Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Kejsartetror är INTE stimfiskar, så 5 st går utmärkt att ha. Jag anser dom vara gruppfiskar.
Två hanar rekommenderar jag inte, utan 1 hane och 4 honor då om karet inte är större än 100L. Honorna är inte riktigt så snygga som hanarna, men de har gröna ögon, vilket jag tycker är häftig kontrast mot hanens blåa.

Tycker antalet fiskar låter bra, du kan säkert ha nån pansarmal med om du vill det. Eller dvärgbotier, om du hatar snäckor. :p

Åh va bra! :laugh:

Jag vill ju bara ha ett fint sällskapsakvarium eller vad man ska säga, inget stort show of som ni har! ;):D:love:

Kunde jag ha Guppy tillsammans med dom?

Näää, inga snäckor för mig, men gärna 1-2 malar, dom är SNYGGA! :D

Vi har en mal som är svart & brun, leopardmönstrad, vad heter dom och hur vet man om det är en tjej eller kille?

Glömde visst denna...

Utan att ha sett den på bild så kanske en Gibbiceps? (Glyptoperichthys gibbiceps) Att könsbestämma den är inte min starka sida.
Om det är en Gibbi så stark varning för att den kommer bli STOR! (typ 50 cm om den får)

Hmm, den ser ut ungefär så! Kan inte se några spröt direkt!

Herregud 50cm :eek::eek: "Den" är ungefär 10cm nu! :p:p

(125 el 140l akvarium)

Ja du kan ha Guppy med Kejsartetror, men räkna inte med så många yngel från guppyna. I stället kommer dom bli näringsrik mat till tetrorna, och det är ju inte fy skam det heller. :)

I med lite växter, nån snygg rot, så blir säkert karet skitfint, det brukar inte krävas så mycket.

Toppen! :D Jag får väl rädda lite yngel och byta ut dom ibland, man vill ju hålla dom snyggaste färgerna hela tiden! ;)

Ja det ska bli så himla kul, inte aktuellt just nu men det kommer att bli, och då har jag allt i den här tråden! :laugh:

Ja, kommer att lägga ner mycket tid på inredningen, vill ha en lyxig och färgglad djungel typ! :D:d

Morr, mutter, gnäll och gråt. Mina fiskar har fått vita pricksjukan. Syns mest på fjärilscikliderna, men också lykttetrorna.

Ska försöka hinna köpa medicin i morgon, jag funderar på om jag ska testa med salt också...? Problemet är ju dock pansarmalarna.

Ja, absolut salt. Ryktet om att pansarmalar inte tål salt vet jag faktiskt inte var det kommer ifrån, och jag känner inte till några ledande fiskprofiler som stöder det. Jag saltar akvarier med pansarmalar i ganska duktigt vid sjukdom, och har aldrig märkt någon negativ effekt.

Köp Protozin, inte Punktol och liknande. De är helt enkelt inte lika bra.

Vanlig Natriumklorid påverkar inte ekonomin fullt så illa som ektozon. Jag använder 1 dl till 100 liter.

Vad har du för temp i karet nu? Har du möjlighet att höja det till 26-28º så gör det.
Vet du varför du har fått vita prick?

Gabbi, dödar Protozinet bakteriekulturen?

Jag har aldrig upplevt några sådana problem, men det beror nog lite på hur stabilt akvariet är från början.

Det jag inte hann lägga till innan jag gick på lunch var: höj inte temperaturen förrän du har börjat medicinera. En höjd temperatur gör att parasiternas livscykel går fortare, lagda ägg kläcks fortare osv. Det är en bra grej OM medicin finns i vattnet, för då når parasiterna snabbare det stadie i livscykeln där medicinen är verksam. (Den dödar alltså inte parasiterna jämt). Har man ingen medicin i, men höjer temperatur kommer de bara att föröka sig fortare och du kommer få fler parasiter i karet.

Vet inte varför nej. Temperaturen ligger redan runt det spannet, ska kolla när jag kommer hem om det går att höja lite.

Tack för svar båda två! Har båda salttyperna hemma men då kör jag vanligt. Blev dock en annan medicin, enda de hade, men hoppas att den funkar- den akvariehandlaren brukar vara kunnig.

Hoho!!! Nu har jag satt igång mitt 130 liters akvarium! Fick det av min mosters ex. :D

Sen har jag ju även mitt 6 kantiga pytteakvarium. Inkörsfiskarna trivs som fisken i vattnet ;)
MEN mina växter var det kaos med i början. De tappade jättemycket löv, tre stycken av samma sort tappade allt, och nu finns bara rötterna kvar - är de döda eller kommer det kanske nya blad? Växterna verkar må bättre nu, men vad kan jag ha gjort för fel? Jag hade växtnäring och allt i. :(

Väldigt många växter säljs med övervattensblad som växten sedan fäller, innan den sätter nya undervattensblad, så det BEHÖVER inte vara något fel.

Först o främst, vad är det för växter?
Sen, ser stammen fin ut, kan du kanske kolla rotsystemet med?

Tycker inte att emerstodlade växter tappar alla bladen på en gång när de övergår till submerst. Men som sagt, vilken växt det är spelar stor roll.
Kan ju tyvärr inte be dig att posta en bild på stammen,(för det gör troligen inte mig klokare) fast det hade iof varit kul att få se. :angel::D

Sen Psst! Det heter blad, löv hittar du i skogen på hösten. :D (lite elakt men menar inget illa)

Men åh! När du säger det så är det ju självklart att det inte heter löv, tänk att man inte kan sitt eget språk ordentligt :o.

Känner mig rätt dum just nu för att jag hittar inte alla lapparna med växtnamnen. Och jag har inga bilder på de som blev av helt med bladen, men de fanns ingen stam utan bara rötter och blad som stack upp från dem, bladen var mellangröna och lite krusiga. Tänkte på "riccia" när jag läste namnet minns jag, men det var inte en sådan.

Det här var iallafall vad som hände med Limnophilia heterophyllan:
al528h.jpg

Om någon vet vad det här är för växter så hade det varit jättesnällt om ni ville säga vad de heter:
aut7r.jpg

2di0umh.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 523
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.