Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nån obalans är det säkert, är tyvärr ingen expert på just trådalger eftersom jag inte haft dem själv.
Men när det gäller maten så kan jag tipsa lite i alla fall - vi har också trådfensregnbågar, och ger extremt finfördelad mat, som räkmix. Och som du skriver så är det svårt att veta om all mat går åt, när den blir som ett moln i akvariet. Vi har en "städpatrull" i form av pansarmalar och ett stort antal räkor, och de går och städar botten och växterna hela tiden. Så då blir det ingen överbliven mat.
Det viktigaste i sammanhanget när man oroar sig för hög belastning pga oäten mat är egentligen inte om den är oäten eller inte, (även äten mat belastar ju) utan om akvariet har kapacitet nog att ta hand om belastningen. Stora filter och bra syresättning borgar för bra nedbrytning, och nedbruten mat är ju faktiskt näring för växter. Har man däremot mindre filter som lätt sätter igen om matningen blir kraftig och som man ofta måste ta upp och störa (tvätta) tycker jag ofta att man ser mer alger.
Vid användande av PMDD hade jag nog velat byta 50% vatten, och alltid efter algskrapning/plockning för att få bort lösa sporer ur vattnet.