Sv: Akvarietråden
Hittade resterna av fantomtetrahanen i karet i förrgår. Igår morse när jag gick upp hade pumpen kläggat igen, rann bara lite lite vatten. Svärdbärarna snappade luft vid ytan, måste ha kläggat igen efter att jag lagt mig, för det var såpass fart att det kom ner luft när jag lade mig. Iaf gjorde jag rent pumpen så det blev sprutt.
De fick broccoli iförrgår innan jag åkte till jobbet, lade ner dessa i samma veva som jag plockade ur fantomtetrahanen. När jag kollade till fiskarna igårkväll innan jag lade mig låg en av malarna död på rygg. Plockade ur honom, han såg ljusare ut än i livet men det kanske är normalt när de dör? Det kan inte ha gått så lång tid, var bara ena ögat som var käkat på.
Stickan visar:
NO3 50 mg/l (Ökat något under natten.)
NO2 0 mg/l
GH
(grader)d (Var igårkväll >4 (grader)d men har sjunkit under natten.)
KH 0 (grader)d (Även detta var högre igår även om det fortfarande var under 3.)
PH mindre än 6,4. (Även detta verkar ha sjunkit under natten.)
Det jag ändrat på sista tiden: Hade en skål med äggskal som jag tog ur för några dagar sedan. Kan detta bidra till att GH sänkts?
Börjat mata med frysfoder istället för bara pellets och flingor, kan jag ha bidragit till övergödning om jag inte haft koll på hur mycket jag ska mata? Iom att det är så mycket mat i en "bit" har jag dragit ner på flingor och pellets givetvis.
Har börjat göra rent nere i botten vid vattenbyten, kan jag ha dragit upp något ämne som annars legat dolt i botten? Hur får jag reda på vad isf?
Även malen var några år gammal, men det känns som ett väl stort sammanträffande att två gamla fiskar skulle ha dött inom loppet av två dagar. Dessutom har jag trots att jag försökt titta bara sett tre av fyra malar sedan jag hittade malen sent igårkväll. (Nej jag är inte korkad, de var fem innan han dog igårkväll.)
Dessutom flöt en snäcka omkring vid ytan igår. Han var halvöppen men luktade inte något. Jag ploppade ner honom och han sjönk lite senare ner till botten. Inte sett någon snäcka som driver utan alla blå snäckor jag ser rör sig. Dock har jag bara lyckats räkna in tre av fyra blå snäckor på en gång.
Jag köpte en doppvärmare för någon månad sedan (eller två?) och tempen har sedan dess legat på 26 grader. Den ligger fortfarande därikring så det bör inte vara problemet.
Jag köpte nya växter i förra veckan som jag planterade ut över hela akvariet. Svärdsplanta, akvariegräs samt en växt med rosa undersida på bladen, osäker på vad den heter. Smala blad. Kan kirra bild sedan, hon i affären bedyrade att det inte var sumpväxter (och jag tror att hon svarade sanningsenligt efter sin kunskap då hon trodde jag ville ha sumpväxter först och beklagade att de tyvärr bara hade undervattensväxter).
Lagt i två kalkstenar, tillsammans storlek av en knapp knytnäve. De har jag tagit ur nu, om det är de som är boven.