Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

*kl*

Jag tror jag har gjort bort mig. Rejält.
Var i veckan in på en större djurbutikskedja och kom hem med något som enlig dem heter "Slöjstjärt - small". Säljaren sa att det inte skulle vara några problem att ha den i mitt 54l, men korkade jag kollade aldrig upp innan hur stor fisken egentligen blir utan gjorde det i efterhand. :o Om jag har fattat det rätt så kommer den bli uppmot 20 cm! :eek: Herregud mitt akvarium är ju inte bredare än 30 cm!

Butiken vägrar ta tillbaka fisken, utan kräver att jag ska ha den i karantän i 2 veckor, vilket för mig är omöjligt, isf får fiskstackarn bo i badkaret. Tror ni att någon annan fiskebutik vill ta emot slöjstjärten som för övrigt fått namnet Odette? Jag kan ingenting om det här med att "byta in" fiskar, och jag vägrar ha en fisk som kommer plågas av att bo i mitt akvarium.

Egentligen tycker inte jag att de har nån rätt att vägra, de har ju gett dig fel information. De kan karantänhålla den själva.

Fult gjort av dem.
Jag tycker de ska ta tillbaka fisken, den kommer ju inte må bra i ditt kar efter ett tag när den vuxit på sig.
De hade fel, = de ska ta tillbaka.

Min fisk har smitit, han simmar omkring lös i köket... Hur fångar jag honom?!

20as94z.jpg

:p

Senast ändrad:

Testa att tina några räkor och mixa med bladspenat och bjud på. :D

+ DarkInNight

Jag har till och med varit på butikschefen, men denne säger samma sak. Sista gången jag köper fisk av den butiken, det är en sak som är säker. :mad:

Förhoppningsvis så kan min kusin som har ett 200 liters ta hand om Odette och ge henne ett värdigt liv.

+ DarkInNight

Jag har till och med varit på butikschefen, men denne säger samma sak. Sista gången jag köper fisk av den butiken, det är en sak som är säker. :mad:

Förhoppningsvis så kan min kusin som har ett 200 liters ta hand om Odette och ge henne ett värdigt liv.

Oansvarigt av dem! :(

Visst är det sådana fiskar som trivs i otempererade kar?
Tänkte bara så din kusin också har fiskar som vill ha liknande temperaturer :)

Jo det är det, men det går även att ha dem i tempererade upp till 25 grader så på den fronten ska det inte vara något problem egentligen :) Sen ska ju inte guldfiskar äta vanligt flingfoder eftersom det är för mycket protein i det, vad jag har förstått, vilket kan bli lite svårt eftersom de är galet glupska av sig och kommer norpa allt som kommer i karet :eek: men jag antar att det är bättre det än att hon får leva i ett alldeles för litet akvarium.

Hoppas det löser sig för Odette, jäkla skit butik säger jag bara.

Förövrigt är jag sur på "min" butik just nu eftersom de säljer hajmalar. Idioti! Inte fan står det att de blir över en meter någonstans heller. Suck.

Senast ändrad:

Förövrigt är jag sur på "min" butik just nu eftersom de säljer hajmalar. Idioti! Inte fan står det att de blir över en meter någonstans heller. Suck.

Åhh, smart! *not*

Jag blir lite trött och ledsen när det finns så många affärer som bara vill sälja, sälja och inte bryr sig alls om de liv de säljer.

Jag har en liten butik i närheten, och där tametusan är de duktiga på att fråga vad man har för fisk, temp, strl på kar och så =), för att det ska passa ihop med fisken man köper.

+ Scandi

Det löser sig för Odette! :laugh: Min Pappa känner en som har akvariebutik och han lovade att ta emot henne och se till att hon får ett värdigt liv. :banana:

*kl*

Jag har en liten fråga lysrör - och här verkar ni ha koll! ;)

Jag har ett litet Juwel akvarium på 110 liter, lysrören behöver bytas ut och jag vet inte riktigt vilka jag bör ta? Storleksmässigt bör det vara 438 mm?

Sedan var det detta med själva ljuset.... Vilket av desa är bäst för fiskar resp. växter? Rampen har plats för två rör - kan jag välja två olika rör?

http://www.gibbon.se/products/Product.aspx?ItemId=17976&SectionId=2133&Parent=2128

http://www.gibbon.se/products/Product.aspx?ItemId=18156&SectionId=2133&Parent=2128

http://www.gibbon.se/products/Product.aspx?ItemId=18162&SectionId=2133&Parent=2128

http://www.gibbon.se/products/Product.aspx?ItemId=18168&SectionId=2133&Parent=2128

http://www.gibbon.se/products/Product.aspx?ItemId=18174&SectionId=2133&Parent=2128

Vilka ska jag ta? Hjälp!!!

Av tre onda ting (de andra är till salt) så välj dubbla Day.
Tittar man på Marine röret så kan det funka, men testa att köra en Google på det isf.

Vad har du för rör i nu och hur gamla är dom?

Tittar man på Marine röret så kan det funka, men testa att köra en Google på det isf.

Åhh en lysrörsexpert! Så praktiskt! :angel: :love:

Jag har lite taskig ekonomi just nu med sjuka hästar (suck). Jag har läst någonstans på nätet att det finns vanliga lysrör som fungerar rätt OK till akvarium också, och då blir ju priset mycket trevligare. Har liksom två dubbelramper som behöver nya ljus, och det blir rätt saftigt med pengar om jag ska köpa akvarierör för 200:-/st. Lysrören ska vara 89cm. :)

I de akvariebutiker jag kollat i ligger priserna från 179:- och uppåt. Det blir minst 720 kr, och just nu är det för mycket pengar :(

Ja, salt behövs inte direkt ;) Kanske ska läsa lite bättre!

Har faktiskt ingen aning vilka rör som sitter i. Köpte akvariet begagnat för över ett år sedan (med rör i).
Tror de behöver bytas? Växterna börjar må dåligt, blir bruna och växer dåligt trots näring. Har dessutom börjat få bruna alger i akvariet, efter vad jag förstått kan det bero på otillräcklig belysning?

Jag vet en svensk sida på nätet (men som oturligt nog ligger nere nu) som tar ca 100:- st för bra rör. (tror AquaGloet var ännu billigare)
Om det är 4 billiga bra rör du letar efter så köp 2 st Hagen PowerGlo (ger vitt sken)och 2 st Hagen AquaGlo. (ger lite rödaktigt sken) Philips Aquarelle är det inget som slår men dessa hittar man sällan till ett bra pris.
Sidan jag menar är: http://www.aquantastic.se/
Du kan ju själv hålla koll på när de öppnar igen.

Sen är det mest prisvärt att köpa Trifosfor rör. Dessa tappar ca 10% i effekt tills de dör. Så rör som Aquarelle och PowerGlo behöver man inte byta ut förrän de dör vilket brukar vara i minst två år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
944
· Visningar
22 747
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
818
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?