Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jo, har velat skaffat monsterfiskar lääänge :love:
Men faktum är att de flesta håller dem i alldeles för små kar, en rovfisk som blir en halvmeter hör absolut inte hemma i ett akvarium på mindre än 2000 liter. Och något sådant kar har jag inte hittat än...

p

Hittat och hittat. De flesta sådana akvarium platsbyggs efter kundens önskemål, man snubblar knappast in på Arken Dannero och ser att de fått in ett nytt tvåkubiksakvarium som står strax bredvid haltigrimmorna och kattmyntan.

Lite bilder..

Snigelporr!
27211_364011612177_539177177_5115690_3686376_n.jpg

27211_364011632177_539177177_5115691_3112550_n.jpg

27211_364011582177_539177177_5115688_2776432_n.jpg

27211_364011647177_539177177_5115692_64215_n.jpg

27211_364011767177_539177177_5115702_3872295_n.jpg

27211_364011742177_539177177_5115700_115769_n.jpg

27211_364011722177_539177177_5115698_8339691_n.jpg

27211_364011827177_539177177_5115707_3359268_n.jpg

Just äppelsnäckor kan väl bli två år tror jag. Men har man för varmt, 25 grader och uppåt, så så lever de kortare tid. Ca ett år.

Mitt akvarie håller 27-28 grader så de kanske inte blir så gamla, å andra sidan har jag flera hundra småsnäckor, och fler blir de, så det gör inte så mycket :)

Älskar min blåa filterräka som syns på sista bilden, hde läst att de skulle vara skygga och bara sitta i en grotta men han kommer minsann fram vid matdags.

Stackarn, han älskar broccoli men han har ju bara fluff på framfötterna! Han löser det genom att attackera broccolibitarna med de kraftiga vassare benen så att det lossar lite småbitar, ser himla kul ut!

Han gillar att "kamma" mossbollen också, ofta liggandes på sidan bredvid den så att den inte ska rulla iväg för mycket, festligt djur, ska nog skaffa en till!

Var hittar man blå filterräkor? Jag har bara såna där genomskinliga och skulle gärna vilja ha andra sorter. Men det får man kanske beställa via djurshoppen vi har här.

I mitt stora akvarium så verkar inte äppelsnäckorna trivas. De har dött tyvärr. Det börjar med att luckan luckras upp i mitten och sen dör de efter ett tag. Jag matar med gurka o broccoli och algätarmat och har även i krossat äggskal men det hjälper inte. Vet inte om jag fått i nån sjukdom. För i det lilla akvariet så är det än så länge ingen som dött. Och jag är rätt rädd om mina rosarandiga äppelsnäckor. De är helt ljuvliga i färgen.:love:

Jag vet inte om du sett det men det finns en tråd om snäckor här på forumet. Sök på Snigelrodeo. Till viss del inte så seriös som jag först avsåg när jag startade den men det är inte mitt fel. Finns sjuka männsker här på buke.

Har köpt den på arken zoo i kungsbacka, går säkert att be zooaffärer ta hem dem, afrikansk jättefilterräka, de kan tydligenbli runt 16 cm stora=)
Dyr rackare men värd det!

Tråkigt med dina snäckor, ta lite tester på vattnet kanske?

*kl*

Idag tejpade vi fast en svart sopsäck som bakgrund, blev riktigt nöjd! Ska nog köpa riktig solfilm och limma på nu.

IMG_5338.jpg

Den bläckfiskliknande saken?

Det är en crinum calamistratum, väldigt lättskött. Fast egentligen skulle man ha ett större akvarium för att den skulle komma till sin rätt riktigt, bladen blir utan problem 70 cm långa, så hos mig blir den mest en härva. Jag har en till, större, men den står i bakkant, för den fyllde upp hela framsidan när den stod där. Räkorna älskar den!

Tack! Att det var en crinum hade jag nog lyckats leta mig fram till, men sen hade jag fått för mig att det var en crinum thaianum, men de såg ju inte alls ut som jag hade tänkt mig när jag googlade. :D

Jag tycker att härvan är rätt snygg faktiskt. Mitt akvarium är väl ännu mindre (lägre) än ditt dock, så där skulle den väl verkligen bli till en enda stor härva. Går det att klippa lite i den om man skulle vilja ha ner den lite på längden?

Tar de från Imazo eller Akvarieteknik så finns det ju möjlighet att få hem den varje vecka om de bara VILL. Be om den, de kanske inte ens vet vad det är?

Det skulle jag förstås kunna göra. Dock känns det ju ändå trist att behöva gå den vägen så fort man vill ha tag i någon växt som inte hör till de fem vanligaste, ungefär. Det hade varit roligt att ha lite mer att välja på på plats, så att säga. Men det är förstås bra om de kan beställa hem i alla fall. Jag får väl be dem göra det.

Det skulle jag förstås kunna göra. Dock känns det ju ändå trist att behöva gå den vägen så fort man vill ha tag i någon växt som inte hör till de fem vanligaste, ungefär. Det hade varit roligt att ha lite mer att välja på på plats, så att säga. Men det är förstås bra om de kan beställa hem i alla fall. Jag får väl be dem göra det.

Samtidigt finns det ett väldigt stort utbud hos grossisterna, som genomsnittsakvaristen aldrig får se. Dessa är bara en beställning bort om man vill, men givetvis förstår jag att det är trist att inte få välja, men nu verkar ju inte affärerna bjuda på den möjligheten där du bor.

Knapplån

Jag är lite orolig för min fantomtetrahane. Han börjar tappa färg. Fläckarna på sidan är bara något mörkare än resten av kroppen, stjärtfenan är bara svart "mitt i", det mesta av den är ljus. Ryggfenan har nästan tappat all färg. I övrigt verkar han som vanligt. Ena fenan på magen kan ha blivit skadad, den är något kortare på ena sidan än andra. Den kan dock ha sett ut så innan, det är jag inte helt säker på.

Alla övriga fiskar verkar må bra, även fantomtetrahonorna.

Har sökt på nätet utan att hitta något relevant. Någon som har några tips om vad det kan handla om?

Tack! Att det var en crinum hade jag nog lyckats leta mig fram till, men sen hade jag fått för mig att det var en crinum thaianum, men de såg ju inte alls ut som jag hade tänkt mig när jag googlade. :D

Jag tycker att härvan är rätt snygg faktiskt. Mitt akvarium är väl ännu mindre (lägre) än ditt dock, så där skulle den väl verkligen bli till en enda stor härva. Går det att klippa lite i den om man skulle vilja ha ner den lite på längden?

Ja, det tror jag, kanske att bladen skulle se lite konstiga ut då. Annars kan du ju bara tota ihop den till en härva, då gör det inget om bladen egentligen är för långa.

Det tar ett tag innan bladen blir riktigt långa också, jag har haft mina i lite drygt två år.

Vad konstigt, fiskar kan ju "tappa färg" när de blir rädda men jag vet inte om det håller i sig så länge. Verkar han må bra i övrigt?

Han är ganska passiv, men han brukar inte vara så aktiv i vanliga fall heller, men lite mer än han är nu. Han åt igårkväll när jag matade honom, så det är inte ett problem ännu iaf. De har inte fått mat idag. Honorna jag har ser ut precis som vanligt.

Hittade resterna av fantomtetrahanen i karet i förrgår. Igår morse när jag gick upp hade pumpen kläggat igen, rann bara lite lite vatten. Svärdbärarna snappade luft vid ytan, måste ha kläggat igen efter att jag lagt mig, för det var såpass fart att det kom ner luft när jag lade mig. Iaf gjorde jag rent pumpen så det blev sprutt.

De fick broccoli iförrgår innan jag åkte till jobbet, lade ner dessa i samma veva som jag plockade ur fantomtetrahanen. När jag kollade till fiskarna igårkväll innan jag lade mig låg en av malarna död på rygg. Plockade ur honom, han såg ljusare ut än i livet men det kanske är normalt när de dör? Det kan inte ha gått så lång tid, var bara ena ögat som var käkat på.

Stickan visar:
NO3 50 mg/l (Ökat något under natten.)
NO2 0 mg/l
GH <3 (grader)d (Var igårkväll >4 (grader)d men har sjunkit under natten.)
KH 0 (grader)d (Även detta var högre igår även om det fortfarande var under 3.)
PH mindre än 6,4. (Även detta verkar ha sjunkit under natten.)

Det jag ändrat på sista tiden: Hade en skål med äggskal som jag tog ur för några dagar sedan. Kan detta bidra till att GH sänkts?

Börjat mata med frysfoder istället för bara pellets och flingor, kan jag ha bidragit till övergödning om jag inte haft koll på hur mycket jag ska mata? Iom att det är så mycket mat i en "bit" har jag dragit ner på flingor och pellets givetvis.

Har börjat göra rent nere i botten vid vattenbyten, kan jag ha dragit upp något ämne som annars legat dolt i botten? Hur får jag reda på vad isf?

Även malen var några år gammal, men det känns som ett väl stort sammanträffande att två gamla fiskar skulle ha dött inom loppet av två dagar. Dessutom har jag trots att jag försökt titta bara sett tre av fyra malar sedan jag hittade malen sent igårkväll. (Nej jag är inte korkad, de var fem innan han dog igårkväll.)

Dessutom flöt en snäcka omkring vid ytan igår. Han var halvöppen men luktade inte något. Jag ploppade ner honom och han sjönk lite senare ner till botten. Inte sett någon snäcka som driver utan alla blå snäckor jag ser rör sig. Dock har jag bara lyckats räkna in tre av fyra blå snäckor på en gång.

Jag köpte en doppvärmare för någon månad sedan (eller två?) och tempen har sedan dess legat på 26 grader. Den ligger fortfarande därikring så det bör inte vara problemet.

Jag köpte nya växter i förra veckan som jag planterade ut över hela akvariet. Svärdsplanta, akvariegräs samt en växt med rosa undersida på bladen, osäker på vad den heter. Smala blad. Kan kirra bild sedan, hon i affären bedyrade att det inte var sumpväxter (och jag tror att hon svarade sanningsenligt efter sin kunskap då hon trodde jag ville ha sumpväxter först och beklagade att de tyvärr bara hade undervattensväxter).

Lagt i två kalkstenar, tillsammans storlek av en knapp knytnäve. De har jag tagit ur nu, om det är de som är boven.

Senast ändrad:

HInner inte svara så mkt, men kalkstenar och skal har inte påverkat negativt. Din bov ligger garanterat i mycket avfallsämnen. Dessa behöver massor av syre för att brytas ner, och när pumpen dessutom kläggar igen (av smuts) så dör både nyttobakterierna av syrebrist och fiskarna får rejäl syrebrist eftersom pumpen inte syresätter och avfallsämnena oförtrutet förbrukar syre. Bättre pump så att den inte behöver göras rent så ofta, rejäl koll på hur mkt mat och smuts det finns, slamma botten och få ner nitraten. Där skulle jag börja.

Idag ska jag, om det ser fint ut, hämta hem ett 350 liters akvarie. Vad ska jag göra med det tycker ni? Några peciella fiskar ni tycker?
Vill ha mkt fina växter. Ciklider är jag därför inte sugen på. Är lite intressrad av dolkstickstetra. Läst ngnstans att de vill ha fin sand som botten. Kan det räcka att ha det i en del av akvariet?

Är lite intressrad av dolkstickstetra. Läst ngnstans att de vill ha fin sand som botten. Kan det räcka att ha det i en del av akvariet?
Bottenmaterialet spelar föga roll för Dolkstickstetran.
Sikta på ett växt SA, kan inte det bli trevligt?

Nu tillhör jag dom som inte alls förlitar mig på tester..(och stickor ännu mindre)
Jag tror som Gabbi att det kan vara syrebrist i komb med ammonium.
Vad har du för media i filtret? Om det går byt ut till 10-20 ppi grovt.
Med en grov matta (nu tar jag för givet att du har ett litet innerfilter med fin svamp) så får du både bättre cirkulation och stabilare filtrering.

Någon bottenslammning hade jag däremot inte gett mig in på, kanske ytslammat bort döda foder/växtrester, men inte mer. Ett VB skadar ju inte.

Nett och gabbi: Tack för era svar! :)

Jag har ett vanligt innerfilter med fin svamp. Ska kika lite på ny pump (och vad det finns för filter till den isf), den jag har nu är en Fluval 2.

Jag har bottenslammat lite idag när jag kört vattenbyten, bytt ca 50% idag. Inte i ett svep dock, utan tagit i och fyllt på i flera omgångar. (Nackdelen med små vattenälskande barn är att det är viktigt att vara snabb med att få undan hinken innan han sett att jag håller på med en hink med underbart roligt vatten i. ;))

Nitratvärdet ser mycket bättre ut nu, och det var mycekt skit jag fick undan. Resterande fiskar verkar må bra just för tillfället, ser ingen som verkar hängig eller så. Har dock fortfarande inte sett fler än tre av fyra malar, men de brukar inte komma fram till annat än till broccoli, de är gärna i skymundan i vanliga fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
928
· Visningar
22 245
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
812
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka