Sv: Akvarietråden
*kl*
Var ett tag sedan jag skrev här i tråden. Jag hade lyckats fått mitt 54 l "perfekt", fiskarna var i harmoni, likaså växterna och allt såg frid och fröjd ut. Drabbades av en obehagskänsla att detta går lite väl för bra, men lät det bero. Åkte till Thailand i 3 veckor och bad min bror vakta fiskarna, och han hade fått grundliga instruktioner. Åkte iväg på min efterlängtade semester, då bröt helvetet lös. Fick sms av en vädligt panikdrabbad storebror som skrev att akvariet blivit vitt, slemmigt och luktade ruttet samt att nästan alla fiskar dött, förutom min kampfisk, ancistrus och det lilla molly-ynglet. Som grädde på moset hade alla växter ruttnat. Finns inte så mycket man kan göra då man är på andra sidan jorden så jag sa åt honom att ta bort de överlevande fiskarna och stänga av akvariet och tömma ur vattnet så skulle jag ta hand om det där när jag kom hem.
När jag väl kommer hem har bror städat och startat om akvariet och allt ser tipp topp ut. De överlevande fiskarna hade fått bott i badkaret medan han fixade akvariet och de simmade då glatt runt i det nystädade akvariet.
Efter ett tag fick jag ta bort kampfisken och mollyn, de hade blivit blinda?! Deras ögon var helt borta, och gjorde ingenting annat än att simma in i glaset. Hur kommer det sig? Bror berättade att kampfiskens öga hade svällt upp och blivit enormt då jag var bortrest men att det sen lagt sig och Ozzy (kampfisken) verkade må bra igen. Malen lever på, hon är så lycklig så och visar inga tendenser till att må dåligt, och växterna i akvariet mår bra. Skaffade en ny, röd kampfisk som fick namnet Dio i helgen, han visar inte heller några tendenser på att må dåligt utan verkar trivas riktigt bra.
Kan det ha varit så att kampfisken Ozzy tagit med sig någon bakterie då han flyttade in i akvariet? Han var direktimporterad från Thailand, tänkte om det hade något med saken att göra. Jag köpte honom hos en lokal zoobutik i närheten av där jag bor. Dio, den nya kampfisken är odlad här i Sverige.