Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Först blev jag så glad att läsa ditt långa inlägg om skalarbebisarna, sen såg jag detta . Mina lägger också ägg, men äggen blir uppätna under natten.
Nytt ämne:
Vattentester. Jag skulle vilja ha tips på bästa och billigaste sorten
Att de blir uppätna beror ofta på höga halter av bakterier i vattnet, och det är föräldrarna själva som äter när äggen väl blir bakterieangripna. Detta för att ta tillbaka energin de förlorat på att lägga dem.
Många 5-1 och 6-1 remsor är nog ganska likvärdiga, bara de är nya. Aquarium Munster har hyfsade.
Jag är inne på samma linje som dig att det bästa är om föräldrarna drar upp ynglen själva utan inblandning från människan (även om jag ibland blir riktigt besviken över att det inte fungerar och därmed får lust att spara några av äggen för att se om det blir något).
Hur ska de kunna lära sig om de inte erbjuds rätt förhållanden? Jag är övertygad att det tillhör undantagsfallen att två friska djur inte klarar av att få avkomma tillsammans. Misslyckas de ett dussin gånger har vi som akvarieägare gjort något fel.
Ja något fel gör jag ju uppenbarligen. de har lekt tre gånger nu. Första två var äggen borta första natten. Nu tredje gången var de borta andra natten.
Hrm, det bästa vore med ett eget stort kar lite i skymundan där de kunde få gå med tetrorna...
Såg ett beg 125 liter kubiskt kar, det hade kanske varit något =)
Jag hade satsat på nästan exakt en sådan kub, väl rengjord. Sedan ett grusfilter alt. ett ytterfilter som du kör i det vanliga akvariet tills du flyttar fisken, då flyttar du filtret också, och så kör du svag nattlampa och låg konduktivitet i vattnet! Lycka till.