Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jo jag tycker du skall skölja ur ditt filter lätt i en hink med akvarievatten.
Då ser du ju med hur igensatt det är, och du kan skölja/krama ur efter behov.

Risken med att slamma ur cyanon är att sanden blir för ren, jag hade låtit den vara för att inte störa bottenkulturen. Cyano finner man oftare i för ren grus (men bösig miljö) än tvärtom.

I övrigt tycker jag du sköter allt prima.
En total mörkläggning brukar de flesta växter klara. Se bara till så att karet verkligen blir helt täckt. 2 eller 3 lager svart plast. Den döda cyanon slammsuger du sen bort i samband med ett VB efter mörkläggningen.

Skall du använda dig av General Tonic så köp hem Nitrivec samtidigt då GT:n kan slå ut kulturen.

Att bara höja upp KNO3 rekommenderar jag inte. I så fall höja upp allt.

Detta med vattenpest låter ju intressant.

Det där låter som en typisk ammonium förgiftning. (men kan så klart vara annat med)

Vad har du gjort med karet den senaste veckan/två?
Hur sköter du filter, VB, botten o.s.v?
Har du ren eller skitig botten? Halvdöda växter i karet? Någon fisk som kanske har självdött?

Ammoniumförgiftning, ~förgiftad att för skitigt akvarium??

Jag byter vatten ca 20-30% ca varje/varannan vecka.
Filtret (innerfilter) tas ur när den indikerar att det är dags, en sådan där fluval med gul plupp.
Bottenrengöring kan jag vara dålig på, brukar mest göra det lite lätt vid vattenbyten med en hävert. Men den SER itne skitig ut. Jag har många växter, och nu senaste veckan har det faktiskt flytit upp många blad som växt/er tappat.

Kan jag ha fått för många fiskar i karet? Jag köpte ett till akvarium för några veckor sedan och fick på köpet med fler fiskar som jag portionerade ut i de kar jag har :crazy: . Karet är ca 160-180 liter och jag har dessa i:
6 molly
ca 10 svärdbärare
5 små ancistrus
7 neontetror
1 fullvuxen paletthona
ca 10-15 encentimeters paletter.
8 små pansarmalar
1 siamesisk algätare
4 kilfläcksbora

Men gud, nu när jag skriver ner antalet fiskar så ser jag ju att det är grymt många! Kan akvariumet ha blivit överbelastat??
Har planer på att iallafall flytta pansarmalarna till ett annat kar så fort en vän kommer och hämtar de botior jag har där.
Ungdomspaletterna kan jag också flytta.

ancistrusarna, algätarn och bororna blev ett oplanerat tillskott vid det där akvarieköpet...

Tuberkolos på fisk är inte behandlingsbart. Det kan vara förstadierna till bukis också, isåfall ska du ha metronidazole eller octozin.

Nej, jag rekommenderar aldrig sådana omstarter, inget kommer att bli bättre av det. Fundera över sånt som anette frågade. Kolla även temperaturen. Ett akvarium som har varit på gränsen till att ha syrebrist kan lätt tippa över nu på sommaren.

Då hoppas jag verkligen att det inte är TBC!
Tempen ligger på 27-28 grader.

Hrm, såsom jag skrev till anette, kan mitt för höga fiskantal ha orsakat en eventuell syrebrist?

28 grader är ju onödigt högt, eftersom vattnet binder mindre syre ju högre temperaturen är.

En ammoniumspik kan du få av många anledningar.
Behöver inte gå in på alla, men slamma bort allt bös du hittar och ta bort alla halvdöda växtdelar. Din fisklast låter stor, men har du bra kultur i bottnen och i filtret så lär du förr få ett överskott på nitrat än på ammonium. (om karet är stabilt)
Var med noga med dina VB och gör de varje vecka. Skulle uppskatta på minst 30%/V med den fisklasten.
Skall du ha kvar den fisklasten så se till så att din pump/filter klarar av det. Dubbla pumpar kan vara en bra idé eller ett större ytterfilter.

Håller med Gabbi, sänk din temp till iaf 25º.

En ammoniumspik kan du få av många anledningar.
Behöver inte gå in på alla, men slamma bort allt bös du hittar och ta bort alla halvdöda växtdelar. Din fisklast låter stor, men har du bra kultur i bottnen och i filtret så lär du förr få ett överskott på nitrat än på ammonium. (om karet är stabilt)
Var med noga med dina VB och gör de varje vecka. Skulle uppskatta på minst 30%/V med den fisklasten.
Skall du ha kvar den fisklasten så se till så att din pump/filter klarar av det. Dubbla pumpar kan vara en bra idé eller ett större ytterfilter.

Håller med Gabbi, sänk din temp till iaf 25º.

Då ska jag ta och städa botten lite och rensa växter!
Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt ett ytterfilter ståendes, men jag vet inte riktigt hur jag ska inreda det med filter och grejer :o

Anette och Gabbi, tack för all hjälp!

Varsågod! :)

Skicka över märket på ytterfitret samt beteckning så kan vi säkert hjälpa dig med filtermediat. (annars så funkar klippta kuber av 10-20 ppi matta till allt)
Tänk på att om du startar ytterfiltret med helt nytt media så bör du låta ditt innerfilter vara kvar i karet i minst 1 månad, (så att de går bredvid varandra).

åhh vad snällt! :laugh:
Såhär står det på filtret:

Fluval 303
Mod: 230303
Hmax= 1,60 (vad står det för?)
840l/h

Behövs mer info?

Jag har fått bättre resultat då jag antingen kört fosfatremover i en extra pump i akvariet, gärna satt så att cirkulationen hamnar mot botten, ELLER kört PMDD (hela rasket i karet). Har även testat att tillsätta extra KNO3 (eftersom cyano bla beror på en obalans mellan KNO3 och Po4. Jag drar också kraftigt ner på vattenbytena eftersom KNO3 finns löst i vattenkolumnen och därvid byts bort snabbare än PO4 som också binder till sanden. Man kan vända ner just algerna i sanden.

Så jag kanske rentav skulle kunna dra ut ännu mer på vattenbytena nu, i stället för att försöka hålla på en gång/vecka? Akvariet borde väl egentligen inte vara för hårt belastat för att inte tåla det, jag har bara tre otto och så fjärilsciklidparet just nu (54 l).

Glosögat på FC:n beror inte på samma saker som cyanon om det
inte är så att filtret är riktigt igenmuggat, men det betyder inte per automatik att fisken mår dåligt.

Okej, så en fisk kan leva och må bra med glosöga? Jag såg dock i dag att båda ögonen numera är ganska duktigt förstorade (det ena lite mer) så det verkar bli värre hela tiden. Det ser riktigt otäckt ut. Kan det vara något annat än glosöga trots allt?

Ett filter som sätter igen rejält måste dock göras rent (störas) oftare, så därför är det bra med väl tilltagna filter som man ALDRIG gör rent i stort sett. På jobbet får jag ofta frågan, Oj här måste ni tvätta era filter jätteofta väl för att få så rent?
-öh, tvätta filter?

Jag vet att ett stort filter är det allra bästa. Tyvärr tänkte jag inte när jag startade upp akvariet att man enkelt kunde göra ett eget filter (hamburgerfilter) så som visades tidigare i tråden, utan var helt inne på att alternativen till vanligt innerfilter var väldigt platskrävande och mitt akvarium är ju inte så stort. Suck.

Glömde säga att man tydligen kommit fram till att vattenpest och cyano är antagonister. Vattenpesten utsöndrar något slags antibiotikum som cyanon skyr som....pesten?

Det låter intressant!

+ Anettejt

Tack för svaren! Jag hoppas att jag lyckas få bukt med den där jäkla cyanon nu.

Så jag kanske rentav skulle kunna dra ut ännu mer på vattenbytena nu, i stället för att försöka hålla på en gång/vecka? Akvariet borde väl egentligen inte vara för hårt belastat för att inte tåla det, jag har bara tre otto och så fjärilsciklidparet just nu (54 l).

Jag tycker nästan alltid att man ser cyano enbart i lågbelastade akvarier. För mig är det ett säkert tecken på ett akvarium med ett litet fiskbestånd.

Okej, så en fisk kan leva och må bra med glosöga? Jag såg dock i dag att båda ögonen numera är ganska duktigt förstorade (det ena lite mer) så det verkar bli värre hela tiden. Det ser riktigt otäckt ut. Kan det vara något annat än glosöga trots allt?

Sorry, jag uttryckte mig otydligt. Cyanon i sig behöver inte betyda att fisken mår dåligt, men glosögon är aldrig nyttigt. Jag står i valet och kvalet om du ska medicinera eller inte. Det är inte heller så bra om akvariet misstänks vara i obalans.
.

tio tecken

Jag tycker nästan alltid att man ser cyano enbart i lågbelastade akvarier. För mig är det ett säkert tecken på ett akvarium med ett litet fiskbestånd.

Där ser man! Men ska jag köpa mer fisk då rentav? Det har ju hela tiden varit tanken att ha något litet stim av någon annan liten fisk också, men sen när jag haft problem med både alger och nu detta har motivationen att utveckla akvariet gällande fiskar och växter inte varit så hög.

Sorry, jag uttryckte mig otydligt. Cyanon i sig behöver inte betyda att fisken mår dåligt, men glosögon är aldrig nyttigt. Jag står i valet och kvalet om du ska medicinera eller inte. Det är inte heller så bra om akvariet misstänks vara i obalans.

Aha okej. Men om jag skulle medicinera vad är det som gäller då? Och vad händer om jag låter bli, för just den här fiskens del? Kan det sprida sig till de andra fiskarna också?

Om det sprider sig beror på varför fisken har fått det. Är det pågrund av ett problems om finns hos fisken, så sprids det inte. men om det är en reaktion på stress, felaktigt vatten, fel foder osv, då har ju de andra fiskarna också utsatts för samma och lider risk att drabbas. Så det är svårt att svara på.

Ja, om du känner att allt annat i karet funkar och du får koll på det, minus bara cyanon kan du köpa mer fisk, men jag hade inte gjort det när FC:n var dålig. Jag hade nog medicinerat med Octozin.

Nope det var all info som behövdes. ;)

Klipp kuber av 10-20 ppi matta och lägg i de två översta korgarna, i den understa hade jag lagt i makaroner. Då har du ett ytterfilter som klarar många månader innan rengöring. Som utblås hade jag använt mig av ett strilrör. (om du inte redan har det)
Har pumpen stått länge så hade jag sett över alla packningar och ev bytt dom innan jag startat allt.

Jag vet inte ens vad strilrör är, så förmodligen har jag inte det :crazy:

Tack för tipsen om packningarna, det har jag inte tänkt på alls! Det har stått sedan i höstas så det kan nog vara dags för ett byte kan jag tro.

KL

Min teleskopslöjstjärt Philip, som är svart på ryggen och guldfärgad på magen, har blivit helt guldig. Inte ett spår av svart kvar på honom.

Är det här vanligt? Jag antar att det inte är bra. Men jag märker inget fel på honom i övrigt, han är pigg, äter som han ska och har inga problem med att simma eller någonting. Resten av slöjstjärtarna i akvariet verkar må bra också, ingen av dem har ändrat färg.

Vad har hänt?

Om det sprider sig beror på varför fisken har fått det. Är det pågrund av ett problems om finns hos fisken, så sprids det inte. men om det är en reaktion på stress, felaktigt vatten, fel foder osv, då har ju de andra fiskarna också utsatts för samma och lider risk att drabbas. Så det är svårt att svara på.

Ja, om du känner att allt annat i karet funkar och du får koll på det, minus bara cyanon kan du köpa mer fisk, men jag hade inte gjort det när FC:n var dålig. Jag hade nog medicinerat med Octozin.

Okej, det förstår jag. Men tror du att det finns en chans att sånt här kan bli bättre av sig självt - t.ex. om jag nu får ordning på vattenkvalitén, om den kan ha spelat in - eller krävs det i princip alltid medicinering för att det alls ska ha en chans att bli bra?

Är det alldeles jättesuperkorkat med tanke på balansen och vattenkvalitén (och kanske om man vill få så bra effekt som möjligt?) att använda Octozin och General Tonic samtidigt (trots Nitrivec)?

Jag sitter och funderar på vad jag ska ha i mitt ca 50liters hörnakvarium.
Just nu bor det två malar där i. Lite växter och grus och sand..
Har en liten pump, vad den nu heter.. Och en lite storre pump. Filtermaterial i båda. Akvariumet har stått med malar + växter i ca 1 månad. Lite längre kanske.

Karln har börjat med räkor, och det vart jag ganska intresserad av, dem sköter sej nästan själva..

först funderade jag på killis, men vill inte vakna av fiskar som hoppar på golvet och katt och hund som tycker det är skit kul ^^

Lite färgglada fiskar kanske som guppys, tetror?
Har även funderat på att sälja det, men det passar ju som ett litet ljus i hallen för tillfället.

Kanske några klogrodor? (heter dem så? såg några i akvarieaffären) och är intresserad av khuliål, men det får bli när jag har skaffat mej ett större :)

Det första jag tänkte på var en rejält spretig red moor rot som tar upp nästan hela karet, kanske med någon snygg mossa på. Några enhetliga växter till det, och så några Boraras. Kanske 10-20 st Boraras sp. Petch Noi?

Vad för lysrör är bäst att ha i ett 54l Juwel-akvarium?
Har funderat på Sera Blue sky Royal (45 cm). Passar det i Juwels akvarium?
Just nu har jag bara ett vanligt från Ica eller nåt... Från förra ägaren.

/Mimmi

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
938
· Visningar
22 605
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka