Sv: Akvarietråden
Jag undrar över mina fiskar. Jag startade upp det stora karet (ca 240 l) för ungefär två månader sedan. I det fanns från start 2 halvstora malar, en öronål och en guldfisk. Öronålen var stressad och simmade mycket i början, sedan har den varit lugn och "som vanligt". Guldfisken har lagt till sig med vanan att emellanåt ligga långa perioder på botten och bara vara tråkig. I korta perioder (ofta på kvällarna) har den sedan varit hyperaktiv, simmat superfort fram och tillbaka, hoppat upp delvis över ytan och bara varit skum.
Den mindre av de stora malarna har jag intesett några tecken på att den skulle vara annorlunda, men den senaste (två?) veckorna har den också periodvis varit hyperaktiv, rejsat fram och tillbaka längs rutan. Igår eftermiddag trodde jag att den malen var död. Den låg halvt på rygg, som att den sugit på rutan men inte orkat hålla kvar och den låg på botten med magen halvt uppåt. När jag petade på den med håven började den röra på sig, om än något loj.
Då hade pumpen åkt ner lite, lyfte upp den så att det blev luftbubblor under ytan igen. Då ställde sig guldfisken precis där bubblorna kom ner i vattnet, så den stod i luftbubblorna. Tänkte att det kanske blivit syrebrist och de därför var skumma.
I morse när jag kom hem från jobbet stod guldfisken i ett hörn - på huvudet! Den hade kilat sig ner bakom en växt så den stod med huvudet ner mot botten och stjärtfenan uppåt. Den andades dock, och såg mest ut som den gör när den är på sånt humör att den bara ligger, så lät den vara.
På eftermiddagen när jag gick upp för att kissa stod den kvar. Min tanke var att den måste ha dött om den är kvar där, och att jag fick ta det när jag gick upp. En halvtimme senare gick jag upp och då var den inte kvar där. Den simmade omkring och sökte föda, verkade må bra. Dock låg malen död på botten. Lyfte upp den, och den var lite käkad på på ryggfenan, annars såg den ut som vanligt. Inga synliga tecken på sjukdom, bortsett från att hon var död då.
Då ser jag att guldfisken har röda märken på stjärtfenan. De är runda fläckar, ljusröda i färgen. Jag försökte ta några bilder, men fick inga bra innan jag var tvungen att åka till jobbet. Postar den bästa här, så ni ser mer hur jag menar.
Vattenvärdena är bra, jag har testat flera gånger i veckan, igår och givetvis idag. På övriga fiskar har jag inte märkt några speciella beteenden. Har varit sparsam med maten, men ökat den något på sistonde då jag funderade på om guldfiskens beteende kunde förklaras av att den var hungrig.
Fråga om det är något ni undrar, jag har säkert glömt hälften av allt väsentligt. Någon som har några funderingar?