Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Att dosera flytande kolkälla som har en livslängd på ca 24H en gång i veckan är sämre för växterna, däremot trivs algerna med det. (ger dig svajiga CO2 nivåer)
Hur Excel skall doseras vet jag inte, men det står väl på flaskan?

Enklast är att köpa ett komplett CO2 kitt, kostar från 2-3000:- beroende på var du köper det och storlek på flaskan.
Billigast är att köpa en beg nytryckt flaska, samt de andra delarna nya på nätet.
Här finns: Aquaristic.net
Du kommer behöva: Regulator, magnetventil, backventil, slang, diffusor samt en bubbelräknare.
Sen jäklar kommer du inte hinna ansa bort alla växter. ;)

Du kan ju kolla Blocket med, ibland säljs det kompletta kitt.

Du bör göra ett delvattenbyte varje vecka på 20-50% beroende på fisklast och gödningsmetod. Om du nu inte kör Low-tech.

Jag bottenslammar aldrig. (likaså som jag sällan sköljer rent mina filter, jag är väldigt rädd om kulturen i mina kar) Däremot kör jag med häverten nån cm ovanför grusen så jag får upp döda växtdelar och bös, samt jag slammar även växterna. Detta gör jag varje vecka i samband med VB.

På partier utan växter kan man slamma lite lätt, men inte mer än 0,5-1 cm ner i gruset. Har du ett bra filter och växter i karet så behövs det aldrig bottenslammas och ju äldre bottnen blir ju bättre blir den. :)

Jag vet att svajiga CO2-värden kan ge algproblem, men hellre än att hälla ut det i slasken så häller jag det i akvariet. Som sagt så ser jag ingen skillnad på växterna eller algerna (obefintliga) oavsett om jag doserar enligt flaskan, en gång i veckan eller inte alls.

2-3000 var kanske lite mer än jag räknat med, misstänker dessutom att det är ljuset som är den felande faktorn i vårt akvarium, det är åttkantigt och lika djupt som det är brett, så det är svårt att få ner tillräckligt med ljus eftersom vattenytan blir så liten. Man kunde förståss ersätta ljusrören med en halogenlampa, men vi är annars mer inne på att byta akvariet till ett större, rektangulärt, där det är lättare att få ner mer ljus.

*KL*

Jag måste bara fråga om någon vet vad följande beror på?

De senaste månaderna har nu snart fyra fiskar dött, alla har fått liknande symptom innan de dör.
De blir liksom platta och kantiga? (svårt att förklara) De ändrar kroppsform, och buken blir rak och lite platt. De blir slöa och simmar sämre, inte vingligt men långsammare, håller sig nära botten. Äter vid utfodring, men blir slöare och sedan dör de? Platys och Molly.

Har hänt med några veckors mellanrum nu det senaste, vet inte vad det är? De bottenlevade verkar inte drabbas? *peppar peppar*

Hur blir man av med sådana svarta toffsalger? Dom sitter mest på anubiasen och stenarna. Har fått tips på olika fiskar och räkor men dom har inte fixat det. Finns det nåt annat man kan göra? Eller finns det nån mirakelfisk?

Tofsalger kommer endast då du har svajiga CO2 nivåer.
Oftast då man gör för stora VB och inte tillsätter kolkälla.
Skall Siameser äta dom så får man näst intill svälta dom. (tror de smakar peckel :D )

Tofsalger kommer endast då du har svajiga CO2 nivåer.
Oftast då man gör för stora VB och inte tillsätter kolkälla.
Skall Siameser äta dom så får man näst intill svälta dom. (tror de smakar peckel :D )

Jag tillsätter ingen CO2 och jag hade tappat intresset ganska rejält för akvariet vilket led till att jag inte byte vatten på mer än 6 månader (tåliga fiskar) Nu har jag fått upp intresset igen och vill få ordning på detta problemet. Så stora vattenbyten har inte skett och CO2 har jag inte en aning om hur den ser ut. Hade även dessa alger innan jag tappade intresset så det beror inte på att jag misskötte det.

Här följer en liten update med våra kar här hemma. Har fått in lite fler fiskar i karet sen senaste bilderna. Vi har nu:
* 50 liters hörn
* 3x40 liters räkkar
* 120 liters yngel
* 120 Mal kar
* 540 Malawi

Yngelkaret går det några Maingano yngel och växer till sej, så dem kan få flytta till resterande malawisar i 540liters. Malkaret är för uppfödning, räkkaren har påbörjats, men inte kommit någon längre väg. Vatten, pump och rötter :D

Mitt hörn kommer nog fyllas med små färgglada tetrer eller något annat färgglatt.

I Malawi karet har vi nu:
* hongi
* maingano
* golden
* okänd (bild längre ner) - jag har döpt dem till barbiedolls pga deras ögon :D
* röd zebra

Någon som vet?
31061506.jpg

Någon som vet varför den här Röda Zebran inte är lika färgglad som dem andra?
31061509.jpg

Räkkaren överst (karlns stolthet) maingano yngel i mitten, Ancistrus längst ner
31061487.jpg

Den blå är en socolofi, och den ljusa rödzebran är ljus för att det är en hane. De röda hanarna ljusnar rejält och blir som marsipangrisar som vuxna.

Ursch! Så Zebra hanar ska bli så ljusa? O.o
För dem andra är riktigt färgglada ..

Tack :):bump:

KL

Ett paket räkmix som blivit bortglömt utanför frysen i ca 1½ h och därmed hunnit tina ganska duktigt - är det bara att kasta eller är det fortfarande okej att mata med?

Har det tinat så bör du inte frysa om det. Men du kan mata med det i dag, resten får du tyvärr slänga. (Kan finnas nyare rön i dag, men såhär har jag fått lära mig att sköta frysfoder)

Det ser ju rätt fräscht ut så du borde kunna sälja det, om priset är rätt vill säga. Många nya akvariepaket är väldigt billiga, så du kan inte ta för mycket för ditt.
Utöver blocket finns rent fiskrelaterade sidor som tex ciklid.org och zoopet.com

sommar är väl en dålig tid för akvariumförsäljning tror jag.
Akvarium överlag har inte så högt andrahandsvärde.

Jag köpte nyss ett fint beg alu-ramsakvarium på 185 liter för 700:- (nästan skamligt billigt...)
inkl växter, fisk, massor av olika sorters gus och stenar. doppvärmare, stor ny pump, mediciner, dubbelramp och två helt nya lysrör etc..
Akvarium är köparens marknad just nu :)

Om du inte får iväg fiskarna och avlivning står på nästa förslag kan du höra av dig så kan vi lösa det.. Jag bor i närheten.

Tack!

Då gör jag ett nytt försök till försäljning annars hör jag av mig till dig.

@ Gabbi - jag skulle nog vilja säga att summan jag vill ha är symbolisk! Jag vill mest slippa avliva alla firrarna!

Jag gjorde faktiskt också ett kar till tävlingen igår. Vi får väl se vad det växer upp till, men jag var tvungen att använda pinnatifidan och de Echonodorus "Vesuvius" jag har tagit hem till något. Tyvärr blir det ju aldrig RIKTIGT så som man hoppas och tror.

Kommer säkert bli skitbra! :)

Själv väntar jag hem Microsorum pteropus 'Narrow' och 'Narrow Split' i nästa vecka, går här o klättrar på väggarna och bra vill göra klart karet.
Och scapet är klart i huvudet, men som du säger, det är sällan det blir som man tänkt sig.

Skall kanske uppdatera mitt kar som var nyscapat.
Då såg det ut såhär:
3.jpg

Nu klart överväxt såhär: :D
4.jpg

Skall riva detta karet helt på måndag, ville bara visa hur ful Riccia kan bli när det blir överväxt. (Hmm, det där med tid ja..:angel: )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 593
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka