Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Se det nu framför er: "Någon står med en gramvåg, och väger upp från påsar innehållande vitt pulver". Tack o lov har ingen granne än ringt Polisen. :p

Jag har tom gjort det framfor ogonen pa ett gang poliser pa jobbet, men de bara skrattade. Jag skyllde pa att jag var tvungen att dryga ut kassan.

:rofl:

Sånt där funkar bara i 08 land. Här på landet så kan de garanterat inte se skillnad på kokain och K2SO4, så en annan hade väl åkt in på livstid. :p

@Mammas. Jättebra att du rensar ut döda växtdelar, en håv är växtakvaristens bästa vän. :) Låt karet få vara så stabilt ett tag, men undvik att slamma bottnen så skall du se att växterna tar fart.

Tack för dina råd, tyvärr fick karet inte fortsätta vara stabilt...

Har haft kontakt med en vän om att köpa hans "lilla" akvarium, pga flytt med medföljande platsbrist. Det ligger på ca 240 liter. Tyvärr så sprack hans stora i flytten, så jag fick med fiskar också. Var bara att städa ur karet för att slå igång det så snart jag fick det, dunka ner de fiskar som var små nog att inte dö av att simma i mitt lilla i mitt igångsatta (som är tvärfullt nu :crazy:). Satte ner en ål och två stora guldfiskar (inte fullstora, men över 2 dm i längd iaf). Hade i den mängd vattenberedning jag hade hemma, anpassat för 50 l. Har i växter.

Vad mer, mer än att be? Mer vattenberedning? Hur täta vattenbyten? Köpa fler växter att sätta igång?

Min plan är att kolla värdena i båda karen dagligen den närmaste tiden. Bör jag köpa vattenberedning även till det lilla karet iom den extrema belastning den har för tillfället?

Är det taskigt att ha såpass stora fiskar, plus en ål, i ett ändå så litet akvarium?

Kan den största malen, som är omkring 1,5 dm, vara kvar i det lilla akvariet medan jag sätter igång det stora? Den kommer givetvis vara den första jag flyttar över när det blir möjligt.

Sedan funderar jag lite över kombnationen äppelsnäckor och ål? Tror ni den funkar?

Senast ändrad:

Med den enormt stora fisklast så hade jag gjort VB var 3:e dag på 20-30%.
Och då hade jag kanske slammat bottnen lite lätt med. (bara det som ligger ovanpå gruset.) Visst är det taskigt att låta så stora fiskar gå i ett så litet kar så se till att få igång det stora så fort som möjligt.

Vattenberedningsmedel använder aldrig jag. Det behövs väldigt sällan.
Däremot i nystartade kar är det viktigt att man har i många snabbväxande växter. Hornsärv är ett bra första val.

Det bästa du kan göra att att starta det stora, sen innan du planterar ner växterna så vrider du ur filtret från det gamla karet i en hink med lite gammalt akvarievatten och sen häller du i allt rakt ner i det nya karet så får det nya filtret i det stora karet lite bra startkultur. Sen hade jag köpt Nitrivec och doserat och direkt lagt i framförallt den stora malen. Guldfiskarna hade jag gjort sushi på. :angel: :D

Ål har jag aldrig haft så det får nån annan svara på.

Jag har redan startat det stora, kan jag dunka i lita gammalt filterklägg iaf?

Nitrivec och växter fixas imorgon.

Sushi, hmm, jag är tveksam till att det blir gott. :p

Fick en del väster med, så det finns i karet, men införskaffar mer. :)

Ja bara dunka i med kultur nu. Karet kommer behöva kultur de första 28 dagarna tills cykeln har kommit igång. Och som vanligt gäller sparsam matning i början, men det där kan du ju redan. ;)

Hittar du inte Hornsärv så ta Hygrophila polysperma, men inget slår Hornsärven. (bästa vattenrenande effekt, och konkurrerar ut många alger) Du behöver inte plantera ner den utan bara låt den få agera flytväxt (om du står ut med det).

I övrigt så tycker jag det är skitkul att du skaffat ett större kar. Du kommer snabbt underförbund med hur lättskött det är med lite större volym. Jo VB kommer ta längre tid, (dags att köpa slang då) men det är så mycket enklare att hålla ett större kar stabilt. Och mer yta att plantera växter på. :) (jo det är allt jag tänker på :D )

Haha, märks att jag är nyvaken, läste bara första raden innan jag gick iväg för att klicka i lite kultur. Jag läste inte ens klart meningen. :p Ja, sparsam matning är jag van vid. :p (Jag tror att det är därför mina äppelsnäckor dör, de hinner inte med. :p)

Haha, lätt att jag står ut med det. Just nu har jag ingen bänk utan det står på golvet, dessutom ett halvfärdigt lock till det. För att inte ålen ska rymma, det är klart funtionsmässigt men inte utseendemässigt. Ni kan få bild någon dag. :p

Jag tycker också att det är skitkul. Min man, som fick ta tvätten själv igår för att jag var tvungen att fixa med akvariet, tycker inte detsamma. ;) Jag har också tänk på växter.

Förresten, angående stå ut med utseende på karen.. I mitt lilla har jag haft lite skuggigt till mina små malar, tillräckligt för dem. Men nu med fler, betydligt större, malar var det inte tillräckligt med skugga. Så fick lägga in en platta (sån här gråsvart platt sten ni vet) tvärs över några stenar. Malarna är toknöjda men det ser fördjävligt ut. Inte med i scapingtävlingen alltså. ;)

kl

Börjar fundera om jag fått bukvattensot i mitt sällskapsakvarium :(

Det började med att paletthanen hade ett sår på fenan som läkte, och ibland kom tillbaka. Men han var pigg så ärlig talat tänkte jag inte mer på det (väldigt korkat såhär i efterhand).
Som sagt, han var pigg, men helt hux flux låg han och hans flicka döda på botten. Jag skyllde på att de var gamla och att hon dog pga av hjärtesorg.

Korkad som jag var så flyttade jag över mitt andra palettpar till det karet, hade inte en tanke på att jag kanske hade något dåligt som härjade i det.
För 2-3 dagar sedan dog ett 2-3 månader gammalt palettyngel. Bara sådär.
I går blev min fina hane dålig, han tappade färg och blev seg, villle bara stå och vila på bottnen. Såg annars fin ut, inga fenor som trycktes ihop, ej mager.
Idag när han fortfarande var sådär seg så gjorde jag iordning ett litet kar på 37 liter och hällde i ectozon (stavning?) i, fick för mig att det kanske var för osaltat i det stora karet. Han fick tillbaka lite av färgerna men när jag kom tillbaka nu på kvällen var han död :( , dock syntes alla hans fina färger :cry: (han var verkligen supervacker!). Jag har samtidigt som den sjuka paletten haft en mollyhona som sett ledsen ut, legat på bottnen och varit seg. Har sett ut att vara på tjocken. Jag lade i henne i sjukkaret också, och hon har blivit bättre. Innan hade fenorna trasats sönder lite men nu har de läkt ihop (över en dag!).
Kan det vara bukvattenssot som härjar i mitt kar?
Vad för medicin ska jag köpa på tisdag (åker iväg imorrn, kommer hem tisdag), eller vad kan jag göra? Vill ju inte att paletthonan som är kvar och vaktar yngel ska dö. Samma sak med de små ynglerna och 2månaders yngelna.

Låter spontant inte som bukis. Nästan mer som fisktuberkulos, om jag får gissa vilt utan att ha sett fisk el. vatten.

Det var åxå min tanke, men jag suger på fisksjukdomar.
Bukvattensot blir de ju som ballonger av.

Har du testat ditt vatten så du inte har ammonium eller nitrit?
Beter sig fiskarna normalt i övrigt?

Ibland går det inte så långt att de hinner bli ballongsvullna, de kan dö innan. Men då är det nästan alltid i kombination med flåsighet, utspottande av mat, sytrådsavföring. Svårt att beskriva, det är mer en känsla. De står ofta kvar när man höjer handen för att mata, fast andra fiskar simmar mot ytan. Iallafall i det första skedet, sedan ställer de sig på botten...

Låter spontant inte som bukis. Nästan mer som fisktuberkulos, om jag får gissa vilt utan att ha sett fisk el. vatten.

Vad är det för något och hur behandlar man?

Fina lilla mollyhonan såg bättre ut igår, simmade runt och hade sig. Sen imorse hade hon kläckt ur sig en massa yngel och såg trött/slö ut.

Nu på eftermiddagen simmade hon runt/runt/upp/ner i panik och jag tog bort henne.
Exakt samma sak gjorde hennes mor som vi tog bort för två månader sedan, hon var också på tjocken men hade inte fött ynglerna när vi avlivade henne.

Usch, det är något som går i mitt akvarium. Det har varit en så bra balans i det i 2-3 år, bara gamla fiskar har dött! Nu har lyckan vänt och jag tycker jag får avliva fisk varje vecka :(
Ska jag göra en storrengöring, dvs tömma allt; vatten (spara några liter) , grus, fisk, ja rubbet, och börja om på nytt?

Ibland går det inte så långt att de hinner bli ballongsvullna, de kan dö innan. Men då är det nästan alltid i kombination med flåsighet, utspottande av mat, sytrådsavföring. Svårt att beskriva, det är mer en känsla. De står ofta kvar när man höjer handen för att mata, fast andra fiskar simmar mot ytan. Iallafall i det första skedet, sedan ställer de sig på botten...

Flåsig var min paletthane. Apatisk.

Mollyhonan var pigg och pickade på växter imorse

Nu på eftermiddagen simmade hon runt/runt/upp/ner i panik och jag tog bort henne.

Det där låter som en typisk ammonium förgiftning. (men kan så klart vara annat med)

Vad har du gjort med karet den senaste veckan/två?
Hur sköter du filter, VB, botten o.s.v?
Har du ren eller skitig botten? Halvdöda växter i karet? Någon fisk som kanske har självdött?

Tuberkolos på fisk är inte behandlingsbart. Det kan vara förstadierna till bukis också, isåfall ska du ha metronidazole eller octozin.

Nej, jag rekommenderar aldrig sådana omstarter, inget kommer att bli bättre av det. Fundera över sånt som anette frågade. Kolla även temperaturen. Ett akvarium som har varit på gränsen till att ha syrebrist kan lätt tippa över nu på sommaren.

KL

Alltså jag är så trött på mitt akvarium just nu:

1) Ett tag hade jag problem med alger (trådalger?). Dessa tycks dock vara under kontroll nu, men det kanske beror på att deras plats har tagits över av cyanobakterier som sitter tammef-n överallt i akvariet och aldrig tycks försvinna. Jag tar bort dem vid varje städ-/vattenbytetillfälle, men de kommer ju tillbaka lika fort igen. Jag vet att jag av olika anledningar inte har skött mitt akvarium helt exemplariskt på sistone (jag har dragit ut en del på vattenbytena så de inte alltid skett varje vecka) och ett tag gjorde jag ett antagligen urbota korkat uppehåll med växtnäring/PMDD.

Nu har jag försökt skärpa mig och få till vattenbyte på hälften av vattnet 1 gång/vecka samt har börjat med PMDD igen. Kan detta få bukt med cyanobakterierna, även om det tar lite tid? Finns det något mer/annat jag kan/borde göra? Kan det rentav vara en idé att skölja ur filtret om det sitter kvar bakterier/sporer/vad-det-nu-kan-tänkas-vara där i även om jag tar bort det som är synligt i resten av karet?

2. Jag har sedan några dagar tillbaka sett ett öga på en av mina fjärilsciklider har blivit svagt grumligt och buktande/utåtstående. Hon är i övrigt pigg, äter som vanligt o.s.v. men har möjligen blivit lite blek eller kanske snarare tappat färg; hon har liksom blivit mörkare/mer svart över kroppen. Vad kan det vara? Jag har sökt runt lite och tycker det låter likt det som kallas glosöga (och i så fall lär har ett samband med ovanstående problem med cyanobakterierna, som ju tyder på att det är någon form av obalans i karet?) men kanske kan det vara något annat också? Svampangrepp? Infektion? Popeye (som jag får upp när jag söker runt, det verkar otäckt)? Vad ska jag göra gällande detta?

Tacksam för hjälp!

Senast ändrad:

Något cyanon skyr är Nitrat (KNO3), du kan testa att ta hela veckodosen och punktdosera (med spruta) den över angripna områden.
Se även till att filtret inte är igensatt. Att skölja rent det helt rekommenderar jag inte. Slamma även bort allt löst bös på bottnen. (ytan endast)

Avvakta nån vecka, hjälper det inte finns det General Tonic som är effektivt.
Alternativt en total mörkläggning på 3-5 dagar.

Nej, skölja rent filtret helt förstår jag inte är bra. Nu var det dock ett tag sedan jag petade på filtret över huvud taget, så det kanske kan vara en idé att skölja ur det litegrann (i gammalt akvarievatten) och se till att det inte börjar bli igensatt. Jag märker ingen förändring på filtrets effekt dock.

Vid vattenbyte brukar jag slamma över botten och växterna, ta bort döda växtdelar etc. Samt då plocka bort cyanon och nu åter igen dosera PMDD och EC (dagligen). Jag märker ingen skillnad på cyanon så här långt dock (ett par veckor) utan den kommer tillbaka med samma kraft till nästa vattenbyte. Men jag kan ju testa att punktdosera KNO3:n, om det gör någon skillnad. Kan några dagars mörkläggning påverka även växterna väldigt negativt?

Jag har fått bättre resultat då jag antingen kört fosfatremover i en extra pump i akvariet, gärna satt så att cirkulationen hamnar mot botten, ELLER kört PMDD (hela rasket i karet). Har även testat att tillsätta extra KNO3 (eftersom cyano bla beror på en obalans mellan KNO3 och Po4. Jag drar också kraftigt ner på vattenbytena eftersom KNO3 finns löst i vattenkolumnen och därvid byts bort snabbare än PO4 som också binder till sanden. Man kan vända ner just algerna i sanden.

Glosögat på FC:n beror inte på samma saker som cyanon om det inte är så att filtret är riktigt igenmuggat, men det betyder inte per automatik att fisken mår dåligt. Ett filter som sätter igen rejält måste dock göras rent (störas) oftare, så därför är det bra med väl tilltagna filter som man ALDRIG gör rent i stort sett.

På jobbet får jag ofta frågan, Oj här måste ni tvätta era filter jätteofta väl för att få så rent?
-öh, tvätta filter?

Glömde säga att man tydligen kommit fram till att vattenpest och cyano är antagonister. Vattenpesten utsöndrar något slags antibiotikum som cyanon skyr som....pesten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
938
· Visningar
22 604
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka