Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jag har en i nät men kan inte fästa den i akvariet. Har en akvariemöbel och vattennivån går inte ända upp så jag tror inte det går. Den ska man kroka över kanten. Men jag ska se om jag kan testa.

Först blev jag så glad att läsa ditt långa inlägg om skalarbebisarna, sen såg jag detta :( . Mina lägger också ägg, men äggen blir uppätna under natten.

Nytt ämne:
Vattentester. Jag skulle vilja ha tips på bästa och billigaste sorten :)

Att de blir uppätna beror ofta på höga halter av bakterier i vattnet, och det är föräldrarna själva som äter när äggen väl blir bakterieangripna. Detta för att ta tillbaka energin de förlorat på att lägga dem.

Många 5-1 och 6-1 remsor är nog ganska likvärdiga, bara de är nya. Aquarium Munster har hyfsade.

Att de blir uppätna beror ofta på höga halter av bakterier i vattnet, och det är föräldrarna själva som äter när äggen väl blir bakterieangripna. Detta för att ta tillbaka energin de förlorat på att lägga dem.

Många 5-1 och 6-1 remsor är nog ganska likvärdiga, bara de är nya. Aquarium Munster har hyfsade.

Jaha, är det pga bakterier de blir uppätna. Jag trodde att det berodde på att föräldrarna var nya på detta med äggläggning (de har bara lekt två gånger hittills).

Men, hur sjutton ska jag se till så att bakteriehalten ligger bra, dvs lågt?

Det är nog en ganska vanlig uppfattning, och visst KAN det bero på att föräldrarna blir störda eller att äggen är oefruktade, men oftare än man tror är det bakteriella angrepp på äggen. En del storodlare som jag vet rengör burken mellan var 3-4 lek, för fler än så anser de inte att ett normalt akvarium klarar.

(Däremot kan du såklart inte helrengöra akvariet, men man kan ha ett "rent" akvarium med ett inkört, överflyttat ytterfilter tex och en glassbox med inkört filtermaterial på botten. Regelbundna vattenbyten, låg ammonium och nitrathalt är viktigt.)

Hrm, intressant att det krävs så mycket rening för att hålla äggen fräscha.

Jag har inga planer på att köpa ett nytt ytterfilter till detta kar inom den närmsta framtiden. Som vanligt (tyvärr) är det veterinärkostnader på hästarna som just nu står i focus. Men jag har iallafall planer på att bygga om/bygga in det nuvarande filtret nu i höst så att jag får en bättre rening. (dvs om jag inte får tag på ett beg billigt ytterfilter först :D )

Olika arters rom verkar olika känslig. I en del akvarium kan förhållandena vara gynnsamma utan att ägaren har gjort så mycket, i andra får man kämpa hårdare.

Det är annars intressant, tanken att fiskarna skulle vara dåliga på att föröka sig. Visst kan det vara så, men det ökar isåfall bara ansvaret hos de som odlar dem. Jämför med hundar tex, där vill man ju ogärna avla på en tik som fullständigt skiter i valparna så att man får nappa upp dem. Om en fisk struntar i avkomman gör man istället allt för att rädda den och artificiellt föra vidare dessa då potentiellt rätt dåliga gener, och dra upp nästa generation icke yngelvårdande ciklider.

Jag är inne på samma linje som dig att det bästa är om föräldrarna drar upp ynglen själva utan inblandning från människan (även om jag ibland blir riktigt besviken över att det inte fungerar och därmed får lust att spara några av äggen för att se om det blir något).

Ju mer man lär sig om akvarium -desto dyrare blir det eftersom man vill ha det så optimalt det går ... :p
När jag hade akvarium som liten så fungerade det ändå, men såhär i efterhand kan jag ju undra hur fiskarna egentligen mådde :crazy:
Hade t.ex en skalar ensam -den dog rätt snabbt. Samt en ensam liten pansarmal som levde i många år. Stackars liten som pga av okunnighet fick vara ensam. Synd att vissa akvariebutiker inte informerar mer, helst när det är uppenbart att köparen är okunnig.

KL

Jag märkte att jag har mask i akvariet!!! I sanden!
De är bara några millimeter långa och jättesmala... Vad är det för några?! Vart kan de ha kommit ifrån?

Det är planarier. De kan vara där. Alt. skaffa nån fisk som är lite tuffare så äter de upp dem så fort de tittar upp.

Jag är inne på samma linje som dig att det bästa är om föräldrarna drar upp ynglen själva utan inblandning från människan (även om jag ibland blir riktigt besviken över att det inte fungerar och därmed får lust att spara några av äggen för att se om det blir något).

Nu jäklar är det dags igen.
Denna gång har de faktiskt äggen kvar efter en natt! :banana:

Jag funderar dock över om jag borde flytta på de andra större fiskarna ifall de klarar av att få fram yngeln. Det är två långsträckta pansarmalar, en eldstjärt samt en till skalar.
Har införskaffat ett litet stim på pristella tetror för att hålla kvar vaktningen.

Det bästa är att ha fiskarna helt själv om du skall försöka odla på dom.
Men flytta dom inte nu!

Från det att de fläktar så undvik allt spring/pyssel runt omkring och i akvariet.
Att låta de få ha lite svagare ljus ger dom mer lugn o ro med.
Sen räkna med 3-10 misslyckade kullar. (men en del lär sig aldrig ändå)

Hur ska de kunna lära sig om de inte erbjuds rätt förhållanden? Jag är övertygad att det tillhör undantagsfallen att två friska djur inte klarar av att få avkomma tillsammans. Misslyckas de ett dussin gånger har vi som akvarieägare gjort något fel.

En natt klarade de att behålla äggen.
Men morgonen efter natt nr 2 var de borta.

Fluval 4 innerfilter på ett ca 160 liters kar. 2 långsträckta, tre skalarer och en eldstjärt. -Blir det för smutsigt ändå?
Två nattlampor. En som lyser upp i filterhörnet samt en som lyser upp i hörnet där de lägger ägg.

Karet står i hallen i huset, så vi går förbi rätt många gånger dagligen. Det kanske stressar, vad vet jag.

Jag har ett litet kar på 37 liter jag funderar på att prova lek i. Men vill gärna att de får vakta mot lite fisk isf. Men frågan är om karet blir för litet för skalarerna, och isf om det blir direkt farligt litet för tetrorna.

Sambo är inte glad i mig ifall jag skulle skaffa ännu ett kar (med risk att han tröttnar ur totalt och blir arg!).. Men jag tycker det skulle vara så jäkla kul med skalaryngel! :banana:

Hur ska de kunna lära sig om de inte erbjuds rätt förhållanden? Jag är övertygad att det tillhör undantagsfallen att två friska djur inte klarar av att få avkomma tillsammans. Misslyckas de ett dussin gånger har vi som akvarieägare gjort något fel.

Ja något fel gör jag ju uppenbarligen. de har lekt tre gånger nu. Första två var äggen borta första natten. Nu tredje gången var de borta andra natten.

Hrm, det bästa vore med ett eget stort kar lite i skymundan där de kunde få gå med tetrorna...

Såg ett beg 125 liter kubiskt kar, det hade kanske varit något =)

Ja något fel gör jag ju uppenbarligen. de har lekt tre gånger nu. Första två var äggen borta första natten. Nu tredje gången var de borta andra natten.

Hrm, det bästa vore med ett eget stort kar lite i skymundan där de kunde få gå med tetrorna...

Såg ett beg 125 liter kubiskt kar, det hade kanske varit något =)

Jag hade satsat på nästan exakt en sådan kub, väl rengjord. Sedan ett grusfilter alt. ett ytterfilter som du kör i det vanliga akvariet tills du flyttar fisken, då flyttar du filtret också, och så kör du svag nattlampa och låg konduktivitet i vattnet! Lycka till.

kl

Köpte diamanttetror för ett par veckor sedan. Vackra varelser!
I övrigt ser karet rätt kasst ut för tillfället, har inte haft så mycket tid att lägga på det och har slut på pmdd och det verkar inte finnas att köpa här i stan =(

Vattenbyte måste jag också göra men med tanke på att jag kör med hinkar får jag nog försöka övertala sambon att hjälpa mig. Jag har nämligen totalpajat ryggen för några dagar sedan.

Nåja, lite gnäll men till min egentliga fundering över min ancistrushane...
De senaste månaderna försvinner han ett bra tag utan att visa sig alls. Precis när man tror att han helt säkert är död dyker han upp igen. Då håller han sig framme ett tag/några dagar innan han försvinner igen. Ser pigg och frisk ut.
Några idéer om varför han håller på så här? Han är inte speciellt skygg och har tidigare hållit sig framme mycket...

Jag funderar på om de leker... Har dock inte sett något men har grottor och gömslen som inte syns och har inga planer på att rota upp all inredning.

Har ni några andra idéer? Och om min teori kan stämma, några tips om hur jag får ynglen att klara sig? Har nämligen inte sett till några sådana och han har varit borta iaf 3 perioder nu så de lär inte överleva.

Jag hade satsat på nästan exakt en sådan kub, väl rengjord. Sedan ett grusfilter alt. ett ytterfilter som du kör i det vanliga akvariet tills du flyttar fisken, då flyttar du filtret också, och så kör du svag nattlampa och låg konduktivitet i vattnet! Lycka till.

Nu blir jag riktigt sugen på att svara på kub-annonsen. Men jag måste nog övertala sambo på något sätt först... :cool:

Jag började fundera på en annan sak igår. Om det kan vara så att eldstjärten har tagit äggen för skalarerna. Det var så att mina fina nya tetror försvann, jag hittade dem inte. Sen såg jag en ensam liten stackare som simmade omkring. Efter lite letande hittade jag resten av flocken bakom pumpen. När de vågade sig ut igen var eldstjärten på dem direkt!

Flyttade ut honom till lilla 37 litran.. Där han sedan hoppade ur och dog.

Men jag tänkte att eftersom han var så aggressiv så kanske han lyckas ta sig fram och äta äggen också.

Tjoho! Har införskaffat mig 7 glasmalar till.
10 stycken av de 16 som nu finns i akvariumet:
2ihoxfm.jpg

Tänkte att de skulle gå iallafall 25 stycken i detta karet, så att de får ett ordentligt och härligt stim :)

Helena:
295zm89.jpg

Oblador:
2afxrpg.jpg

6pngqv.jpg

Dessa fiskar är verkligen helt underbara, väldigt livliga, kul att titta på när de racar längs glaset :D
Den andra, Fia, ville tyvärr inte ens vara med på en suddig bild...

*kl*

Vi har en slöjstjärt som helt plötsligt har svullnat upp så att fjällen står rätt ut! :crazy: Han är tjock i vanliga fall men är han helt rund, ser riktigt äckligt ut, nästan vulgärt! :crazy:

3 fiskar dog nyss och vi tror att han ätit upp dessa och därför blivit så tjock, eller har han fått någon sjukdom? :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
942
· Visningar
22 714
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
818
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix