Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Det kan bli riktigt snygg, Gibbi!
Det tål att tänkas på :)

Vad för lysrör är bäst att ha i ett 54l Juwel-akvarium?
Har funderat på Sera Blue sky Royal (45 cm). Passar det i Juwels akvarium?
Just nu har jag bara ett vanligt från Ica eller nåt... Från förra ägaren.

/Mimmi

Juwelkaren kan vara kinkiga, ibland är de en cm längre än alla andra lysrör, så dubbelkolla det noga.

kl

suck... vad ska man göra åt dessa ljusramper som går sönder helatiden? >_<
4e gången min aquael bara slocknar, bytt lysrör men det fungerar fortfarande inte..
Vet ej om man kommer få någon ny för det är nästan ett år gammal. men hoppas går ju......
går det att laga dom för en billigare peng?

Du har ju två års garanti så det skall ju inte vara några problem att få den lagad/utbytt.

@sally_lipton Är ditt 54 L med T8 ramp så passar alla rör. Är den med T5 ramp så är det kinkigare men det finns andra rör än Juwels (Bläää) egna som passar där med.

Bästa röret som finns är Philips Aquarelle. (växter då alltså)

tack för svaren :)
Jag vet inte vad det är för sort, men eftersom det bara är ett vanligt lysrör i just nu (som passar), bör ju det vara en T8 ramp.
Jag har nu beställt Sera Blue sky Royal, hoppas det passar! Det är 14 dagars ångerrätt, så annars är det väl bara att skicka tillbaka.

*kl*

Idag köpte jag hem en ursöt liten slöjstjärt! :laugh: Stackarn blev jättehårt hanterad av djuraffärstanten :crazy::mad: men är pigg och verkar trivs hos oss! :D Han är vit & röd och har en röd fläck på överläppen, såg med en gång att det var den jag ville ha! ;):love:

Slöjstjärtar är ju helt underbara :love:, men de vill väl vara i grupp? Fast du kanske redan hade några stycken innan. :) Mina går och lägger sig tillsammans på natten :love:

kl

Min Philip vägrar ändra tillbaka sin färg... blir verkligen inte klok på detta, kommer han se ut såhär för evigt nu alltså? Har aldrig varit med om något liknande!
hs6t8x.jpg

Bonusbild på Christian:
2ep0dj7.jpg

kl

Intressant med diskussion om cyano, då jag hade problem med det i mitt förra kar. Hade dock vattenpest men ganska lite fisk. Det försvann i alla fall när jag började med växtnäring, haft en vän med samma resultat.

Hur som helst, jag ska snart ta och inhandla ett gäng nya tetror. Har ju lykttetror nu men bara ett 10tal kvar så jag har funderat på att byta art. Men förmodligen får det bli samma.
Något jag däremot funderar på att göra om planerna på är dvärgcikliderna... Har nu bara en fjärilsciklid som inte färgar ut. Resterande tre dog. Vet ju att de kan vara kinkiga men de är ju så fina! Och jag tycker om dem. Är lite inne på bågfensciklid och/eller kakadua annars.

:D Han är en riktig lirare... och en rejäl linslus, alltid i vägen när jag ska ta kort på småttingarna!
Haha, ibland blir det galet ^^

Tänkte passa på att tacka för hjälpen att få mitt kar på fötter igen. Efter att jag installlerat ytterfiltret så dog 3-4 fiskar till under några dagar. En svärdbärarehona var också halvseg, men nu *peppar peppar* så verkar hon börja stabilisera upp sig, ser piggare ut för varje dag. Nu har jag inte haft någon död fisk på flera dagar och alla som är kvar ser pigga ut.

Jag har suttit och letat reda på från vilken världsdel alla mina fiskar kommer ifrån. I det akvariumet så är de flesta fiskarna från sydamerika, samt två arter från Asien samt Afrika. Är det en dålig kombo??

180 liter
Innerfilter fluval 4 samt ytterfilter.

Min fisksoppa: :crazy:

Sydamerika:
Metallpansarmal 3 st
Fläckig pansarmal 3 st
Molly 4 st
Neontetror 8 st
Ancistrus 5 st
Endlers 3 st

Därimellan Sydam och Nordam
Svärdbärare 8 st
Segelfensmolly 1 st

Asien
Kilfläcksrasbora 4 st
Siam.Algätare 1 st

Afrika
Palettciklid 1 st
Allt som allt 41 st fiskar. De flesta ej fullvuxna.

DSC00236.jpg

Jag har ett annat kar på 180 liter med betydligt färre fisk. Vill gärna ha det ganska stilrent.
Innerfilter Fluval 4

Sydamerika:
Skalarer 3 st
Långsträckt pansarmal 2 st
Asien:
Eldstjärt 1 st
DSC00237.jpg

Hur ska jag resonera, fungerar det första karet som det är, eller borde jag flytta ur en del fisk? Finns det någon fisk som inte passar sig någonstans och borde säljas?

Förresten så har mina långsträckta pansarmalar byggt skumbo! :D Nu hoppas jag att det blir romläggning snart och förhoppningsvis yngel. Så jag vill helst inte störa dem alltför mycket med inflytt av andra fiskar tills de fixat och donat klart med husbygge och (förhoppningsvis) yngelfostran :p

KL

Liten uppdatering angående mitt kar.

Jag testade att medicinera med Octozin och glosögefisken lever än (och äter nästan som vanligt, men verkar annars hålla sig lite i skymundan) men ögonen ser verkligen rejält otäcka ut. Ungefär som fisken på den översta bilden i inlägget ovan. :p Fast det som sticker ut bakom ögat är mer rosa och "köttigt" (vad det ser ut). Tror ni att det finns ens en liten chans att det här blir bättre eller vore det bästa att avliva fisken?

På plussidan tycks jag äntligen ha fått bukt med cyanon! Det är lite kvar fortfarande, men inte alls lika mycket som för några veckor sedan. Hoppas det håller i sig.

Man kan inte generellt säga att det är dåligt att blanda sydamerika, asien och afrika. Det beror helt på vilket vatten fiskarna bor i. I ditt fall är det tvärtom de centralamerikanska fiskarna som ställer extra krav på vattnet, och inte övriga som kommer från liknande förhållanden. Det skiljer mer på vattnet i en flod i Kongo och vattnet i Tanganyikasjön, än vad det gör mellan Kongo och Amazonas tex.

Kl

Ville bara slänga in en liten varning nu när det är så varmt att ni kanske bör kyla era kar. Varken Fiskar/räkor eller växter mår bra av för hög värme samt vattnet förlorar för mycket syre vid högre temp.

Lite tips!
Små kar, kyl med frysklampar samt ta av täckglasen och höj upp cirkulationen till max.

Större kar, ta av täckglaset, höj upp cirkulationen till max, samt sätt en fläkt uppifrån som blåser på ytan. Detta gör så att det avdunstar mycket vatten så glöm inte fylla på varje dag. (givetvis med iskallt vatten)

Vid VB, byt med så kallt vatten du bara vågar.

Som ett tillägg, jag träffar mycket kunder som har värmaren igångsatt trots att det är så fruktansvärt varmt.
"Men jag har den ju bara på 25??" är ett vanligt svar.
Värmaren kyler givetvis inget utan hjälper till att höja upp grundtempen ännu mer, så att vattnet ännu lättare hamnar på fel sida 30-graders strecket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
939
· Visningar
22 630
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka