Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Sorry för ett otydligt stressat inlägg :)

Bytte från Engelsk sjösten till 2 mm grus. Köpte samtidigt ett filter som hter MaxiJet power head 400 l/timme.

Blev informerad om att pht skulle hamna högt till en början och sedan sjunka till 6,4 iaf.

Nu har Ph:t legat stabilt på 7,5 i två månader nästan, och jag testar och testar och väntar på att det ska sjunka så jag kan skaffa lite mer växter.

KH-test har jag inget! Borde jag införskaffa?

Om pH:t sjunker beror inte bara på tiden utan väldigt mycket på karbonathårdheten i vattnet också. Det är vattnets buffringsförmåga, och ligger den högt kommer inte pH:t sjunka ed lätthet.
Har du elektroniskt test eller lackmuspapper? Stickorna är ofta väldigt oexakta på pH-värdet.
Varför vill du att det ska sjunka, du nämner växter?

Mitt test består i att jag droppar tre droppar av en vätska i vattnet, och jämför sedan färgen med en skala.

Jaaa, jag skulle vilja skaffa mera växter, nu har jag två stycken, de var nya med vatten och grus och ser inte längre nya och fräscha ut, de ska tydligen ha lite lägre pH för att må bra? Så då känns det dumt att slänga i mer växter, om de blir dåliga känns det inte så bra för vattenkvaliten i övrigt.... eller... ?

Men visst kan du ha växter i pH 7,5!
Jag tycker inte att du ska lyssna på den affären (?) eller vad det är som har berättat om akvaristik hittills. Köp en bra bok istället.

Däremot kan du se över de tre hörnstenar vi alltid pratar om här, näring, ljus och kol. Det är vad växterna behöver!

Stackars Klas - Otto!

Det blir ingen kampfisk för min del, går alltid att skaffa den dag mina andra fiskar gått bort. Vilket förhoppningsvis inte sker på ett bra tag!

I akvariet just nu bor;
Jason & Freddy - Dalmatinermolly
Nalle Puh & Firre Puh - Gula molly, har ingen aning om vad dom heter egentligen.
2D & Noodle - Platy
Murdoc - L144, som för övrigt växer så det knakar.

Är inte nöjd med akvariets inredning, än så länge har jag;
Ett stycke skeppsvrak, som Murdoc bestämmer över.
Flaskpost.
En tjusigt formad trärot.
Samt sand och två olika sorters snabbväxande växter.
Tycker ni jag ska skaffa något mer? Typ några stenar eller dylikt? Andra växter?

Det beror väl på vad man tycker om att dekorera med.
Själv gillar jag inte akvariedekorationer utan vill ha det så naturligt som möjligt.
(rötter och växter)

Tänk på att din mal behöver en mangroverot att gnaga på för matsmältningen skull.
Är det en Ancistrus sp. Gold eller en temminckii?

Har nu suttit och lusläst allt om hur mina fiskar lever i det fria och vad som får dom att trivas bäst.

Fastnade något så otroligt för "Nature aquarium" :love:
Sitter och suger åt mig all inspiration så ska det iväg och handlas på fredag. :laugh:

Det är en Ancistrus sp. och det är en mangroverot den lille har att gnaga på, inte som jag sa; en trärot. :D

Sätt "mangrove" innanför " " eftersom det inte är mangrove, men av någon anledning ahr det namnet fastnat. Mangrove är smala som stickor och raka, våra akvarierötter ser mer ut som spillbitar från någon ädelträproduktion.

Jaha det visste jag inte! Då har man lärt sig något nytt. :) Ska försöka komma ihåg att sätta det inom "".

Ja, du behöver ju inte bokstavligen göra det, mest en tanke runt rötternas ursprung från min sida.

Ah, okej. :)

Gabbi du verkar vara en människa med riktigt bra koll, är Dammlevermossa svårskött? På Z**pet säger de att den måste ansas mycket för att bli en fin matta. :)

Tänker du på Riccia?
Den är inte svår att få att växa, däremot är den nog svår att få som matta.
Antingen kan man ha den flytande, då får man plocka bort när den växt på sig för mycket, eller så kan du fästa den med nät mot mindre stenar tex. Då växer den snart genom nätet och täcker stenen. Blir den för yvig kan man ta upp och snagga av stenen lite. Ju fler stenar, desto mer yta täcker den.

Gabbi: Jajemen det var den jag tänkte på.
Har hört att man kan använda fiskelina och knyta fast den med, är det något att rekommendera eller ska man satsa på ett nät istället?

Anettejt: Hej Anette!
Fint akvarium. :)
Jo jag inser att det är mycket skötsel men det är absolut inte mig emot. Fiskarna ger mig mycket glädje och jag älskar att pyssla med akvariet.

Får passa på och tacka för all hjälp Ni gett mig. Den uppskattas verkligen! :bow:

Fiskelina går, men jag hade nog kört nät istället. Den omfattar ju all mossa på ett annat sätt, med linan blir det ett himla surrande.

Anettejt: Hej Anette!
Fint akvarium. :)
Jo jag inser att det är mycket skötsel men det är absolut inte mig emot. Fiskarna ger mig mycket glädje och jag älskar att pyssla med akvariet.

Tack! :)
Är det inte dig emot så tycker jag du skall prova med Riccia fluitans.
Nät är det bästa, gärna i nylon om du hittar. Myggnät går, men jag anser den vara lite för finmaskig till Riccian, samt är inte så kul att sy i.
Riccia på bottnen är dock lite ljus och näringskrävande, men klarar sig fint utan CO2. Själv älskar jag Riccian, trots att den hela tiden får ses efter.
Den är ju en flytmossa, så ansar man den inte så blir den till slut så tung så att den lyfter.

Skall du dekorera rötter så kan jag rekommendera både Erect och Flamemossa. Dessa binder du fast på roten med grov (gärna grön som syns minst) polyestertråd. Bomullstråd går inte då den löser upp sig i karet.

Sen låter du bara fantasin flöda..:)

Kommer med mitt nystartade akvarium, just nu bor det bara kampfiskar här i.. en hane och två honor, har tänkt se om det kan bli några yngel i framtiden =)

Mer växter kommer komma i framtiden, ser lite tomt ut just nu..
Fler av mina akvarium kommer senare.. ska vänta tills kvällen kommer, mycket lättare att fotografera akvarium då, slipper man allt blänk ifrån solen.

kampakvariet-webb_87311830.jpg

kampe_72312100_86563496.jpg

kamphona-bl-webb_87313386.jpg

kamphona-rdbl-webb_87313430.jpg

30912119.jpg

550L
Fiskar:
Guramis
30912131.jpg

Pilnäbb
30725293.jpg

Praktibotior
30912126.jpg

ETT platyyngel och pandamalar
30912134.jpg

Siamesisk algätare
Pansarmal
Silverhaj
Zebrafiskar (akvariets hajar)
en mal

Som ni kanske ser på bilden så har jag en väöxt som tydligen verkar stor trivas, så den har skjutit ut en "frökapsel?" får se om det blir några nya växter av den =D

Så har vi 100L
Detta är en gammal bild.
Har skett en förändring i inredning, men det är inte så vidare fint just nu pga att växter jag nyss köpte in har vissnat ner lite, hoppas fortfarande på att dom ska börja komma igen.
skeppet finns inte i akvariet nu
30758865.jpg

I detta akvarium har jag:
Zebrafiskar
30244613.jpg

Neontetror, gröna och vanliga (måste ju nämna attt detta är ju min favoritfisk, har varit det sen jag var liten och är det fortfarande =D)
30244935.jpg

kuhlii-ål (Humlan)
30245439.jpg

en mal här också ;D
30245167.jpg

Senast ändrad:

50L

stort grus på botten, användes till yngel först, för då kunde platysarna lätt gömma sig nere i gruset och andra yngel.
har inte blivit så mycket yngel nu id det här, förutom dom platyhonorna föder just nu då.
Så jag har tänkt göra om inredningen i detta akvarium senare. men ett projekt i taget :p

30912128.jpg

i detta kar har jag:
Platyyys :P
30244965.jpg

olika sorter alltihopa ^^
min röda platy fick yngel med min gula mussepigg, då blev det två överlevande yngel, en gul och en röd mussepigg :)
dom fick mammans "musse" :p

Städpatrullen, "ottos"
30244822.jpg

kl

Den här hittade jag idag och kunde inte låta bli att köpa. Har aldrig sett denna variant, skittuff!
IMG_4809.jpg

Såhär ser akvariet ut just nu (det växer som ogräs, rensade ur en kasse växter i onsdags):
IMG_4807.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
935
· Visningar
22 485
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka