Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Snyggt kar du har där!

Lägger upp en ny bild på största karet.. med omgivning, hah. :laugh:
bild18s_orig_SE.jpg

Letar för fullt efter ett nytt på iaf minst 150l. Får se när jag hittar ett fräscht till bra pris bara... men jag vill ha nuuu!

*kl*

Idag köpte vi tre dalmatinermolly, fem fembandsbarber och tre äppelsnäckor.

Våra yngel växer på sig fint, och vi har sju stycken nu, så himla söta!

bild18t_orig_SE.jpg

bild16t_orig_SE.jpg

Vill någon ha Lamprologus multifasciatus?

Mina yngel har blivit så pass stora så det är dax för dem att flytta.
Senast jag såg dem i butik så gick de på 110kr st, jag släpper dem för 30kr.

Skicka PM om ni undrar något

Oj jag tänkte inte på det. Gärna att nån kan ta bort just mitt inlägg om det går? Sorry!

Mitt akvarie intresse har legat på is ett tag nu, dåliga affärer som sålde dåliga fiskar gjorde att jag fick nog, körde till en större kedja, köpte 4 slöjstjärtar och mat till dem....och det fungerade, en dog tyvärr men tre lever, en neontetra överlevde av 12st(från sämre affär) och sedan en ancistrus som följt med sedan begynnelsen. Det är vad mitt akvarium består av i dagsläget. Är ett 112 liters om jag minns rätt.
Växterna har levt rövare och blivit enorma, hade en från början och den har konkurrerat bort de andra som fanns innan den.

Bilderna blev inte bra så filmade lite istället. Är lite skitigt och det är dags för
IMG_5847.jpg
filterrengöring.

åh vad hemskt!! :(

Det hade lätt kunnat sluta likadant för mig idag. Har ett litet 30 liters med paletter på uppväxt i. Jag skulle ge dem lite mygglarver och sticker ner handen och känner att vattnet är VARMT, slänger i en temp och den visar närmare 30 grader. :eek:

Ska kolla upp om doppvärmaren är helt paj eller bara lite sne... Slänga ner den i en hink med vatten och se vad som händer...

Hoppas dina överlevare fortsätter överleva!

Dom lever och är pigga nu :laugh: Akvariet är nere på en mer normal temp av 24,5 grader nu. Sen har jag fått en anledning att köpa ny fiskar.

Finns två sätt att slippa råka ut för detta.
Först se till att du har en doppvärmare som är underdimensionerad.
Två, skaffa en digitaltermometer som larmar för hög o låg temp. (kräver ju givetvis att du är hemma och hör den, men har du då en underdimensionerad doppvärmare så kommer det gå många timmar tills tempen blir dödlig för fisken)

Sen behövs inte alltid doppvärmaren. Och en doppvärmare i hög kvalitet är alltid att föredra.

Jag vet.
Jag trodde dock aldrig att jag skulle behöva råka ut för det. Om nu doppvärmaren skulle lägga av trodde jag i min enfaldighet att den bara skulle sluta ge värme. Istället gick den amok !
Doppvärmaren var på 200w och följde med mitt juwel akvarium på 240 l.
Nu har jag köpt en dyr eheim värmare på 125 watt istället. Men funderar på att lämna tillbaka den och beställa en doppvärmare från juwel på 100 watt. Jag har inte insett förrän nu hur fult det är med en doppvärmare på glaset. Den från juwel fick iaf plats i innerfiltret och har ändå hållit i ca 8 år.

Det beror ju lite på hur ofta du gör rent det och byter vatten, guldfiskar smutsar vattnet rätt mycket. Plus att dina slöjstjärtar bara är bebisar än så länge, de kommer bli mycket större om de får leva.

Sen funderar jag lite på temperaturen, guldfiskar vill väl ha kallare vatten än tetror och pansarmalar? Gruset du har på botten ser också grövre ut än vad pansarmalar vill ha, de vill ju kunna böka lite.

Annars är det ett vackert akvarium du har tycker jag, skulle nog behålla det sådär.

Knapprån

Vågar mig på att visa upp även mitt akvarium. 75L om jag inte är helt ute och cyklar, med korallhus som är mycket uppskattat, ännu en dekorativ korall och en rot. Temp ligger alltid kring 26-27C. Invånare är 11 neontetror och en regnbågshaj. Det är lite naket, men är på jakt efter en flytväxt. Om det finns någon som inte vill ha så mycket ljus, då mitt kar är ganska dunkelt.

jj36tf.jpg

Min regnbågshaj, Mario, i dagsläget ca 6-7 cm
21ce9me.jpg

Funderar även på om det får plats en algätare, då alger dominerar högra hörnet. Gnuggat och skrubbat mig helt loco, men får helt enkelt inte väck den förrädiska, gröna fläcken. Någon som har blivit av med envisa gröna besökare?
F.ö tycker jag akvarieintresset är en djungel. Vågar aldrig köpa något utan att höra i alla befintliga butiker och dubbelkolla på nätet. I samma butik får man 3 olika råd vid olika tillfällen från olika personal. :cool: Regnbågshajen köptes som eldstjärt, åkte tillbaka för att höra om skötselråd när vi insett detta. Då hade den aldrig existerat, men var tillslut ett leveransfel. Mario ska förhoppningsvis få flytta till ett större kar när han vuxit någon centimeter till. :) Min lilla favoritfisk :love:

Ja, svårt det där med vad alla olika människor säger i djuraffärerna! Får du bort algerna då du skrubbar, men de kommer tillbaka?

Jag startade i januari upp ett 86 liters akvarie. Här bor just ny 4 kerri-tetror, som fått 2 yngel, som än så länge är väldigt små, men pigga. Det bor oxå 2 otocinclusmalar här. Båda arterna skall köpas fler utav, men ingen av djuraffärerna här har dem inne nu. Kerri-tetrorna var från början 11, men bara dessa 4 har överlevt, Den största hanen är lättretlig och tycks vara rätt så revirhävdande. Många som har dött tror jag kan ha blivit stressade av honom, och en del har även blivit bitna på fenorna. De uppges ju överallt vara en fredlig stimfisk, men mina är då rakt inte så fredliga. Kanske blir det bättre om jag återigen får in fler kerri-tetror. Funderar även vad man kan ha ihop med de här små figurerna, då min jag gått ifrån min ursprungliga plan.
Bifogar en dålig bild på akvariet.
30498587.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

*kl*

Hur ofta kan man lägga ner broccoli i karet?

Jag la ju ner en hyfsat rejäl bit i förrgår, och nu är den så gott som slut. Bara en liten bit av stammen kvar.

Alla fiskar har ätit glatt, så de har inte fått någon annan mat under tiden.

Själv gör jag det bara ngn gång i veckan, ibland lägger jag ner spenatblad, eller en ärta. Men det är ju främst till mina två malar. De övriga gillade ärta, men inget annat. Kanske 2 ggr i veckan max med broccoli?

Det beror ju helt på hur mycket fisk och snäckor du har. Jag skulle hellre satsa på mindre portioner oftare än stora portioner några gånger i veckan. :)

*kl*

Såhär ser vårt akvarium ut:

Bild787.jpg

Bild785.jpg

Här ser man några av invånarna lite bättre, rödfenstetror, kampfisken uppe i högra hörnet, herr och fru ciklid (den gula nunan som kikar fram) och några av småräkorna.

Bild790.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
923
· Visningar
22 211
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
811
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2