fiskar dog?

Jag har varit på G att köpa sandsnäckor för att luckra upp sanden, men de jag fick hem var döda så projektet stannade av.

Ska kolla upp lysrören och se om jag kan köpa till mitt kar :)

Jag hänger gärna på här inne! :D
Fixar lite bilder imorgon!

Jättefina kar ni har allihopa!

Att något blad går ner sig hade jag inte reagerat så mycket över.

Nej, sånt händer väl ibland men jag tycker nog att de har varit lite väl tråkiga till och från. Jag tittade dock lite extra noga på dem nu och trista är de faktiskt inte nu, ganska gröna ändå, men det är just de att de har en tendens att hela tiden bli genomskinliga kanske främst i topparna. Inte alla alltså, men det är alltid något/några strån som ser lite döende ut, och jag får nästan alltid plocka bort lösa/döda strån vid VB. Även min svärdplanta ser lite tråkig ut på sina håll, men det kanske beror på att den inte har så gott om plats att sträcka ut sig på? Det verkar främst vara bladen som liksom ligger an lite mot glaset som blir fula. Annars verkar den må rätt ok.

Väldigt lite ljus har du, men växten borde ändå klara sig bra om den inte skuggas av andra växter. Har du reflektor på röret?

Nej, inga andra växter som skuggar direkt. Det sitter någon typ fastbyggd reflektor i själva ljusrampen:
a1.jpg

Men någon annan har jag inte satt dit.

Har du nån bild så man kan se karet i sin helhet? Funderar på om du skall öka upp din PMDD dos...

Jag har varken bild eller kamera just nu, tyvärr. Men kan det skada att prova att öka dosen något?

Beskriv exakt hur mycket växter du har i stället då.
Har du växter på hela bottenarean, typ.

Om vi säger att karet är knökfullt, och du gör vecko VB, och tillsätter EC varje dag. Då tycker jag du skall öka PMDD:n till det dubbla. Men inte annars eftersom du har så lite ljus. Hur mycket fisk har du i karet och hur mycket fodrar du? Varje dag?

Den där reflektorn är inte den bästa, men den är klart bättre än ingenting, se till så att den alltid är ren. Får du kalkfläckar på den så torka av med t.e.x Kalkosan.

Hur detaljerat svar vill du ha?
Det finns några parametrar att ta hänsyn till.

1. Valet av rör. Ett dåligt rör gör att växterna inte kan tillgodose sig ljuset på rätt sätt.
2. Reflektorerna. Mycket viktigt, kan nästan halvera ljuskällan om rätt reflektorer används.
3. Mängden CO2. Att sitta på med för mycket ljus och inget CO2, blir aldrig bra. Däremot med CO2 så kan växterna klara sig i både lite o mycket ljus.
CO2 är alltid prio 1 i ett växtakvarium.
4. Växtval. Om ovan parametrar är rätt så kan man ignorera detta. Kör man däremot utan CO2, så bör man ha de enklaste växterna.
5. Akvariets volym/bottenarea. Behövs väl ingen mer förklaring här. ;)

Förr räknade man med W per L, det har man i dag helt gått ifrån och nu använder man sig av formeln: Vårat ljus= (P x Reff)/A [W/m²]
Det är för att man nu kommit på att det är bättre att räkna ut ljusmängden med bottenarean istället för volymen.
Den nya formeln ger dig mer korrekta värden, och tar hänsyn till dina reflektorer med. Inom sinom tid kommer det att sammanställas hur stor skillnad dessa värden gör, och man kommer även då att räkna ut vad som anses som medelljus i ett växtakvarium.

Oj, jag har nämligen ingen större koll på det här med ljuset.
Har ett 54-liters paket där jag fick med ett ljusrör. På det står: Econoline 11W 230V~50/60Hz 1x11W
Förstår ingenting av detta.:crazy:

Reflektorer? Det har jag antagligen inga.
Finns CO2 i växtnäringen man kan köpa?
Jag tänkte försöka få tag på så lätta växter som möjligt.
Karet är 60x30.

Sedan tänkte jag på detta med VB i ett nystartat akvarium, tidigare sa du att man ska byta 40-50% i veckan i ett växtkar, gäller det den första månaden också eller ska man ta mindre VB då?

Kom på en till fråga.:angel:

Hur mycket påverkar en rot eller en kalksten i ett kar? Om man sätter i en rot i ett akvarium med PH på 7.5, sänks det till 7 då?
Samma sak med en kalksten, höjs PH på samma vis då?

Du får prova dig fram med hjälp av tester så ser du vad den typen av rot gör med ditt PH.

CO2=Koldioxid, det måste tillsättas via tub eller DIY mäsk. Det finns inte på flaska att köpa, även om EC har liknande effekter så blir det aldrig detsamma.
Att EC i sig är ett gift skall man med tänka på.

Ditt ljus är så mycket i underkant så jag skulle inte rekommendera dig till att köra växter i det alls. Du skulle behöva minst det tvådubbla och helst det tredubbla. Och att du kör utan reflektor gör ju inte saken bättre. När jag då säger det tredubbla så menar jag givetvis med reflektor, något annat finns inte i min värld.
Vad det är för rör du har har jag ingen aning om.

Kör man växtkar så kör man alltid karet så stabilt som möjligt. (och ändrar så lite som möjligt med) Så där gör man sina VB varje vecka, spelar ingen roll om karet är nystartat eller ej.

Men det måste gå att köpa sådana tillbehör i djuraffären också om nu alla växter behöver detta?
Okej, så jag hade behövt ett rör på 22 W? Rekomenderar du någon särskild sort eller ljus?
Men vad är en reflektor? Måste man ha det också?
Har ju inte startat karet än. Ska vänta i två veckor till, började att planera i november, men jag vill få allt rätt innan jag startar upp det.

Beskriv exakt hur mycket växter du har i stället då.
Har du växter på hela bottenarean, typ.

Åh nej nej, något växtkar på det sättet är det ju inte direkt. Hittade en bild från när det var nystartat:

akv1.jpg

Ett par växter har bytts ut, men placering och antal är ungefär densamma nu som då. Svärdplantan och vallisnerian är ju större och mer utbredda nu dock, speciellt den förstnämnda.

Om vi säger att karet är knökfullt, och du gör vecko VB, och tillsätter EC varje dag. Då tycker jag du skall öka PMDD:n till det dubbla. Men inte annars eftersom du har så lite ljus. Hur mycket fisk har du i karet och hur mycket fodrar du? Varje dag?

Jag har för närvarande tio guppy (varav åtta är halvstora yngel - inte ens att man stoppar i två av honkön hjälper en från massökning när det gäller guppys, tydligen) och två otto. Matar de tio oftast en gång om dagen, mestadels med granulat, men lite räkmix och annat frysfoder slinker också ner ibland, och lägger i små tabletter till de andra två ett par gånger i veckan.

Men då ska jag inte ge mig på att öka doseringen i alla fall?

Den där reflektorn är inte den bästa, men den är klart bättre än ingenting, se till så att den alltid är ren. Får du kalkfläckar på den så torka av med t.e.x Kalkosan.

Tack för tipset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 953
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg