Akvarietråden V

Har beslutsångest angående Haningeloppisen. Orkar jag? Vågar jag i så fall lämna hundarna i bilen utanför och kombinera med några andra ärenden söder om stan? (Hundarna skulle ha det bra, det vet jag, men jag tänker på idioter som passerar bilarna utanför) Vad skulle jag i så fall köpa..?

Har beslutsångest angående Haningeloppisen. Orkar jag? Vågar jag i så fall lämna hundarna i bilen utanför och kombinera med några andra ärenden söder om stan? (Hundarna skulle ha det bra, det vet jag, men jag tänker på idioter som passerar bilarna utanför) Vad skulle jag i så fall köpa..?
Man kan fynda där
Men man måste vara snabb

Jag orkade inte ta mig iväg till loppisen/auktionen, jag är så vansinnigt trött idag. MEN en vän var där, och han visade mig lite på videosamtal som jag kunde tänkas vara intresserad av. Bland annat fanns det en burk med 5 vrålsnygga killifiskar, hanar allihop, men de var så billiga att jag ville ha dem ändå :p Så, han köpte dem åt mig och så kan vi mötas upp senare så att jag får dem. Han har även en 19L-kub till mig, så då blir min akvariehörna komplett :banana:

Istället för att åka till auktionen så har jag fixat lite här hemma. Jag har flyttat amanoräkor till 200L, så nu går alla mina amanos där, och så har jag flyttat några skräpräkor från 125an där jag annars har gula. Men, jag ska nog senare sålla ut de finaste gula och sätta i en liten 19L-kub istället. Det var lite allmänt "skräpigt" i 125an, men jag har också några som är riktigt, riktigt bra. Lättare då att ta de riktigt bra till en liten kub än att försöka sålla bort de med sämre färg. Vore trist om det slutade med att man bara har skräpräkor i alla akvarier överallt.

Nu har jag hämtat mina nya killis :love:
1000080022.webp

Har nu satt i sand, löv och lite vatten i ena 30L :p Vet inte vad jag ska göra med det akvariet riktigt men tänkte att jag åtminstone kan börja med att sätta i löv och låta dem sjunka. Ska hitta lite trä av något slag också. Oklart vad som ska bo där, men jag gillar det färgade vattnet till en början :D
1000080296.webp

Jag funderar på att mina fiskar (förutom bottenfiskarna) ska få byta akvarium med varandra, då det egentligen nog är lite för många i det mindre och jag inte vill flytta bara några då alla är neontetror.

Tänker i så fallatt jag tar en hink till varje akvarium och låter fiskarna vara där en stund medan jag i ett par omgångar fyller på med vatten från det nya. Och sedan bara byter. Något jag missar? Vad skulle kunna gå fel?
Blir tidigast nästa helg då jag är genomförkyld och inte gör något jag inte måste just nu.

Hallå alla i den här tråden!

Har ni tagit del av Jordbruksverkets remiss angående "sällskapsdjur?

Helheten ser ut ett beställningsverk från djurrättsrörelsens mer extrema delar, där man de facto vill förbjuda hållandet av alla sorters sällskapsdjur, utan att rent ut förbjuda.
Man vill göra det så svårt att

Om inte, gör det! Börja läs i den här tråden.

https://www.bukefalos.se/threads/jo...-storiga-saker-vi-stor-oss-pa-del-39.1533841/

Många verklighetsfrånvända och okunniga förslag runt akvarier och akvariefisk.

Remissen behöver svaras på av var och en av er, och så sök medlemskap i närmaste akvarieförening, så att det finns ordentligt många medlemmar som kan trycka på och skjuta ner den här remissen.

Några exempel:

Fisk får inte matas med levande foder

Enkla formler avseende minsta mått på akvarier relativt fiskstorlek, som utgår från att alla fiskar har exakt samma typ av beteende och behov. Ingen skillnad på en 4 cm lång dvärgciklid, och en 4 cm stimfisk, ingen skillnad på ytlevande, grottlevande, bottenlevande och pelagiska arter.
Alla ska grottor och skydd, även neontetror.

Odling finns inte ens nämnt som något som någon skulle ägna sig åt.

En absolut minimistorlek på akvarier om 40 liter (Inga yngelkar eller kar för att kläcka rom alltså, inga små karantänskar, årstidsfiskar kan vi glömma bort). Det finns alltså inga undantag från minimistorleken.

Krav på regelbundna mätningar av vattenkemi med journalföring som ska kunna visas upp.

Många urkonstiga detaljregler, som vittnar om att man egentligen aldrig hållit på med akvarium som hobby.

Det ser liksom ut som om någon som aldrig haft akvarium, har suttit och läst en nybörjarbok eller två om akvarium, och sedan intervjuat lite folk på något av Sveriges få offentliga akvarier med lite sötvatten, och så kokat ihop en soppa...

Hallå alla i den här tråden!

Har ni tagit del av Jordbruksverkets remiss angående "sällskapsdjur?

Helheten ser ut ett beställningsverk från djurrättsrörelsens mer extrema delar, där man de facto vill förbjuda hållandet av alla sorters sällskapsdjur, utan att rent ut förbjuda.
Man vill göra det så svårt att

Om inte, gör det! Börja läs i den här tråden.

https://www.bukefalos.se/threads/jo...-storiga-saker-vi-stor-oss-pa-del-39.1533841/

Många verklighetsfrånvända och okunniga förslag runt akvarier och akvariefisk.

Remissen behöver svaras på av var och en av er, och så sök medlemskap i närmaste akvarieförening, så att det finns ordentligt många medlemmar som kan trycka på och skjuta ner den här remissen.

Några exempel:

Fisk får inte matas med levande foder

Enkla formler avseende minsta mått på akvarier relativt fiskstorlek, som utgår från att alla fiskar har exakt samma typ av beteende och behov. Ingen skillnad på en 4 cm lång dvärgciklid, och en 4 cm stimfisk, ingen skillnad på ytlevande, grottlevande, bottenlevande och pelagiska arter.
Alla ska grottor och skydd, även neontetror.

Odling finns inte ens nämnt som något som någon skulle ägna sig åt.

En absolut minimistorlek på akvarier om 40 liter (Inga yngelkar eller kar för att kläcka rom alltså, inga små karantänskar, årstidsfiskar kan vi glömma bort). Det finns alltså inga undantag från minimistorleken.

Krav på regelbundna mätningar av vattenkemi med journalföring som ska kunna visas upp.

Många urkonstiga detaljregler, som vittnar om att man egentligen aldrig hållit på med akvarium som hobby.

Det ser liksom ut som om någon som aldrig haft akvarium, har suttit och läst en nybörjarbok eller två om akvarium, och sedan intervjuat lite folk på något av Sveriges få offentliga akvarier med lite sötvatten, och så kokat ihop en soppa...
Ja
Auktioner lär gå bort

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
1 793
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 116
Senast: Pinus
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 524
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tårna hoppar ur led, råd?
  • chimera/chimär