Sv: Akvarietråden
kl
Börjar fundera om jag fått bukvattensot i mitt sällskapsakvarium
Det började med att paletthanen hade ett sår på fenan som läkte, och ibland kom tillbaka. Men han var pigg så ärlig talat tänkte jag inte mer på det (väldigt korkat såhär i efterhand).
Som sagt, han var pigg, men helt hux flux låg han och hans flicka döda på botten. Jag skyllde på att de var gamla och att hon dog pga av hjärtesorg.
Korkad som jag var så flyttade jag över mitt andra palettpar till det karet, hade inte en tanke på att jag kanske hade något dåligt som härjade i det.
För 2-3 dagar sedan dog ett 2-3 månader gammalt palettyngel. Bara sådär.
I går blev min fina hane dålig, han tappade färg och blev seg, villle bara stå och vila på bottnen. Såg annars fin ut, inga fenor som trycktes ihop, ej mager.
Idag när han fortfarande var sådär seg så gjorde jag iordning ett litet kar på 37 liter och hällde i ectozon (stavning?) i, fick för mig att det kanske var för osaltat i det stora karet. Han fick tillbaka lite av färgerna men när jag kom tillbaka nu på kvällen var han död
, dock syntes alla hans fina färger
(han var verkligen supervacker!). Jag har samtidigt som den sjuka paletten haft en mollyhona som sett ledsen ut, legat på bottnen och varit seg. Har sett ut att vara på tjocken. Jag lade i henne i sjukkaret också, och hon har blivit bättre. Innan hade fenorna trasats sönder lite men nu har de läkt ihop (över en dag!).
Kan det vara bukvattenssot som härjar i mitt kar?
Vad för medicin ska jag köpa på tisdag (åker iväg imorrn, kommer hem tisdag), eller vad kan jag göra? Vill ju inte att paletthonan som är kvar och vaktar yngel ska dö. Samma sak med de små ynglerna och 2månaders yngelna.