Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Men vad ska man göra om man har ett mindre akvarium då? Externfilter går inte, större internfilter går inte eftersom pumpen blir för kraftig då (man vill ju inte gärna ordna centrifug i akvariet), vad ska man göra?

Det finns faktiskt bra lösningar även till små kar.
Antingen bygger du en egen filterhörna, och externa filter finns ner till 20 L, eller så har du ett påhängsfilter som typ Eheim Liberty 2041/42, med stor filter behållare.

Jag har i alla mina kar inte ett enda filter/pump som inte klarar 2 månader utan rengöring. Mitt stora kar klarar lätt det dubbla.

Jag är väldigt förtjust i AquaClearpumparna med egenfixade filter till. Jag har dem i mina sju största kar, filterpatronerna är 30-35 långa och 10 cm i diameter ca, och i mitten har jag borrade elrör. De pumparna är ställabara så man kan dra ner kapaciteten när filtret är nytt och sedan dra på lite om det börjar sätta igen.

Ni som är så himla duktiga (jag är avundsjuk, attans att man knappt hänger med!), hur ska man göra med ett 54l akvarium och litet filter och doppvärmare på sommaren? Ska man minska fodergivan ytterligare, plocka alla sniglar som blir, och bara krama ur filtret nägon gång ibland om man inte vill byta till en stor high-tech-anläggning? Stänga av doppvärmaren? Lägenheten blir mkt varm hos oss (kan lätt bli 30 grader inne), solen ligger på, men akvariet står så att solen aldrig lyser på direkt.

Som sagt så vet jag inte alls om vi ska skaffa fler akvariedjur, beror väl på hur de som finns kvar nu klarar sig...
Har verkligen försökt hitta fakta på nätet men det är väldigt dålig och inte komplett info där och oftast bara forum som här... :)

Jo ha en separat termometer i karet, så kan du stänga av din doppvärmare när du anser att "taket" är nått. Lita aldrig på tempskalan på doppvärmaren.

Att kyla så små kar är ganska så enkelt. Öka ytcirkulationen, ta av täckglaset.
Skulle inte detta hjälpa tillräckligt så kan du sätta en liten fläkt uppifrån som blåser på vattenytan. Tänk bara på att det är mycket vatten som dunstar per dygn som du kommer få fylla på. En fördel med detta är att du kan fylla på med kallt vatten.
Sen kan du även kyla med isklampar som bytes 2-4 gg/d.

Har du extremt mycket snäckor i karet så är det ett tecken på att du fodrar för mycket. Snäckor slutar föröka sig hejvilt om de inte längre har fri tillgång till mat.

Attans!
Fick nyss en inflyttningspresent i form av 4 röda platy, vad äter de? Samma som guppys?

Som sagt, kan inte ett dugg och trodde inte vi skulle få fiskar i present, dum tajming. Men det gör inget att det står guppyfoder på burken? (tetra Guppy)

kl

Vad sjutton har hänt med mina guppyhannar?
Ena dagen har de långa böljande stjärtfenor och nästa dag har de varit helt kapade, enda vid roten på en och strax utanför på en annan. Hände med en veckas mellanrum. Den som det hände på för någon vecka sen är riktigt hängig nu också.

Kan plecon eller glasmalarna ha varit framme? Finns det någon sjukdom som verkar så snabbt?

Som sagt, kan inte ett dugg och trodde inte vi skulle få fiskar i present, dum tajming. Men det gör inget att det står guppyfoder på burken? (tetra Guppy)

Nej, det är bara ett försäljningstrick, att folk ska känna igen "sin" fisk och köpa just den maten. Den går super till många fiskar.

KL
Ja alltså, jag vet inte hur ni lyckas ta så fina bilder av era akvarier. Mina blir inget vidare, men visar ändå mitt nya 126 liters.

1439.jpg

1440.jpg

*kl*

Funderar på att skaffa mig en kampfisk, men går den ihop med dalmatinermolly, gula molly och platy? Har en L144 också men han kör sitt eget lilla race.
Dalmatinermolly hanen är väldigt dominant och bestämmer i akvariet, tänkte om han kanske skulle ge sig på den där stackars kampfisken och tugga på dens fenor eller dylikt.

Jag hade inte chansat :( Inga av mina kampfiskhanar har gått ihop med mollys. Har bara resulterat i förstörda fenor och bråk.

Nu har jag fått tag i ett 15 liters sexkantigt akvarium.
Tänkte ha några microrasboror i detta kanske?

Hur tycker ni jag ska plantera? Hur gör jag med pumpen?

Misstänkte det! Dumt att chansa också, vill inte att fiskarna ska bli skadade bara för att dom inte kommer överens.

KL

Hur lång tid tar det innan pH:t sjunker? Bytte pumpsystem och sand första veckan i mars, pH fortfarande högt??

Sjunker från vad till vad? Vad har du för KH? Vilken sand bytte du från, och till vad?

Sorry för ett otydligt stressat inlägg :)

Bytte från Engelsk sjösten till 2 mm grus. Köpte samtidigt ett filter som hter MaxiJet power head 400 l/timme.

Blev informerad om att pht skulle hamna högt till en början och sedan sjunka till 6,4 iaf.

Nu har Ph:t legat stabilt på 7,5 i två månader nästan, och jag testar och testar och väntar på att det ska sjunka så jag kan skaffa lite mer växter.

KH-test har jag inget! Borde jag införskaffa?

Ja, och det blir inget kul att titta på akvariumet heller när det blir så, även om man har fina fiskar. Vet att det ibland går, kampfiskar som har gått bra ihop med guramis till och med. Men det har aldrig funkat för mig.

Små tetror och glasmalar har fungerat för mig dock, men glasmalarna vill egentligen ha det ganska strömt och det vill ju inte kampfisken vad jag har förstått.

Min senaste kampfisk Klas-Otto fick flytta till ett akvarium som stod vägg i vägg med det andra akvariumet och han attackerade glaset istället då. Vet inte om det var så smart men han hade iallafall inte tråkigt...

dw4bic.jpg

Fenorna är ganska läkta här men man ser att de är naffsade i.

Pojkvännen skaffade ett 540liters.. Han har påbörjat Malawi i det, med lite växter.. I det har vi, Maingano & Hongi.. Än så länge, vi funderar på White Tails också och något gult nånstans..

Han ska också fixa ställning med småkar, ca50-70liter, för ynglena som är på väg utav Maingano (3 honor som tuggar just nu) :)

Och så har vi mitt lilla hörnakvarium, inte kommit någon vart med det än. Funderar på Killis i det, det är runt 50-80liter. (internet sidan vi kollade måtten på visade 81liter. När jag köpte det sa hon ca 50liter..) Så får se när jag fyller upp hur många hinkar det går åt ;)

540l. Hongisarna är på väg i..
attachment.php

attachment.php

(hittade visst bilder på dem små blå)
attachment.php

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
934
· Visningar
22 426
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka