Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Det var en rolig överraskning.

Jag har fått en likadan. Fast här är det scalarerna som efter femtioelva, nej hundrafemtioelva, äggläggningar lyckats ge faen i att äta upp äggen på natten nu äntligen har ett fullt sjå med småttingar som lossnar från bladen på amazonsvärdplantan.

Jag bröt av ett blad med en massa yngel som fortfarande satt fast på det och placerade i yngelkasse vid pumpen. Nu ska vi se sa den blinde till den döve, när den lame hoppade höjd.

Åh vad kul med scalarebebisar! Vi hade en scalare när jag var liten, gillade den väldigt mycket.

Kul också med alla dina snigelbebbar, mina har inte velat lägga några äggkorvar än.

grattis till alla bäbisar!! vill se bilder, tänk så sött det måste vara!! =)

vill bara låna en knapp här,
har förälskat mig i scalarer, och i kärleken glömde jag kolla upp om mitt akvarium räcer för dem... vilket det naturligtvis inte gör... :grin:
då fick jag tidigarelägga mina planer för ett större akvarium, och letar nu bättre begagnat..

vad kan vara lagom storlek, vill ju gå upp ett ordentligt steg, samtidigt som allt blir så dyrt när det blir stort... vad har ni?

vad har ni under akvariet? står det på bänk? ram? många säljs ju utan tillhörande möbel, kan det funka att ha på tex ikeabyrå, eller blir det för tungt... det blir ju ändå kanske öve 200 kilo (jisses vad mycket):o

hur vanligt /lätt är det att silikonet torkar om det stått tomt?? det vore ju mindre trevligt förstås..

sen vill jag gärna höra vilka idiotmisstag jag inte ska göra.. innan jag gör dem helst.. :angel:

tips på böcker? så jag återigen slipper ha ihjäl mina söta små fiskar innan jag vet att jag gjort fel...;)

tacksam för alla svar jag kan få!! :idea:

vad har ni under akvariet? står det på bänk? ram? många säljs ju utan tillhörande möbel, kan det funka att ha på tex ikeabyrå, eller blir det för tungt... det blir ju ändå kanske öve 200 kilo (jisses vad mycket):o

Jag ställde mitt lilla akvarium (54 l) på en Malm-byrå från Ikea. Jag läste om andra som hade sina akvarium på sådana byråar och det verkade ju funka. Och det gjorde det för mig också - i ett halvår lite drygt. Sen märkte jag hur toppskivan liksom sackade 4-5 mm på mitten och då köpte jag en akvariebänk i stället. I samma veva märkte en vän att samma sak hade hänt henne (likadant akvarium, likadan byrå). Så jag skulle nog inte våga ha ett akvarium på en enkel möbel från Ikea igen och absolut inte ett kar på flera hundra liter! Däremot har jag sett på nätet att en del bygger egna bänkar bl.a. av Ikeas köksstommar. Hur har jag ingen riktig koll på, men det kan du säkert googla dig till om du vill. Men en byrå skulle jag nog avråda från... I alla fall Malm.

Tack för tipset!!
har ett 60 liters nu på en äldre rejäl byrå av massivt trä.. och det funkar kanon... men ikeamöbler är ju inte direkt känta för att vara massiva, e ju inte meningen att akvarier ska stå på dem... :grin:
hur hittade du passande möbel till ditt akvarium sen??

Nej precis. I alla fall Malm består väl mest av spånskiva, typ. Säkert tål den inte vatten så bra heller och det är kanske lätt hänt att man spiller ut lite vid vattenbyten och så (jag gör det i alla fall :p).

Jag hittade en passande bänk (annat märke än karet, men själva måtten är väl ganska standard för 54 liters) i en djur-/akvariebutik här i närheten sedan, så det går nog att få tag på bänkar i olika storlekar i många djuraffärer. Och har de inte hemma är det kanske inte omöjligt att de kan beställa hem.

okej, låter kanon i så fall juh...

då är det bara att hoppas att man hittar en tank i standardstorlek om det nu inte är en med tillhörande bänk...:D

tack för tipsen!

Vi köpte ett begagnat möbelakvarium. Billigare än nytt. Kolla blocket och tradera.

Ju större desto mer lättskött säger de.

Just nu är jag på jobbet, har jobbat halvdygnspass. Hoppas att mina scalareyngel fortfarander lever och mår bra. De var inte frisimmande igår, satt fortfarande fast i bladet men det kommer nog snart. De yngel jag lämnade med föräldrarna har nog ätits upp av de andra fiskarna. Men det var så underbart att denna gång se att föräldrarna verkligen skötte ynglen och vaktade dem. Om något lossnade så tog en förälder det i munnen och spottade tillbaka det på ett blad.

Mina snäckbebisar dör alla i kläckningslådan.:cry: De som är kvar i akvariet överlever. Jag har ju fött upp snäckbebisar i den lilla petboxen förut men så fort de kommer i vattnet så dör de. Jättekonstigt. Nåja, jag får väl glädjas åt att de växer och frodas i det stora. Massor med knappnålshuvudstora rosa snäckor sniglar omkring där. Äggklasar läggs varannan, var tredje dag. Kärleken håller i sig.

Kl

Inte skrivit i tråden på jättelänge..
I det stora karet här hemma råder full aktivitet, vi hittade också gula små ancistrusbebisar förra veckan, ursöta och hade ingen aning om att det var små på gång.

Äppelsnäckorna lägger massa ägg men tyvärr har mina fina mörklila dött utan att det blev lila småsnäckor! Kvar finns rosa, vita, gula och gröna/jade, det går dessutom en liten blå i karet som jag innerligt hoppas klarar sig.

Minisnäckorna verkar inte klara sig i stora karet, tror att alla dessa förb*****e sandsnäckor snor maten för dem, så nu får de gå i en plastbytta tills de blir lite större.

Endlersyngel finns det väl ett sextiotal, skall bli spännade att se vad det blir för färg på hanarna sedan!

För en månad sen fick vi tag i två dvärgspindelkrabbor limnopilos nayanetri, de blir max en cm stora och är helt akvatiska, dessa var väl knappa halvcentimetern stora.. Släppte i dem i 340 liters karet där det är gott om rötter, mossa och en stor korall att gömma sig i. Dag två satt den ena fortfarande på mossbollen men sen försvann de, tills i förrgår då jag fick syn på en, lycka! :bump:

Och räkorna, det ser ut som en myllrande myrstack av röda räkor när man matat :)

lecastenar? Inte så snyggt kanske men går dölja med nåt skynke eller nåt..

jag håller på att mura med vita mexitegelstenar där vi ska sätta upp ett nytt 350 liters! det blir två valv i, där jag ska sätta svarta glasskivor bakom, som ljus-hål! Kommer bli så hiiiimla snyygt hoppas jag!!

Jag tror också att det blir häftigt. Hade själv tänkt bygga bänk av tegelstenar och träskivor men fick ett riktigt möbelakvarium av mannen i present istället.

Mina scalare lyckades inte med sina yngel sist så nu kör det igen. Redan. Kardinaltetrorna har drabbats av en parasit så de ryker undan för undan när jag ser att de har konstiga utväxter. Det är nog tetrorna som käkar upp ynglen. För nu verkar ju verkligen föräldrarna ta hand om sina små barn.

Mitt akvarie ser helt nerlusat ut. Men det är massa små äppelsnäckbebisar bara.:love:

lecastenar? Inte så snyggt kanske men går dölja med nåt skynke eller nåt..

jag håller på att mura med vita mexitegelstenar där vi ska sätta upp ett nytt 350 liters! det blir två valv i, där jag ska sätta svarta glasskivor bakom, som ljus-hål! Kommer bli så hiiiimla snyygt hoppas jag!!

låter jättesnyggt juh!!!:idea:

lecastenar har jag faktiskt i vardagsrummet, bara föratt jag verkligen tycker att de är så snygga!!:angel:

Växtfråga

Är det någon mer än jag som har näckrosor i akvariet? Jag har haft det jättelänge. Ibland vissnar de ner helt och ibland är de frodiga med många tunna stjälkar och 1 dm blad.

Men efter att ha varit nästan halvdöd så har en näckros fått spatt och stjälkarna är ca 70cm långa, grova och bladen upp till 3 dm på bredaste stället. Dessutom ser det ut som en blomknopp börjar ta sig upp!:eek: Den här sorten ska väl inte blomma? Är detta normalt att den blir så stor? I alla år jag haft sådant så har jag aldrig sett en så stor näckros. Roten är flera år så det är inget nyköpt direkt.

kl

Nu har jag beställt några små minikar specialbyggda för att passa i en billyhylla :) Har tänkt mig fyra stycken småkar på rad mittenhyllan, ev. ovanpå på en halvhög hylla. Med en gemensam ljusramp ovanpå och svart bakgrund, röd bränd lera på botten..

Blev inspirerad till detta efter ett besök på södermalms akvarieaffär, han hade flera sådana minikar med bränd lera som bottensubstrat och helt tekniklöst, så snyggt med dessa nanokar!

Har tänkt ha dem dels till att kläcka snäckbebisar i sen ska de inredas fint förstås och så tänkte jag ha några snyggare crystalräkor i ett som inte får blanda sig med resten av räkgänget.

Får se mer vad det blir för minidjur, har funderat på kantnålar, de rör sig knappt alls och man behöver typ ge dem levandefoder framför nosen så att de råkar få i sig av det som simmar förbi, frågan är om det går att ha dem så litet, men kan ju funka iom att de liksom står still och funderar mest hela tiden.

Men framförallt skall de ju inredas med passande växter och så och så några små passande kryp i, t.ex om vi får tag på fler minikrabbor.. Har en tanke om att skaffa mig ett par fina posthornssnäckor också, den som lever får se :)

vilken snäll gubbe du har!

ja det kommer bli läckert, om det bara kan bli färdigt nån jäkla gång:devil:

själva murningen av mexit är klar, men lecastenarna som är i är inte murade än, men omjag får som jag vill görs det ikväll så vi kan sätta upp tanken på söndag. Sen ska det läggas i grus och lite vatten så att det plötsligt inte blir 500 kilo bara *poffÄ sådär, det väger ju redan en del med mexi + leca..

Gruset blandar jag till själv, blandar svart och sjösten, kommer nog bli fint. Sen en blå bakgrund och en stor rot till det:)

vann även 2 auktoner idag på tradera, hornsäv och egeria dansa.

Skulle vilja ha en sån fredskalla-växt, vet ni hur de är i skötseln?

Jag får göra en tattar-lösning tyvärr, jag har två doppvärmare på 150 watt som jag ska ha i, har inte råd att köpa en större just nu men jag får väl dölja dem med roten....

tänkte höra med er:

om man har en gammal avtrillad ek-gren som legat på marken X år, hur ska jag göra för att kunna ha den i karet?

Om du menar Spatiphyllum med "fredskalla" så är de inga akvarieväxter, och funkar därför sådär...

vet ej vad den heter, men ser ut som en minimini fredskalla...

tips på nån annan växt+ gärna med färg, ej plast:D

Den näckros som säljs som akvarieväxt är fin. Den är lite rödaktig i färgen. Ska inte blomma vad jag förstått men vad min pysslar med vet vi inte.

Väldigt tacksam växt att ha i akvarium och lättskött. Inte bara väldans dekorativ.

Det är inte anubias du menar då? Den är släkt med fredskalla tror jag, har liknande bladform och likadana blommor. Men kan leva under vatten, till skillnad från fredskalla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 909
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix