Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Växterna gör absolut nytta, men man måste inte ha dem. Med många ciklider kan det vara struligt och trasiga och sönderbitna växter som dör blir också en belastning.

Jag har ett trettioliters på jobbet med neonrosa sand, regnbågsfärgade plastväxter och 20 Danionella sp. i.
Det där ser jag gärna en bild på! :)

@Mysgrisen. Tack! :)
Det är Riccia fluitans, blir såhär när det växt klart:
(högersidan klart överväxt)
3.jpg

Är den svår att få att överleva? Är den svår att hålla efter (inte få den överväxt)? :)

Nej den är enkel, (men tycker om ljus) men ett fasligt jobb att binda ner och om den hela tiden.
Den är ju en flytmossa.

Man kan klippa ner den var 14:e dag, eller så gör man om alla stenarna/rötterna.
Tycker man om att sy o pyssla så är det mossan för dig. :)

Vad gör ni med era yngel?
Hekate, en av mina pansarmalar envisas med att föröka sig.
Har sedan augusti fått ytterligare 5 malar av henne.
Någon gång blir det ju fullt i akvariet.

Än så länge är det inga problem för oss med plats. Jag har ynglen i akvariet, inte i nån yngelkasse, så det blir inte så många åt gången.

Jag har heller ingen yngelkasse. Gudarna allena vet hur många yngel jag skulle få om jag använde en ...
Jag har bara ett 126-l akvarium, så skulle helst vilja att de slutar upp med att föröka sig.

Låter dem svämma över akvariet. :/
Hade en guppyhona som var dräktig, nu har jag långt över 100 st, nästan alla är vuxna nu. Jag var tvungen att fixa ett till akvarium och dela på hanar och honor.

KL
Hjälp en nybliven akvarieägare!
Har haft det i ca 3,5 veckor nu, allt gått bra med regelbundna vattenbyten, vattenberedningsmedel osv (har bara 5 guppys i än så länge), men nu har en av mina guppyhanar blivit sjuk.
Svansfenan sitter ihop med en rödaktig klump längst ut, han ligger på botten och vill inte alls vara med :(
de andra är hur pigga som helst, denna blev dålig inatt.

Har haft yngel av ena honan men alla blev uppätna, två andra väntar yngel. ifall det har betydelse.
Vad gör man?

Du bör antingen isolera hanen eller avliva han.
Är det något som smittar (är ingen höjdare på fisksjukdomar) så är detta det bästa.

Hur stora VB har du gjort, och när gjorde du ett sist?
Hur har du skött ditt filter?
Har du möjlighet att testa ditt vatten?

Hm, avliva ja, men hur på bästa sätt? Usch då...

Vattenbyten var som rekommenderat med 30% en gång i veckan, samt tillsättning av vattenredning och något mera medel. Filtret sköljdes rent i samband med byten. Har ingen aning hur man testar vattnet eller vart? De andra firrarna mår toppen...

Det är ett big No att skölja rent filtret i samband med VB.
Du skall bara skölja rent det när det behövs, (i akvarievatten) och helst då inte i samband med ett större VB. Detta är framförallt jätteviktigt i ett nystartat kar.
30% VB i veckan låter bra.

Bra att de andra fiskarna verkar må bra. Kan vara så att det bara är din hane som är sjuk, bäst är att ta bort han direkt. Du har inget karantänskar?

Skall du avliva han så ta upp han med håv, däng sen håven hårt i vasken.
Därefter skär/klipper du av han huvudet.

Du kan avliva honom genom att ta upp honom och lägga honom på bordet och sen så snabbt du bara kan drämmer du till över huvudet med en kopp eller liknande med platt undersida -då dör han omedelbart. Det tycker jag är det bästa, snabbt och effektivt.

Fick göra det med en av mina guppies för inte så länge sen :(

*halvt kl*

Ett problem i sammanhanget är att många små akvarium har så små filter och så pass hög belastning att man måste städa ur filtrena varje till varannan vecka. Detta är alldeles för ofta, ett idealt fungerande filter är ett som man nästan aldrig rör. Som Anette säger, så sällan som möjligt, och om det blir så skitigt att man måste röra det ofta, fundera över om det är filtret som är för litet el. belastningen som är för hög?

Bra att de andra fiskarna verkar må bra. Kan vara så att det bara är din hane som är sjuk, bäst är att ta bort han direkt. Du har inget karantänskar?

.

Min personliga åsikt är att de flesta inte ser de tidiga tecknena på sjukdom, utan ganska krasst generaliserar in fiskarna i antingen "verkar må bra" eller "stendöd/rätt sjuk".
Att en fisk verkar må bra betyder oftast inte mer än att den inte utvecklat lika tydliga tecken som den sjukaste ännu. Är akvariet nytt och instabilt är det rätt troligt att detta om inte orsakar, så åtminstone hjälper till att förstöra för fiskarna. Jag ser enstaka sjuka fiskar som de kanariefåglar som varnade i gruvor. Dog fågeln var det hög tid att kolla varför innan det började droppa av människor.

Tack alla för tippsen!
Jag har gjort VB 4 gånger,vättar rent filtrer "lite grand" 2 gånger, dvs sköljt bort växter som fastnat men inte gjort det kliniskt rent. Var det för mycket redan?
Jag är som sagt total novis på akvarium och de i affären sa att jag ska räkna med att fiskarna dör :S Var så glad att de verkade vara pigga, men denna såg äcklig ut sedan inatt, lite seg, o som sagt så blev han ju helpaj idag. Tänkte precis leta reda på honom för en snabb avlivning, men han var redan död.

Vad gör jag nu med de andra, avvakta och kolla noga så de inte ser ut att bli sjuka? Har ju behandlat vattnet med vad-det-nu-heter för att få rätt bakterie/ näringsvärde, men har ju ingen aning om det duger.

Hade planerat att sätt dit fler guppysar till nästa vecka, men nu vill jag ju inte blanda in nya ifall det är skit i hela akvariet.
Hur ser jag då om de andra är på G att bli sjuka? De är fina i sina färger, har inga konstiga saker på fenorna som denna och äter samt skiter som de ska.
Kan jag ha matat de för mycket?

Kanske bör tillägga att den som dött nu var även den jäkeln som åt upp samtliga av mina 23 yngel...

*halvt kl*

Ett problem i sammanhanget är att många små akvarium har så små filter och så pass hög belastning att man måste städa ur filtrena varje till varannan vecka. Detta är alldeles för ofta, ett idealt fungerande filter är ett som man nästan aldrig rör. Som Anette säger, så sällan som möjligt, och om det blir så skitigt att man måste röra det ofta, fundera över om det är filtret som är för litet el. belastningen som är för hög?

Men vad är problemet med att skölja ur filtret?

Vi har hyfsat hög belastning i vårt akvarium, gör rent filtret varje/varannan vecka, och det verkar *peppar peppar* fungera bra ändå. Det verkar hyfsat stabilt, inga alger, inga döda fiskar, det rullar på.

Det är inte det optimala sättet, filtret störs varje gång. Ett filter som närmar sig "fullt" har inte heller optimal kapacitet eftersom smutspartiklarna rent fysiskt tar plats från nedbrytningsbakterierna. Ett filter som aldrig eller sällan blir fullt av smuts har dels bättre plats för bakterier och bättre förutsättningar att dra igenom syrerik vatten, + att man inte riskerar att döda av det genom att ha det avstängt för länge eller råka tvätta det för varmt eller för grundligt.

Men vad ska man göra om man har ett mindre akvarium då? Externfilter går inte, större internfilter går inte eftersom pumpen blir för kraftig då (man vill ju inte gärna ordna centrifug i akvariet), vad ska man göra?

Risken för överhettning eller alltför grundlig tvättning går ju att minska genom att enbart göra rent genom att krama ur det i urtappat akvarievatten, då riskerar man varken värmeslag eller att det blir för rent. Och det tar ju inte så lång tid heller, vilket gör att det är liten risk att man råkar ha det avstängt för länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
934
· Visningar
22 426
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka