Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

kl

Hej i tråden slänger in lite moss funderingar här .
Håller på att starta upp ett nano som ska bli med räkor . Letar mossa ,ej javan utan helst christmas Vesicularia montagnei eller weeping Vesicularia ferriei

Vart i hela friden ska jag leta ,har koll på plantswap osv vill helst inte behöva beställa utomlands .Känner att jag står och stampar kommer ju ingenstans innan jag har mossan .

Om du slänger upp en köpes annons på PS så skall du se att det löser sig.
Mossa som med är snygg är Flame, Erect och Taiwan och alla är enkla mossor.

Tack tror att jag gör så ,
Har planer på att köra karet som ett rent mosskar - funderar på att blanda en uppåtväxande och en nedåt tex weeping och flame

*KL

Mitt lilla hörnakvarium på 45-50liter har en växt som inte är så grön längre. Det är nästan som att det ruttnar. Någon bra fundering kring detta?

Kan det vara något som saknas, näring eller liknande?

Kan det vara att malarna äter på växten så den blir så? O.o

Har glödlampsramp men skulle vilja ha något starkare.

Vet att Aquantastic.se har en hel del snygga och bra ramper. Men frågan är om det skulle gå att fästa på ett hörnkar?! O.o

Akvariumet är bebott med 2 stycken små malar.

Akvariumet:
31671242.jpg

Växten:
31671243.jpg

Jag tror jag har en likadan växt som dig!

Jag hade den kvar i sin lilla korg och den fick inte tillräckligt med näring, blev riktigt ful. Men sedan jag har två lysrör över karet samt göder med PMDD så har den blivit väldigt grön och fin!

Nu är jag varken bra på lysen till akvarium överhuvudtaget, och absolut inte bra på glödlamps-ramper.. men jag kan ju berätta om mina erfarenheter.

Jag tycker det har varit svårt att få till bra ljus i glödlampsramper, växterna blir ofta dåliga. Men just nu har jag några små energi-snåla lampor jag köpt från biltema med ganska kallt klart ljus och jag tycker växterna ser helt OK ut!

Din Svärdsplanta ser ut att ha typiska malskador. Kan komma av ljus/näringsbrist i första hand, men sedan så gör malarna sitt.

Det finns lågenergi lampor med höga kelvinvärden (helst 6000k skall du ha för att gynna växterna, vanliga lågenergi lampor har ett värde på 2700k så har du det att jämföra med) som du kan byta till i första hand så slipper du byta ramp. Om du inte gör för stora och täta VB så klarar sig nog den lilla plantan sig på näringen från fiskarna.
Gör du VB varje vecka så tillsätt näring.

Jag har ingen växtnäring i, har aldrig haft. Och jag och sambon har funderat på om det kan vara malarna som ätit lite. Kanske dem inte får tillräckligt med mat?

Den andra lilla växten, till vänster på första bilden, verkar ju må bra iaf. Den är grön och fin. Precis som när jag köpte den...

Kanske ska prova möblera om och lägga fram den stora växten i framkant eller där den får mer ljus?

Börja med att sätta in en LE lampa i rampen, det hade jag gjort, gult sken gynnar inte växterna.

Sen behöver du inte göda med någonting, däremot så kräver svärdsplantor bra med bottengödning så har du en ny botten så kan det med vara svaret till varför plantan går ned sig. Den tycker heller inte om att planteras om för ofta.

Malar äter svärdsplantor även om de får bra med foder, till 2 små malar borde det räcka med en halv maltablett varannan dag. Sen kan du alltid ge fri tillgång till gurka som du fäster i något som sjunker och sen byta ut gurkbiten varje dag så den inte ruttnar i karet. Broccoli kan du med ge till dom, brukar vara uppskattat och har bra med näringsinnehåll.

Såvitt jag kan se så har du ingen mangroverot i ditt kar. Detta behöver malarna för sin matsmältningsskull, och när jag säger så så tar jag för givet att du har algätande malar.

Börja med att sätta in en LE lampa i rampen, det hade jag gjort, gult sken gynnar inte växterna.

Sen behöver du inte göda med någonting, däremot så kräver svärdsplantor bra med bottengödning så har du en ny botten så kan det med vara svaret till varför plantan går ned sig. Den tycker heller inte om att planteras om för ofta.

Malar äter svärdsplantor även om de får bra med foder, till 2 små malar borde det räcka med en halv maltablett varannan dag. Sen kan du alltid ge fri tillgång till gurka som du fäster i något som sjunker och sen byta ut gurkbiten varje dag så den inte ruttnar i karet. Broccoli kan du med ge till dom, brukar vara uppskattat och har bra med näringsinnehåll.

Såvitt jag kan se så har du ingen mangroverot i ditt kar. Detta behöver malarna för sin matsmältningsskull, och när jag säger så så tar jag för givet att du har algätande malar.

Du har helt rätt, ingen rot i karet.. :/
Får fixa ordning på en gång. Se vad man hittar :)

Jag undrar över mina fiskar. Jag startade upp det stora karet (ca 240 l) för ungefär två månader sedan. I det fanns från start 2 halvstora malar, en öronål och en guldfisk. Öronålen var stressad och simmade mycket i början, sedan har den varit lugn och "som vanligt". Guldfisken har lagt till sig med vanan att emellanåt ligga långa perioder på botten och bara vara tråkig. I korta perioder (ofta på kvällarna) har den sedan varit hyperaktiv, simmat superfort fram och tillbaka, hoppat upp delvis över ytan och bara varit skum.

Den mindre av de stora malarna har jag intesett några tecken på att den skulle vara annorlunda, men den senaste (två?) veckorna har den också periodvis varit hyperaktiv, rejsat fram och tillbaka längs rutan. Igår eftermiddag trodde jag att den malen var död. Den låg halvt på rygg, som att den sugit på rutan men inte orkat hålla kvar och den låg på botten med magen halvt uppåt. När jag petade på den med håven började den röra på sig, om än något loj.

Då hade pumpen åkt ner lite, lyfte upp den så att det blev luftbubblor under ytan igen. Då ställde sig guldfisken precis där bubblorna kom ner i vattnet, så den stod i luftbubblorna. Tänkte att det kanske blivit syrebrist och de därför var skumma.

I morse när jag kom hem från jobbet stod guldfisken i ett hörn - på huvudet! Den hade kilat sig ner bakom en växt så den stod med huvudet ner mot botten och stjärtfenan uppåt. Den andades dock, och såg mest ut som den gör när den är på sånt humör att den bara ligger, så lät den vara.

På eftermiddagen när jag gick upp för att kissa stod den kvar. Min tanke var att den måste ha dött om den är kvar där, och att jag fick ta det när jag gick upp. En halvtimme senare gick jag upp och då var den inte kvar där. Den simmade omkring och sökte föda, verkade må bra. Dock låg malen död på botten. Lyfte upp den, och den var lite käkad på på ryggfenan, annars såg den ut som vanligt. Inga synliga tecken på sjukdom, bortsett från att hon var död då.

Då ser jag att guldfisken har röda märken på stjärtfenan. De är runda fläckar, ljusröda i färgen. Jag försökte ta några bilder, men fick inga bra innan jag var tvungen att åka till jobbet. Postar den bästa här, så ni ser mer hur jag menar.

Vattenvärdena är bra, jag har testat flera gånger i veckan, igår och givetvis idag. På övriga fiskar har jag inte märkt några speciella beteenden. Har varit sparsam med maten, men ökat den något på sistonde då jag funderade på om guldfiskens beteende kunde förklaras av att den var hungrig.

18032_1285782074.jpg

Fråga om det är något ni undrar, jag har säkert glömt hälften av allt väsentligt. Någon som har några funderingar? :)

Jag skrev inte upp det, såg bara att de var inom spannet för ok och kastade. Kan kolla upp det så snart jag kommer hem i morgon bitti, och skriva in det då. :)

NO3 25
NO2 0
>14 d GH
0-3 d KH (lågt?)
6,8 - 7,2 pH

Nu låg den andra stora malen död i karet. Guldfiskens stjärtfena är rödare nu. Öronålen låg vid ytan när jag kom hem, men den är ju nattaktiv och jag tände ju när jag kom hem, det kanske var därför? Den simmade ner mot botten när det varit tänt några minuter.

73423_1285821389.jpg

kl

Jag råkade hamna i en diskussion på ett annat forum angående avlivning av fisk.
Där de tyckte att hålla fisken under kranen och spola varmt vatten på den var ett bra sätt att avliva :mad: :cry:

Här hemma knipsat huvudet/nacken av. Snabbt och förhoppnignsvis relativt skonsamt.

Nu har jag suttit och försökt leta reda på på lagtexten säger om avlivning av akvariefisk, men jag måste verkligen vara skitkass på det för jag hittar inte rätt.
Jag har för mig att det inte är OK att ens lägga fisken i kokande vatten, men vill gärna ha mer kött på benen innan jag ger mig in mer i diskussionen, och jag vet att det finns VÄLDIGT kunnigt akvariefolk här på buke som kanske kan hjälpa mig lite här? :bow: ;)

Jag vet faktiskt inte vad lagen säger (eller om det öht finns en sådan på akvariefisk) men både frysning o kokning är enligt mig djurplågeri.
Rätt och skonsammast metod är att först bedöva genom att slå firren med eller utan håv i bänk eller dylikt, sen att separera huvudet från kroppen.

Jag har en kompis som avlivar sina med lite vatten i mixern och jo det låter grymt men det går ruskigt fort det med.

Det finns en lag om avlivning på akvariefisk, och bland godkända metoder inkluderas inte frysning, kokning eller att köra i mixern.
Det som är godkänt är som du säger, avskiljning av huvudet, hårt slag i huvudet, förstörelse av hjärnan + injecering av avlivningsvätska, men vem har det hemma?

Det hade varit intressant att få se den där lagen och läsa själv. Tycker oftast att man läser att det bara är rekommendationer hit o dit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 847
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård