Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

*kl*

Nu behöver jag er hjälp att komma ihåg ett namn.

Jag såg en väldigt snygg fisk på arken i ängelholm för ca 1 vecka sen. Den var svart med oranga fläckar på. Kan ha varit en slags gurami men mins inte helt.
Nån som kan hjälpa mig vad den heter?

Oj, du måste berätta mer. Var den klassiskt guramiformad i kroppen?
Svart som i att det var originalfärgen eller att man avlat fram den?
Jag tänker bland annat på färgvarianterna på molly när du skriver svart med orange. Även honungsguramin är svart och orange, men bara som utfärgad och inte i det mönster du beskriver.

Jag har bara haft dvärggurami men den påminde om en stor sådan i kroppsform, sen var kroppen KOLSVART men klaroranga små fläckar på sidorna.
Det irriterar mig verkligen att jag inte la namnet bättre på minne.

Vad händer med skalen de ömsar? Ska man plocka bort dem? Behöver räkorna också något särskilt för sina skal?
Tycker du att de städar bra i akvariet? Måste säga att de verkar väldigt enkla att ha att göra med.:)

Jag plockar bort skalen om jag kommer ihåg det, men det är inte alltid. Kalk är bra för skalet, särskilt om man har lite vatten med lågt PH, jag ger dock ingenting och det fungerar bra ändå. Det städar hyfsat bra tycker jag nog, men akvariet blir ju inte mirakulöst rent helt plötsligt om man säger så... ;)

Räkor är definitivt lätta att ha och göra med!

delvis KL

En fråga angående pump, filter o.s.v. från en helt novis. Jag köpte ett 54-liters kar för något år sedan på ett sådant där billigt erbjudande inför jul, kostade väl 300 eller något sådant och då ingick pump i köpet. Misstänker ju dock att det inte är någon superpump jag fick med och funderar på att lägga lite pengar på en ny eftersom den jag har snabbt kläggar igen.

Så vad bör man tänka på, några tips på bra pumpar för ett 54-liters akvarium? Vad krävs? Pris spelar inte så stor roll. :laugh:

Fast om den kläggar igen har den ju onekligen skött sitt jobb, dvs samlat upp klägget från vattnet. Är den full är den full, och kan inte så mycket annat. Förutom att se över belastningen i karet kan du möjligen skaffa ett hemmagjort filter med stor yta, typ filtermatta med liten pump bakom.

*kl*

Ännu en fråga från mig..:angel:

Hur vet man på ett ungefär hur många växter man bör ha i karet? Har försökt hitta info om detta och hittat två olika altenativ. Enligt den ena ska man ha en kruka per 5 liter vatten och enligt den andra en växt per fisk och då en liten om det är en liten fisk osv. Hur har ni tänkt, vad är egnetligen lagom?

Kan det bli för många? :angel:
Har man gott om näring, ljus och CO2 och man valt fiskar som trivs trångt så är det bara en utseende fråga.
En del fiskar trivs dock med en del öppna ytor (har sj inga sådana ;) ) då kan ett igenväxt kar vara hämmande för dom.

Jag som har växtkar har nog 5 växter per fisk då jag sj vill styra nitrattillgången i karet.

Nej, det hoppas jag inte.:p

Det låter ju bra. Men växterna har väl en del påverkan på olika vis också, är det då bättre med för många än för få? Har man för lite växter blir det väl dåligt med syre åt firrarna och fler alger, men kan man ha för många?

Jag misstänker svagt att jag kommer få ett större akvarium av sambon i julklapp.
Här långt ifrån säker men han har inte plockat hem min julklapp än och inte meddelat vem som hämtat den åt honom och han säger att jag har sagt jag vill ha det.

Inte mycket jag säger att jag vill ha som är svårgömt. :p

Är det någon som vet om man kan räkna på hur många räkor man kan ha i karet? Tar en räka upp lika mycket utrymme som en fisk?
Har för mig att jag hört att småräkor inte gör det, men hur är det med ex amanoräkor?

Kom på en till grej.:angel:

Funderar på vad jag ska ha för bottenlager i karet och har hört om Rådasand. Vad jag minns ska kornen vara mellan 1-3 cm för att växterna ska trivas, så om man köper en grovkornig på 1cm borde det väl funka?
Någon som vet vart man kan få tag i detta till ett billigare pris?

jag har nu 3 st ancistrusar i mitt 350 kar , räcker det? Hittills har jag inte sett dem käka på gruset allt utan de är bara på ek-grenen och rutan.

är snäckor bättre på att käka bajskorvar? :D

Gibbicepsjätten lägger ju inte små fina korvar direkt:eek:

Insugs-strilen fastnar det korvar i, om man tar bort den 'r det väl risk att småfiskarna sugs in?

Senast ändrad:

Var inget större akvarium, så nu blir det fortsatt övertalning och kika på blocket!
Fyller ju år om bara 3 månader så man kan ju önska tills dess! ;)

Min Pitbull pleco är duktig på att äta i gruset så väl som ruta, växter, dekoration och även sno lite från ytan vid matdags! ;)
Botten får han dock hjälp av mina två guldfiskar som älskar mitt fina grus som dom kan plocka med hur dom vill.
Sen är det lite roligt också att säga att man har en pitbull! :angel:

Självklart lönar sig tjat!
Sen gör det ju sitt att han får hjälpa till att inreda på vårt egna lilla vis för då blir det lite av hans intresse också. ;)

lånar knapp

Jag har sådana här långa platta växter.. vad sjutton heter de... Vallisneria av något slag. Jag tycker att de inte "blommar ut", ja eller de blir aldrig riktigt starkt gröna. De är ljusgröna/nästan lite gulaktiga och genomskinliga, inte alls så fina som jag vill ha dem!

Vad kan saknas?
Det är ett kar på ca 180 liter, ca 10-20% VB/vecka och tillsätter då PMDD. Två lysrör (kollar upp vad det är för slags lysrör när de svalnat).

Jag tycker spontant det låter som att de förtynar och kan mycket väl bero på ljusbrist. Kör du nån typ av CO2 i karet?

För att köra med PMDD så gör du väldigt små VB.
Återkom med åldern på rören med.

Så ser mina (spiralis) också ut. Inte så jättetrista och genomskinliga, men enstaka strån förtvinar ibland och de är ju inte jättegröna och fina precis.

Akvariet: 54 l, PMDD (lite drygt 5 ml av varje), VB på ca 40-50% ungefär en gång i veckan, daglig dos (minsta) av EC, ett Aquarelle-lysrör på vad är det, 15 w? Inte ett år gammalt. Inte så stark belysning med andra ord, men vad jag har läst mig till borde det ändå vara tillräckligt (ljuskrav 1-5 på Zoopet ju)?

Läste dock att vallisnerior kan vara känsliga mot EC, så vet inte om det kan ha med det att göra? Eller om de helt enkelt kräver bättre belysning kanske... Eller om de helt enkelt ser ut som de ska göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 945
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix