Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Tack :) Det är på 375 liter.
Kan ju tillägga att jag brukar undvika en "underbara" vattennivån under ramen. Måste skaffa nya täckglas.

Vad kul med så många fina akvarium!!! Vad är det för pilnäbb du har? Min dröm är att någon gång skaffa mig en eldål och två påfåglar :love:.

Kl
Snart ska jag få två akvarium till på halsen utöver mina småakvarium (54 liters, 20 liters och 15 liters) :D Ett ska jag bara åka och hämta (100-200 liter tror jag) och det andra får jag köpa helt enkelt (Trigon 350 liters). Ska bli skönt att få något lite större att bita i.

Tänkte göra en spökstad av 100 liters akvariumet? Bara ha sand, några pinnar som ser ut som döda träd och lite ruiner om jag hittar några snygga och sen bara ha glasmalar i det. Vad tror ni om det?

350 liters akvariumet tänkte jag ha back to natures modul bakgrunder i så det blir som en liten grotta, med pleco, öronålar, väderål och synodontis.

Ja, akvarium är lixom mitt liv :love:
vad jag vet så är det en påfågel pilnäbb, efter hjälp av ett "pilnäbb proffs" och lite googlande ^^

Får man lov att ställa frågor? :o:laugh:

Jag ska flytta hemifrån inom en inte alltför lång tid och är då riktigt sugen på ett akvarium! Vi har ett här hemma nu, 8:a kantigt på ca 140l med slöjstjärtar och lite andra småttingar i, jättefint! :love:

Men jag vill ha ett ganska litet akvarium, kommer förmodligen att bo i en 2:a och då ska det få plats i vardagsrummet är det tänkt, mamma säger att det betyder otur att ha ett sovrummet :angel:

Vill gärna ha en sån där tjusig bänk som sitter ihop med akvariumet, kan man ju ha mat osv i själva skåpet!

Men nu till frågan, vad ska jag ha för fiskar? Är GALET förtjust i Guppys men vill absolut inte ha en jäkla massa inavelsfiskar, och jag kommer knappast ha varken tid eller intresse för att ha massa olika kar för att byta över hanar och honor, även om jag gärna velat! :love:
Vill gärna ha svart sand och mycket färg, gillar även silverhajar och såna där orangesvarta hajliknande fiskar, vi har 1 sån tjockis i vårt akvarium hemma nu, vi tog över honom från en släkting, han verkar trivas riktigt bra och växer hela tiden! :)

Hur löser jag detta? ;):D

Senast ändrad:

Ditt problem är att du vill ha ett litet kar och silverhajar kräver stora kar.

Att minimera att det blir för mycket inavel med dina Guppys är annars just att sätta i hop karet med lite större fiskar, typ tetror som äter upp ynglena. Problemet blir då storleken på karet. Hur stort hade du tänkt dig?

Kejsartetror (Nematobrycon palmeri) är fenomenala på att ta Guppyyngel, men jag hade inte haft dom i ett kar under 100L.

Ja runt 100l blir nog lagom för mig! :laugh:

Och jag tänkte ju inte klämma ihop jättemånga fiskar, ett par stycken och sen vackert inrett! :)

*kl*

va många fina akvarium det finns i denna tråden!! :laugh:
Nu har vi blivit med akvarium igen (haft ett 3år:laugh: långt uppehåll) men än så länge är det bara sonens 10liters akvarium.
I det bor det 2st körsbärsräkor och 3st guppysar. Om ungefär 1månad kommer även mitt 80liters akvarium upp, även där kommer det att bo guppysar och körsbärsräkor.
Yngel och räkbebisar får flytta tillbaka till zoobutiken och jag får fiskmat istället.

Lägger in en ganska dålig bild på det nu och ska ordna bättre bild senare när det blivit lite mörkare.

Det är iaf en blå hane, en mörkgrön hona och en gul/svart prickig hona + räkorna som bor här i.

Det svåraste med dessa småakvarium tycker jag är pumparna! De små pumparna är jag lite anti mot då jag inte tycker att dom är så bra och de stora pumparna tar ju sånn plats i det redan lilla akvariumet.

Förmodligen kommer detta lilla bytas ut om sonen fortfarande tycker det är kul med akvarium om 1-2månader (han är 8år) eller så får dessa fiskarna/räkorna flytta över i mitt akvarium.

Om du vill ha guppys, men inte massa avel och yngel så skaffa en fisk som äter upp yngel.
Hade platys i mitt 100L som föder levande som guppys, eftersom jag också hade zebrafiskar så fick jag aldrig några yngel..
(förutom dom jag fångade upp och satte i yngelkasse)

Och ett 100L borde ju vara perfekt till en 2 rummare =D
Det hade jag nämligen.. men nu då jag flyttat till större så kom större kar.. :angel:

Ja, det är så perfekt då man kan byta in fiskar till butikerna och få pengar eller fiskmat/fiskar som byte =D

testade föda upp zebrafiskar en gång, så köpte akvariebutiken in yngeln då dom blev tillräckligt stora. helt perfekt..
då blir det ju också "när producerat" ;D

*kl*

Var förra fredagen och köpte mig nya växter samt en väldigt tjusig rot, som för övrigt har legat i blöt i x antal dagar. Den verkar vilja stanna kvar i botten på akvariet nu och inte flyta upp. Det införskaffades även en otroligt tjusig sten.
Städdag imorgon, tror att jag ska finjustera lite nu när växterna blivit större samt att jag kan sätta ned roten.
Fiskarna verkar trivas extremt bra. :laugh:

Förresten hur stor blir en L144? Han i affären sa ca 12 cm och i diverse böcker och på olika internetsidor varierar det, allt från 12 - 18 cm.
Tror Murdoc är ca 5 cm just nu, han växer så det knakar.
Fast jag börjar misstänka att Murdoc faktiskt är en hon. :angel:

Fast du sa ju att du hade en sp och inte en L-mal.
(frågade dig ju sist)

Men det är enkelt att se, L144 har svarta ögon. (ganska så ovanlig med och dyr)
Sp har ljusa ögon och är extremt vanlig, storlek precis som den bruna Ancistrusen.

Du får ursäkta mig Anette, min hjärna har helt tagit semester idag!
Det är en Ancistrus Sp. jag har. :)

Så Murdoc har en bit till att växa, hur lång tid brukar det ta för dom innan dom är fullvuxna och vad är genomsnittsåldern på Ancistrus?

// Sofie - som har en hjärna på semester och inte kan så mycket om sin mal.

Hur stor din blir är svårt att säga, men mellan 8-10 cm. Kan bli större, men då krävs i regel ett stort kar från början. (så att inte växten hämmas)
Är den 5 cm som borde den gå att könsbestämma, 5 cm = ca 5-6 månader gammal, stämmer det?

En Ancistrus brukar vara färdigväxta runt året. Man kan säga att den växer ca 1 cm i månaden. Dock brukar den göra ett uppehåll vid ca 4-5 cm. Varför? Ingen aning..

En Ancistrus blir gammal, ca 15 år är inte ovanligt om den mår bra och sköts rätt.
Min ena Avelshane är i dag 8 år gammal, och bättre pappa får man leta efter.

Murdoc var väl ca 3 månader då jag köpte honom/henne, så ca 5 månader borde h*n vara nu. :)
Får googla lite och försöka könsbestämma Murdoc.

Upptäckte igår att jag har fått två yngel! Misstänker att det är mina platys som fått tillökning, Noodle har blivit mindre, hon var väldigt tjock förut.
Dom andra fiskarna är snälla och låter ynglen vara ifred.
Matar dom med speciellt yngelfoder, tror dom är ca 5 - 8 mm.

Könsbestämmning är lätt. :)

Hona här:
114b.jpg

Helt slät nos, men de kan ha små nedre borst på nosen.

Hane här:
33.jpg

Rejält orakad. :p (det är inte för intet de kallas skäggmunsmalar)

Och en bild på en Kejsartetra till Fashionistan
6.jpg
Visst är de snygga?! :)
De är ganska så lättodlade med, de leker även i sällskapskar. Räkna med 1 hane till en 3-4 honor. Sk gruppfisk.

Ja dom var snygga! :laugh: Tror att det kan vara fint med svart sand till dom också! ;)

Men om vi säger att jag har ett 100l kar, kan jag då ha 1 sån hane + 4st tjejer, och ungefär samma antal guppy + nån städmal eller två? :)

(TACK för att hjälp btw! :bow:)

Vi har en mal som är svart & brun, leopardmönstrad, vad heter dom och hur vet man om det är en tjej eller kille?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
935
· Visningar
22 487
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka