Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Vi har en mal som är svart & brun, leopardmönstrad, vad heter dom och hur vet man om det är en tjej eller kille?

2prinom.jpg

Ser den ut såhär är det antagligen en Pterygoplichthys pardalis, om den har fler än 10 strålar i ryggfenan kan du vara rätt säker på att det är en sådan. Jättevanlig, och kallas "vanlig pleco".

Ser den ut såhär
1173.jpg

är det en Glyptoperichthys gibbiceps.

De blir båda jättestora, de växer snabbt och blir gamla. Rätt dåliga på att äta alger när de inte är småttingar längre dessutom ;). Tyvärr köper många fiskar som de köper kläder och har inte läst på innan, så de här hamnar ofta i för små akvarium. (Jag är tyvärr inte oskyldig jag heller, har haft mycket ångest sen jag fick min pardalis.) Personalen varnar sällan om att de blir uppåt en halvmeter.

Senast ändrad:

Det låter som du beskriver en Cryptocoryne som drabbats av Cryptocorynesjukan. Vilket innebär att den normalt kan tappa alla blad för att senare återhämta sig. Detta sker när den blir omplanterad, förlusten av alla bladen kan spela roll om bottnen är näringsfattig och om den blir planterad för tätt. Mitt råd är att inte ta upp den utan att avvakta minst 1 månad. Cryptocoryner förökar sig genom rötterna, så är rotverket frisk så kan det mycket troligt dyka upp en ny planta en bit ifrån den som vissnade ner.
Nu är det dock ingen likhet på en Cryptocoryne och Riccia, men det var ändå detta jag kom att tänka på.

Bild 2 skulle kunna vara en Ludwigia glandulosa.
Bild 3 en Bacopa monnieri, med bättre bilder så kan jag svara mer exakt.
(fota på kvällen när det är mörkt i rummet)

Sen för att utreda dina växter så behöver jag mer info.
1. Vad har du för rör och hur många watt är de på? Ålder på rören? (ifall det inte är ett trifosfor)
2. Ljustimmar?
3. Hur sköter du om VB?
4. CO2 källa?
5. Hur mycket PMDD doserar du?
6. Bottengödning?

kl

har ju mitt 50l med några platys i, dom har ju börjat föda så jag fångade upp 9st yngel till en kasse, ska förmodligen ¨åka med dom till akvariebutiken sedan då dom blivit större, förutom EN.. älskar den :D

fin-platy_89638481.jpg

sen tyckte jag det var så komiskt med en av mina praktbotior, efter lunchen ;D
fet-botia_90204249.jpg

Snacka om rund om magen ^^

så en liten häftig bild på en kuhlii ^^
kuhlii-mummsa-webb_90204979.jpg

fråga mig inte vad h*n gör.. äter växterna? :p
eller bara tuggar på dom

Oj, alla de där grejorna har jag inte koll på :o Inte så konstigt att mina växter har det svårt då...

1. "Floraglo", 15 w, ganska nytt.
2. 12 timmars ljus/12 timmar mörkt.
3. Nu var ju detta akvarium nystartat så jag har bytt än. Annars så byter jag 10 % ca var sjunde dag.
4. ?
5. PMDD, detta är växtnäring va? Isåfall doserade jag drygt 30 ml Ferropol från JBL.
6. ?

Nya bilder:
1z5m1i0.jpg

wmnlhx.jpg

Tack för all hjälp! :)

Idag flyttade de första fiskarna in i mitt 130 liters! :D

Philip:
nnlmom.jpg

Christian:
fel7yh.jpg

Kalle:
2ihmssk.jpg

Såhär ser det ut nu:
2ugz18m.jpg

Åh, tack så mycket ^^! Kan inte fatta att jag inte skaffat mig slöjstjärtar innan, de är faktiskt jätteroliga att titta på, väldigt livliga.

Senast ändrad:

Försök stoppa i mer växter. Tre slöjisar är ganska duktig belastning, en rejäl laddning växter skulle underlätta. Försök hitta nån sort som inte är jättebräcklig, eftersom slöjstjärtar äter växter. Jag skulle testa tex vallisneria, ludwigia, hygrophila kanske, gymnocoronis, lite olika echinodorus....

Åh, okej det ska jag göra. Tack för tipset!!
Alla mina små flytväxter är redan uppätna :eek:
Undrar om jag ska mata dem öh egentligen? Eftersom de redan käkar växter som tokiga menar jag... Vill ju inte att karet ska komma i obalans så att de dör. :(

Zandrix:
Jag fick hela akvariet med alla tillbehör, så jag vet inte vart den kommer ifrån, tyvärr. Men liknande kostar väl runt 200 spänn på hornbach, om jag inte minns fel dvs.

Tycker du skall lägga ner att ha så många växter i detta kar om du inte kan utöka ljuset. 130L/15W ger dig 0,11W/L, det räcker knappt ens för ett low-tech.

Du tillsätter idag en icke komplett växtgödning (järn/microämnen) för att den skall bli komplett så krävs även macroämnen. Köp PMDD, så får du allt.
Du bör dock inte dosera varje vecka med så lite ljus och små VB.

12H ljus är lite mycket, du kan gott sänka till 9-10H, antalet ljustimmar ökar inte dina chanser till att få växterna till att trivas bättre då ljuset är för svagt, algerna kommer istället att gynnas av det.

Jaha...
Hur kraftig belysning behöver jag?
Får man tag på PMDD i vanliga akvarieaffärer?
Hur ofta skall jag dosera? Jag som trodde att det var bra med små vattenbyten :o

Du behöver minst det fyrdubbla mot ljuset du har i dag. Då förstår du hur lite du har i dag. ;) (själv hade jag stoppat i en 75W MH i ditt kar)

Vet inte vem som säljer PMDD i butik men på nätet går det att köpa här: Haack´s PMDD

Små VB är inte jag så förtjust i, men jag är heller ingen Low-tech fanatiker.
Men bättre att byta 10% varje vecka än 20% varannan vecka.
Jag tycker 20% är det minsta man bör byta i veckan. Själv ligger jag på 30-50% i alla mina kar/V.

Skall du köra karet optimalt (High-tech) för växter så bör du göra minst 40% VB varje vecka, tillsätta nån form av CO2 (CO2 = kolkälla, kan vara trycksatt, som mäsk eller som flytande, typ EC), ha bra ljus, samt växtgödning såklart.
Det finns inget som är Middle-tech, du kan alltså inte ta bort någon utav de parametrarna för att det skall bli optimalt.

Men du kan köra det Low-tech, det betyder att du har bottengödning, drar ner på VB, och endast tillsätter PMDD när du ser brister. Till Low-tech behöver du nog ändå minst dubbelt så mycket ljus som du har i dag.
Vill du däremot behålla det som det är i dag, så får du undvika växter, då de ändå inte kommer må bra.
Sen är dina fiskar stört omöjliga att ha med växter så det är kanske det bästa? :angel::D

Meen.. hornbach?

rötter i den storleken kostar ju alltid skjortan, så 200kr lät billigt :eek:

skulle nämligen behöva nått större i mitt 500l, allt ligger på botten känns det som :p

Nu ska jag mata yngel..... på tal om yngel..
hittade två platyyngel som satt fastklämda mellan yngelkassen och glaset, tog fram hoven för att fånga in dem, en var död..
den andra var i dåligt skick.. låg på botten av kassen och såg inte alls pigg ut..
men jag tänkte ge den en chans, så jag lät den vara i en dag..
så den blev pigg och så började den simma runt med resten av gänget :D

Skall du köra karet optimalt (High-tech) för växter så bör du göra minst 40% VB varje vecka, tillsätta nån form av CO2 (CO2 = kolkälla, kan vara trycksatt, som mäsk eller som flytande, typ EC), ha bra ljus, samt växtgödning såklart.

En fråga om CO2, vad finns det för enkla CO2-källor att tillgå? Mäsk vet jag, men det verkar lite meckigt, kan man göra på ngt annat (enklare) sätt?

Har provat med easy carbo tidigare, alltså flytande, med resultatet att vattnet började lukta lite svavel. Läste mig till att det kan vara en effekt av flytande kolkällor, och när jag drog ner på easy carbon slutade det lukta svavel. Det har inte återkommit, och jag har aldrig haft så tidigare, så jag tror ju att det var easy carbon som var orsaken.

Feldoserade jag, eller finns det något annat medel än det jag provade som är bättre? Eller kan man tillsätta gas på annat sätt än med mäsk?

Ja förutom Easy Lifes EC så finns det Seachems Excel, men tror de är likvärdiga.

Tub är det bästa, därefter flytande, och det säger jag bara för att mäsk kan vara lite knepigt. Du kan dock aldrig få så bra effekt med flytande kolkälla som med trycksatt/mäsk.

EC doseras 1-2ml till 50L vatten. (akvarievolymen)
Allt över 2ml är direkt dödligt för fiskarna, bakteriekulturen tar med skada.

Att karet börjar lukta svavel har jag aldrig hört, däremot att det slutar lukta någonting. Minns du hur mycket du doserade?

Det var seachem excel jag använde, doserade enligt anvisningarna på flaskan. 5 ml efter vattenbyte (vi byter 40% en gång i veckan), därefter 2-3 ml varannan dag. Doseringen borde inte vara problemet hoppas jag, eftersom jag följde deras anvisningar exakt?

Nu ger jag 5 ml efter varje vattenbyte, mest för att göra av med flaskan när jag nu ändå har köpt den, men ärligt talat kan jag inte se att det gör den minsta skillnad för växterna.

Hur gör man med tub? Vad behöver man för utrustning, och vad kostar det på ett ungefär?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 524
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka