Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jag tror hon menade amanoräkor, de lever i sötvatten men behöver saltvatten för att försöka sig. De är väl inte precis vita, snarare grådaskiga och kanske inte så jättevackra, men robusta och tåliga är de. Fast de blir ganska stora, våra honor är kanske 3-4 cm.

Blir inte de större? Det låter ju bra på så vis. Har sett dem och de är ju ofta lite tråkiga i färgen men verkar praktiska och ser ganske roliga ut ändå.
Ska de också vara i grupp? Ungefär hur många behöver man av dem för att de ska trivas?

Ja, de ska nog gärna vara några stycken. Vi har fem stycken, de verkar trivas.

De är stora nog, de är rätt glupska, så slänger man ner en algtablett eller pellet så snor de den och simmar iväg för att äta upp den själva.

*kl*

Var ett tag sedan jag skrev här i tråden. Jag hade lyckats fått mitt 54 l "perfekt", fiskarna var i harmoni, likaså växterna och allt såg frid och fröjd ut. Drabbades av en obehagskänsla att detta går lite väl för bra, men lät det bero. Åkte till Thailand i 3 veckor och bad min bror vakta fiskarna, och han hade fått grundliga instruktioner. Åkte iväg på min efterlängtade semester, då bröt helvetet lös. Fick sms av en vädligt panikdrabbad storebror som skrev att akvariet blivit vitt, slemmigt och luktade ruttet samt att nästan alla fiskar dött, förutom min kampfisk, ancistrus och det lilla molly-ynglet. Som grädde på moset hade alla växter ruttnat. Finns inte så mycket man kan göra då man är på andra sidan jorden så jag sa åt honom att ta bort de överlevande fiskarna och stänga av akvariet och tömma ur vattnet så skulle jag ta hand om det där när jag kom hem.

När jag väl kommer hem har bror städat och startat om akvariet och allt ser tipp topp ut. De överlevande fiskarna hade fått bott i badkaret medan han fixade akvariet och de simmade då glatt runt i det nystädade akvariet.

Efter ett tag fick jag ta bort kampfisken och mollyn, de hade blivit blinda?! Deras ögon var helt borta, och gjorde ingenting annat än att simma in i glaset. Hur kommer det sig? Bror berättade att kampfiskens öga hade svällt upp och blivit enormt då jag var bortrest men att det sen lagt sig och Ozzy (kampfisken) verkade må bra igen. Malen lever på, hon är så lycklig så och visar inga tendenser till att må dåligt, och växterna i akvariet mår bra. Skaffade en ny, röd kampfisk som fick namnet Dio i helgen, han visar inte heller några tendenser på att må dåligt utan verkar trivas riktigt bra. :)

Kan det ha varit så att kampfisken Ozzy tagit med sig någon bakterie då han flyttade in i akvariet? Han var direktimporterad från Thailand, tänkte om det hade något med saken att göra. Jag köpte honom hos en lokal zoobutik i närheten av där jag bor. Dio, den nya kampfisken är odlad här i Sverige.

Ja, det är nog amanoräkor jag menar. De är rätt kul att titta på tycker jag och tåliga verkar de vara. Jag är som akvarist inte särskilt intresserad av färgglada saker utan vill gärna hellre ha akvarieinnevånare med roliga beteenden. Är själaglad övar att mina corydoras trivs där, pansarmalar som är små och väldigt grå. Men trots att de är blyga så kan de hitta på kul saker emellanåt.

KL

Nu har jag fått sjukdom på kardinaltetrorna. De får blåsor med en larvliknande sak i. Jag tar genast bort dem när jag ser det. Men vad kan det vara?

Amonoräkorna verkar ju vara ena kul lirare med roliga beteenden, de är inte lika känsliga mot nitrit som körsbärsräkor heller va? Finns det några nackdelar med dem?

Men tanke på äpplena, hur många vill de vara, ska de också vara några stycken?

Vilka bottenlager föredrar dessa arter?

Jag tror inte amanoräkorna bryr sig om bottnenlagret, de är rätt nöjda med att gå där och pilla oavsett.

Vi har amanos, men ärligt sagt vet jag inte om jag tycker de har så jättekul beteenden. De blir ju nästan lite äckligt stora och gråsuggeliknande, iaf honorna, och beteendena begränsar sig till att försöka roffa åt sig så mycket mat som möjligt. Någon nämnde pansarmalar, och de tycker jag är betydligt roligare i så fall.

Det bästa med amanosarna är att de är tåliga, är bra på att städa, och inte förökar sig.

Amonos är alltså enklare att ha med tanke på förökning medan körsbärs är känsligare, förökar sig mer och ser roligare ut. Om man har platys ihop med körsbären, äter de räkyngeln då?

Pansarmalar har jag haft innan och tyckte om dessa då de var söta och roliga att se på. Dock så äter de inte alger utan bara lite skräp på bottnen om jag minns rätt? Jag vill helst ha något som städar lite mer.

Jag har Amanoräkor, har haft två stycken ett bra tag och igår så köpte jag fem till så att de blir några stycken. Jag tycker de är ganska vackra, visst att de inte är färgglada, men fula tycker jag ändå inte att de är. Och dessutom förökar de sig inte, vilket jag tycker är en fördel när man som jag har ett litet, 54 liter, akvarium. :laugh:
Nu när jag har sju stycken så ser man minst en/ett par räkor hela tiden, men innan kunde det gå flera dagar utan ett livstecken i mitt akvarium som är ganska tätplanterat. Dssutom ömsar de skal så helt plötsligt tror man att de är döda, särskilt om man inte ser dem på ett par dagar, men sen så kommer de fram igen. Så tåliga och trevliga tycker jag definitivt att de är.

näre jag flyttade molly-yngelna (ynglerna?) till yngel-tanken räknade jag det till att bli 23 stycken.

Nu i morse fick jag det till 10...tog en teststicka - och visst, nitrit:(

jag gillar inte att de inte har börjat äta nåt vidare än, är typ två stycken som är framme och nafsar lite bara..

Alla är inte vita än heller, hoppas att det kanske är nån som blir dalmantin!

Men tanke på äpplena, hur många vill de vara, ska de också vara några stycken?

Vilka bottenlager föredrar dessa arter?

Jag tror inte att äppelsnäckorna är flocklevande direkt men de är rätt amorösa så kanske att man ska ha flera.

Jag tror att de föredrar rundare stenar till bottensubstrat. Inte vassa stenar. Och så ska de ha broccoli, gurka, squasch, ärtor m m för att växa och må bra. Mina får även en sån där kalksköldpadda man köper och matar sköldpaddor med. Kalk är viktigt. Krossat äggskal går med.

nä jag ville bara spara några när jag såg att hon fått, tänkte ge syrran några sen med:) hobbyodling;)

Låter kul hur som. Kommer ihåg sist jag hade mitt akvarie igång så fick jag såna där platy med mussepigg på då dom alltid hade massor av det. :p

Vad händer med skalen de ömsar? Ska man plocka bort dem? Behöver räkorna också något särskilt för sina skal?
Tycker du att de städar bra i akvariet? Måste säga att de verkar väldigt enkla att ha att göra med.:)

För att inte få för många fiskar i karet brukar man väl räkna ungefär 1 cm fisk per 1 l vatten, är det samma sak med räkorna? Har hört att iaf körsbären inte tar lika mycket utrymme som en fisk?

kl

GAAAHH jag blir skogstokig!!!
Jag har utblåset på det starkaste och utstrilröret några cm över vattenytan och förutom att det låter grymt mycket gör det även att det blir så strömt i vattnet att de lite högre växterna slits sönder! Min vattenormbunke jag planterade i måndags ligger nu ich flyter i smådelar på vattenytan1

kranarna har krånglat och läckt när jag ändrat flödet, men nu när det varit igång ett tag verkar det ha tätat bättre för nu gick det dra ner!
Röret har jag haft under ytan nån vecka nu och vattenormbunken slets itu med det under.
Jag tog även bort ena röret och satte det andra längs kortsidan, får se om det kan skona växterna lite...

Man kan ofta snurra stril(strul)röret 180 grader och låta vattnet först spruta in i glasväggen. Då bryts strålarna och det blir mindre tryck mot växterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 935
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix