Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Ja verkligen! Det är verkligen helt omöjliggt att få ett kort med ens lite skärpa på dem i akvariumet, de är aldrig stilla :eek:

KL

Okej hörrni... Trådalger.

För några veckor sedan skedde det formligen en explosion av dessa alger (tror jag åtminstone; det är som en beläggning av ludd och längre trådar) i mitt akvarium och jag lyckas inte få bort dem och har heller ingen aning om vad de beror på.

Jag makrogöder ju med PMDD och mikrogöder med en färdigblandad växtnäring varje vecka i samband med vattenbyte på omkring en tredjedel av vattnet. Nu efter att algerna dykt upp har jag också börjat tillsätta EasyCarbo och har förkortat ljustiden en timme (till 10 h) men jag märker so far (det är nog ett par veckor sedan) ingen skillnad. Sist jag bytte vatten tog jag ur roten och skrubbade den ren plus klippte av de värst drabbade växtbladen och tog bort ytterligare lite alger, men nu en vecka senare är roten inte längre ren och algerna fortsätter att sprida sig bland växterna.

Jag tror jag blir tokig! :crazy: Vad är det som är fel? Kan det bero på övergödning rentav? Eller dåliga vattenvärden i allmänhet? Fiskarna äter mest räkmix vilket jag tycker åtminstone ser ut att skräpa ner en del i akvariet, speciellt eftersom fiskarna dels inte förstår det där med att simma upp till ytan och äta, och dels för att jag dessutom måste smula sönder maten ganska ordentligt för att trådfensregnbågarna (iriatherina werneri) ska kunna äta. Jag ger absolut inga mängder/stora bitar, men att jag måste smula sönder maten gör det ju svårt för att inte säga omöjligt att plocka upp ev. överbliven mat, så fjärilscikliderna simmar ju runt och - vad det ser ut som - plockar rester på botten mest hela tiden. Kan det ha något samband med algerna? Vad gör jag i så fall? Fiskarna måste givetvis ha mat.

Några tips?

Senast ändrad:

Nån obalans är det säkert, är tyvärr ingen expert på just trådalger eftersom jag inte haft dem själv.

Men när det gäller maten så kan jag tipsa lite i alla fall - vi har också trådfensregnbågar, och ger extremt finfördelad mat, som räkmix. Och som du skriver så är det svårt att veta om all mat går åt, när den blir som ett moln i akvariet. Vi har en "städpatrull" i form av pansarmalar och ett stort antal räkor, och de går och städar botten och växterna hela tiden. Så då blir det ingen överbliven mat.

Det viktigaste i sammanhanget när man oroar sig för hög belastning pga oäten mat är egentligen inte om den är oäten eller inte, (även äten mat belastar ju) utan om akvariet har kapacitet nog att ta hand om belastningen. Stora filter och bra syresättning borgar för bra nedbrytning, och nedbruten mat är ju faktiskt näring för växter. Har man däremot mindre filter som lätt sätter igen om matningen blir kraftig och som man ofta måste ta upp och störa (tvätta) tycker jag ofta att man ser mer alger.
Vid användande av PMDD hade jag nog velat byta 50% vatten, och alltid efter algskrapning/plockning för att få bort lösa sporer ur vattnet.

Om jag inte har helt fel nu så är diskusen en ciklid men tycker man den är tråkig blir den inte roligare av det.
Men som info så att säga att man har ciklider är det som att säga jag har en bil t ex eller jag har hund det finns massor av sorter.

Nån obalans är det säkert, är tyvärr ingen expert på just trådalger eftersom jag inte haft dem själv.

Men när det gäller maten så kan jag tipsa lite i alla fall - vi har också trådfensregnbågar, och ger extremt finfördelad mat, som räkmix. Och som du skriver så är det svårt att veta om all mat går åt, när den blir som ett moln i akvariet. Vi har en "städpatrull" i form av pansarmalar och ett stort antal räkor, och de går och städar botten och växterna hela tiden. Så då blir det ingen överbliven mat.

Jag hade gärna haft pansarmalar jag också (mest för att jag tycker att de är så söta :D) men jag vet inte om jag har plats för fler fiskar, speciellt som de ju helst vill vara flera. Akvariet är på 54 l och jag kommer ha fem-sex regnbågar (har bara tre i dagsläget), ett par fjärilsciklider och tre ottosar. Rent spontant känns några pansarmalar utöver det som om det skulle bli rätt mycket?

Räkor däremot har jag en lätt fobi mot, så sådana går helt bort tyvärr (speciellt sedan jag läste tråden här om hur de förökar sig :crazy:). Dock tycks ju fjärilarna som sagt faktiskt städa en del de också. Inte som pansarmalar förstås, men de simmar i alla fall runt och småplockar lite.

Det viktigaste i sammanhanget när man oroar sig för hög belastning pga oäten mat är egentligen inte om den är oäten eller inte, (även äten mat belastar ju) utan om akvariet har kapacitet nog att ta hand om belastningen. Stora filter och bra syresättning borgar för bra nedbrytning, och nedbruten mat är ju faktiskt näring för växter. Har man däremot mindre filter som lätt sätter igen om matningen blir kraftig och som man ofta måste ta upp och störa (tvätta) tycker jag ofta att man ser mer alger.
Vid användande av PMDD hade jag nog velat byta 50% vatten, och alltid efter algskrapning/plockning för att få bort lösa sporer ur vattnet.

Ja, att jag inte har det bästa filtret (ett Eheim-någonting, Pick up?) är jag förstås medveten om och jag hade gärna haft ett bättre, men jag vet faktiskt inte om det finns bättre, så länge det handlar om vanliga innerfilter? Att fixa till ett eget i stil med hamburgerfiltret ovan går ju tyvärr bort.

Sååå fort tycker jag dock inte att det tycks sätta igen faktiskt. Akvariet har varit igång i över två månader nu och jag har bara rengjort filtret en gång. Mitt dumma nöt eftersom det med facit i hand egentligen inte behövdes - det var ju lite klägg på det men tydligen inte alls så att det var igensatt - och jag just tycker att det är efter det som algeländena kom, eller i alla fall satte igång att växa i en väldig fart.

Men jag ska testa att göra lite större vattenbyten och se om det kanske kan hjälpa någonting.

Tack för svaren!

KL

Med risk för att tråden dör så postar jag en mycket fin bild på mitt nyscapade 37L. :D :angel:
Varnar starkt alla tittare för den gröna grusen och den osynliga (än) Riccian.
3.jpg

Grönt e skönt! :D
Nej scapet heter ju Green Cocoon. ;)
Tillhör förmodligen en utav de få som gillar grönt grus, tycker det är helt ok i såhär små kar att labolera och leka lite med färgen på grusen. Vilket jag anser är tabu i större kar.

Jag har ett trettioliters på jobbet med neonrosa sand, regnbågsfärgade plastväxter och 20 Danionella sp. i.

På sätt och vis, men vad jag ville bevisa var att det inte är färgerna som är viktigt utan miljön. Många frågar "Kan man ha gredelint grus och vita stenkulor på botten?" tex, och tänker att det ska vara jättefarligt men det är det inte. Möjligen fult, men balansen i akvariet är viktigast. Har du bra nedbrytning, syresatt vatten och lagom med fisk så är grusfärgen oviktig så till vida att inte materialet är giftigt eller nåt.

Men är det inte svårare att hålla algfritt och bra vattenkvalitet i ett akvarium utan biomassa? Det trodde jag i alla fall. Alltså att växterna inte bara är till lyst utan gör lite nytta också?

Sen spelar det såklart ingen roll om man har naturgrus och gröna plastväxter eller gredelint grus och blå växter, det är jag helt med på. Annat än för ögat möjligen då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
929
· Visningar
22 340
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
813
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka