Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Nu var det visserligen ett tag sedan, men det har flyttat in en hel drös växter hos mig. Cabomba och någon annan med vackra blad, förhoppningsvis ska de frodas också. Har även köpt mig 2 amanoräkor, som funkar utmärkt, så det blir nog minst 3 till. :d De färggranna räkorna är så förbenat små, de skulle kunna gömma sig i mitt grus. Men räkorna är ett väldigt roligt tillskott, de kilar runt överallt och krafsar, och gör kamikazedykningar från syrepumpen. :D Är även sugen på en röd thaikrabba inom en snar framtid och kanske några snäckor.

Inom en relativt avlägsen framtid ska det även bo några axolotls hos mig, när jag har pengar i överflöd och mer plats. Så galet söta.

Jag har ett vanligt innerfilter med fin svamp. Ska kika lite på ny pump (och vad det finns för filter till den isf), den jag har nu är en Fluval 2.

Den typen av filter verkar man kunna bättra (öka filtermassan) på ganska enkelt själv - länk. (Det är väl det Anettejt är inne på också.)

Hur stort var akvariet mammas?
En pump som fluval 2an funkar mest i små akvarium med mycket låg belastning, generellt ligger de flesta akvarium på en betydligt högre belastning. Fick jag som jag ville så skulle alla bygga en rejäl filterhörna eller modul med filtermaterial i. Vilken skillnad det skulle göra, och vad roligt akvaristik skulle bli för dessa akvarister då.

Det är på omkring 65 liter. Jag har en del fisk i (precis på gränsen till "för många") så jag tror inte att belastningen kan räknas som låg. Hur går jag tillväga för att bygga en filterhörna eller modul? Har redan ett hörn där fluvalpumpen sitter, där skulle jag kunna ha plats att bygga något större.

Trist när fiskar dör, hoppas det löser sig för dig!

Nu är mitt nya akvarie hemma, 350 liter! Fick med ytterpump, en cirkulationspump, 2 lysramper, slamsugare, grus, stenar, rötter och lite håvar o grejer, för 1500 kr. Känns som ett bra köp! Nu ska planeras vad man kan göra med det! Vill ha mossor av olika slag, men de är ju lite svåra att få tag i på djuraffären. Så vi får se, mkt växter blir det. Och kanske ett gäng dolkstickstetror, några gurmais(inte läst på om de funkar ihop ännu) och kanske 2 ancistrusar, eller ett gäng pansarmalar. Pansarmalarna är så söta, på djuraffären är de så livliga o är PÅ varandra. Käkar pansarmalar bra med alger? Eller äter de mer foderrester och så? Får fundera på det hela!

Pansarmalar äter inte alger alls.

Mammas; ett filterhörn kommer att ta lite plats i ditt akvarium och kräva att du tömmer det för att limma i en skiva. Men det går! Limma en glasskiva som en spiltvägg ungefär, kanske så stor att fluvalpumpen kan stå bakom. Köp 5 cm tjock grov filtermatta som är någon cm större än "spiltöppningen", stäng till öppningen med filtermattan.
Köp en liten slangbit (12/16?) som passar på fluvalens utblåsrör, skär ett hål i mattan så att slangen går ut genom mattan. Sedan är det bara att köra igång. Fluvalen kan driva båda, och du får massor av filtervolym.

Ett annat, enklare alternativ är att modifiera pumpen som i något ex. ovan, men då blir volymen mindre på filtret givetvis.

Pansarmalar äter inte alger alls.QUOTE]

Haha, vad är det för mal?! Kunde nästan tro det iof, de har ju direkt ingen "sugmun". Inte för att jag nånsin haft problem med alger i ngt kar, men ändå. Har ju otocinclusar i mitt lilla kar, och jag älskar dem, men kul att ha lite annat i det stora karet.

Senast ändrad:

Ja det är ju den biten också. Finns ju inte så mycket på internet på svenska, och engelska akvarietermer är helt bortom min kunskap. Ska bokmärka länken och även höra mig för i en butik som säljer dessa. Tackar! :)

Ja det är ju den biten också. Finns ju inte så mycket på internet på svenska, och engelska akvarietermer är helt bortom min kunskap. Ska bokmärka länken och även höra mig för i en butik som säljer dessa. Tackar! :)
Butikerna brukar i regel ha väldigt dåliga salamanderkunskaper, så tispen därifrån brukar inte vara något vidare, tyvärr.

Det finns ju ganska mkt information på nätet, och allt är inte svårläst. Även om man är dålig på engelska går det att snappa upp de viktigaste sakerna. :laugh:

JAG ÄR INTE DÅLIG :eek: :cry:;)

Men okej, jag ska inte lita på butiken. Nätet blir det. Men som sagt så dröjer det nog, just nu skulle jag väl dessutom ha ihjäl en pga vattentemp eller dylikt. :p

Ett misstag många gör med axolotln är att de har den med fisk, och då får de gälarna avätna väldigt fort. Är trist att se tycker jag.

Minns ni mig och min botia? Jag har hittat en skitbra akvarieaffär! Som har tagit emot min botia, och även min bruna mal. Jag har även köpt nytt grus till akvariet, kalkfritt och mindre. Mitt var kalkigt och för stora korn tydligen.

Dessutom har jag skaffat en ny pump, med ett filter som ligger i botten, ett rör upp och sedan pumpen däruppe. Skaffat en snigel som ersättare för algätaren och två pansarmalar, samt nya växter eftersom de gamla blev kortlivade. Och nytt foder, Ph-mäter med mera!

Mina guppys trivs väldigt bra, och tyvärr har de många guppys i akvarieaffären och vill inte byta in dem. Så, när guppyinvasionen (13 st i olika generationer) lagt sig har jag tänkt att införskaffa 4 honungsguramis, 4 bilbukar( tror jag de hette) och eventuellt nån liten stimfisk.

Jag förstår dock inte en sak. Jag ska bara ha ljuset tänt sex timmar om dagen enligt rekommendation från akvarieaffären. Nu i två veckor ska jag bara mata en gång om dagen och det funkar ju. Men sen, när jag ska börja mata två gånger om dagen, hur blir det då? Då blir ju maten väldigt tätt? vi har lampan tänd från 15-21. De dagar jag jobbar dagtid är jag hemma från jobbet vid ca 17 och kan mata, men det blir ju väldigt kort tills klockan 21 då?

Sex timmar tycker jag låter väl kort?
Jag förstår att det är för att minska tillväxten av alger, men att begränsa bort alger brukar vara döden för växterna. De tar stryk långt innan algerna gör det. REnt teoretiskt kan du absolut mata två ggr med 5-6 timmars mellanrum, men jag hade nog dragit upp lampan till tio timmar iallafall.

Ja som Gabbi skriver, 6H är för lite.
Minst 8H och max 12H, (beroende på ljuskälla) därefter gynnar man oftast bara algerna.
Att råda färre ljustimmar vid nystart är för att förhindra kiselalger, men det finns andra metoder som t.e.x en drös med snabbväxare i komb med PMDD.
Sen är kiselalgen helt ofarlig, den självdör efter ca 1 månad när stabilitet uppnås.

Råkade plocka med mig ett akvarium hem. :angel:

Tyvärr tänkte jag inte till helt och fullt, så jag köpte inte saker till en filterhörna som jag tänkte fixa innan jag sätter igång det. Men jag får helt enkelt ta en ny tur imorrn för att införskaffa det. Kanske utan barn i släptåg så jag kan koncentrera mig lite. ;) Då kan jag ju mäta och dona ikväll så jag vet vilka mått jag ska ha på det jag köper. :) Är såå glad just nu! :D

Härligt! :)
Psst! Allt du behöver till Hamburgerfiltret finner du på Hornbach (Lister, Sikasel, strilrör, filtermatta, sugproppar o slang) för en billig peng.

För en bra Hamburgerstart, så fyll upp akvariet (med grus givetvis), starta pumpen, vrid ur det gamla filtret i akvariet. Filtermattan kommer sen på nån timme fått en bra startkultur. (och den fina brungrumliga färgen kommer lägga sig ;) )
Sen kan du plantera ner växterna. Vänta inte längre än ett dygn med att sätta i fiskarna (fåtal) sen.

Hur stort blev det nya karet?

Hmm, det ligger ju inte alltför långt från mig. Vet du om de även har svart filtermatta? (Deras hemsida lever kvar på nittiotalet, det vet jag sedan tidigare. ;))

Det är på 60 l. Det är samma storlek som jag redan har, men känns roligt med två stycken. Då kan jag köra igång det nya och sedan när jag fått igång det kan jag byta bottenmaterial (och fixa filterhörna) på det jag har igång nu så kan jag ha båda sen. :love: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
928
· Visningar
22 245
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
812
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka