Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

De är väldigt allergena. Jag har testat mig mot dem och är inte allergisk, men jag har haft kollegor som varit väldigt allergiska mot det och då matade vi inte alls med det i butiken när de jobbade. Det finns mkt annat bra frysfoder man kan köra med istället.

Oj nu lär jag mig nytt på löpande band här!

Vad får man symptom? Blir det allergiska symptom vid kontakt med larverna eller när man andas in det eller...?

De är väldigt allergena. Jag har testat mig mot dem och är inte allergisk, men jag har haft kollegor som varit väldigt allergiska mot det och då matade vi inte alls med det i butiken när de jobbade. Det finns mkt annat bra frysfoder man kan köra med istället.

Läste på lite mer om dom, och jag ska definitivt sluta ta i dom med händerna, och inte heller köpa fler såna. Även om man inte reagerar på dom till en början så kan man visst ganska lätt utveckla allergi mot dom, och det vill jag inte riskera. Visst, fiskarna uppskattar dom väldigt mycket, men dom verkar lika förtjusta i Artemia, så då kör vi hellre på det. För Artemia är inte lika allergiframkallande va?

kl

Känns om jag har väldigt många frågor... :p Men är lite nyfiken på hur fort en väderål växer? Hur lång tid tar det innan den är stor nog att sättas ihop med halvvuxna öronålar? De väderålar jag ser i akvarieaffärerna är pyttesaker på högst 10 cm... och de lär ju bli uppätna innan de hinner nå botten :eek:

Intressant, jag trodde att man skulle ha doppvärmare, jämt.

När behövs det inte en doppvärmare, eller, rättare sagt kanske, när behövs det en doppvärmare?

En doppvärmare behövs mer sällan än vad man tror.
Om ens innetemp ligger på 22º, så brukar karet ligga på 24-26º (beroende på ramp) De flesta fiskar klarar temp ner till 20-22º, och bara i de speciella fall där fisken mår dåligt av temp under 27º anser jag att en doppvärmare behövs.

Näring kommer du absolut att behöva, du har ju redan sett hur det blir utan.
mvh

Fast eftersom inte växterna uppvisar brist, utan bara står still så är det bättre att se över ljus och CO2 först.
Att dundra på med PMDD när de andra parametrarna inte är uppfyllda kan ge en algexplosion.

Fast vem säger att de inte uppvisar brist? Med all respekt för den som frågade är jag inte hundra på att denne lärt sig känna igen alla bristsymptom som finns. Jag står fast vid att man kollar över ljus och CO2 samtidigt som man också börjar köra med PMDD.

Läste på lite mer om dom, och jag ska definitivt sluta ta i dom med händerna, och inte heller köpa fler såna. Även om man inte reagerar på dom till en början så kan man visst ganska lätt utveckla allergi mot dom, och det vill jag inte riskera. Visst, fiskarna uppskattar dom väldigt mycket, men dom verkar lika förtjusta i Artemia, så då kör vi hellre på det. För Artemia är inte lika allergiframkallande va?

Jag har aldrig hört talas om att artemia skulle framkalla allergier. Man kanske kan vara allergisk mot allt, men det är betydligt ovanligare iallafall.

Fast vem säger att de inte uppvisar brist? Med all respekt för den som frågade är jag inte hundra på att denne lärt sig känna igen alla bristsymptom som finns. Jag står fast vid att man kollar över ljus och CO2 samtidigt som man också börjar köra med PMDD.

Brister är ju lätt att se, men när däremot växterna står stilla är det ju en helt annan sak. (ljus o CO2 i första hand, och när dom parametrarna är fungerande = PMDD.)

Men visst, att du menar att se över alla tre parametrarna, då är vi överens.
Men du skrev "Näring kommer du absolut att behöva", vilket kan tolkas som, kör på med PMDD, det kommer lösa alla dina problem. Vilket så inte är fallet om någon utav de andra parametrarna saknas.

Vill man sen inte köra High-tech så kan man ju köra det Low-tech ala Walstad.

Men går det bra att tempen höjs och sänks dag/natt? Lampan värmer vattnet under dagen och under natten blir det kallare igen.

Jag har palettciklider i det lilla karet, ska de klara temperaturer så låga som 22-24?

Brister är ju lätt att se, men när däremot växterna står stilla är det ju en helt annan sak. (ljus o CO2 i första hand, och när dom parametrarna är fungerande = PMDD.)

Men visst, att du menar att se över alla tre parametrarna, då är vi överens.
Men du skrev "Näring kommer du absolut att behöva", vilket kan tolkas som, kör på med PMDD, det kommer lösa alla dina problem. Vilket så inte är fallet om någon utav de andra parametrarna saknas.

.

Fast jag skrev;
Ursprungligen postat av Gabbi
Ja, näring, mer ljus och koldioxid ;-) Växternas tre grundstenar.

Det tycker jag absolut inte kan tolkas som "kör på med PMDD, det kommer att lösa alla dina problem", om man inte anstränger sig för att misstolka.

Oj nu lär jag mig nytt på löpande band här!

Vad får man symptom? Blir det allergiska symptom vid kontakt med larverna eller när man andas in det eller...?

Hm, jag funderar på vad min kollega fick för problem. Dels har jag för mig att han fick svullnader som kliade på händerna, + att han även kunde ha svårt att andas om mygglarverna tex var torkade och dammade.

Ja det är naturligt med tempsvängningar för fisken, och det har med doppvärmaren med. (bara i högre tempskala)
Om Paletten klarar ner till 22º vet jag inte, Zoopet har ett bra artregister du kan kolla i. (eller Googla)

Vad är det med zooaffärer och deras kärlek för sumpväxter? Köp inte sådana där du har till vänster, varken den främre eller den bakre. De klarar inte att
stå under vatten. Jag blir sur när jag ser att de säljs.

Men vad fn :mad:
Varför i hela friden säljer men sådana under akvarieväxter, jag vill inte ha några jäkla sumpväxter. Blir att knata iväg till affären imorrn och klaga:angel:

När kan man skicka snäckor egentligen? Nu är det väl för kallt? Och hur går det till? :)
Skulle gärna vilja ha en helenasnäcka.

När det är plusgrader ute.

"Min" uppfödare lägger snäckbebisarna i fuktat bomull och sedan i en liten ask, i detta fall tomma snusdosor.:D Sen är det bara att posta.

Hur Helenorna fixar en sådan transport vet jag inte. Äppelsnäckorna gör det utan problem. De kan överleva på land i en vecka tydligen.

Helenorna har jag bara sett i en zooaffär vid ett tillfälle och de följde med mig hem.:D Man borde ju kunna beställa via zoobutiken.

Hoppas på att mina rosa äpplisar inom en snar framtid förökar sig så jag kan byta rosa snäckbebisar mot fiskar o andra trevliga saker till stora akvariet.

Nu har jag bytt ut plantorna, då hon i affären inte visste vilka som var riktiga akvarieplantor fick jag dubbelt så många för samma pris :D

Blev Pogostenom och Cyperus helferi. Är lite osäker på de sista, kan vara en nit-lott, står lite olika om de på internet om de är akvarie eller sumpväxter. Men de var ju gratis så jaja...

Är det någon förresten som vet om lampors watt antal är motsvarande samma watt antal hoss rör?
Står att man i ett växtakvarium ska ha 1W/liter men räcker det för akvarieLAMPOR?

Blev Pogostenom och Cyperus helferi. Är lite osäker på de sista, kan vara en nit-lott, står lite olika om de på internet om de är akvarie eller sumpväxter. Men de var ju gratis så jaja...

Är det någon förresten som vet om lampors watt antal är motsvarande samma watt antal hoss rör?
Står att man i ett växtakvarium ska ha 1W/liter men räcker det för akvarieLAMPOR?

Cyperus helferi är en trevlig akvarieväxt, inte den enklaste och kräver en del ljus. Den funkar lika bra emerst som submerst.
Vilken Pogostemon har du fått tag på?

Ang ljus, så använder vi växtakvarister inte begreppet W/L längre, utan tittar mer på PUR effektivitet. Skall man gå på det gamla sättet W/L (och det gäller bara rör och MH) så är 1W/L inget krav utan räknas som ganska så högt. (kräver High-Tech kar)

Vad är det för lampor du har?

KL

Så här ser mitt lilla akvarium ut just nu, ungefär fyra-fem veckor efter uppstart:

akv1.jpg

Som synes är det lite sisådär med växterna. Bacopa någonting-växten (är det va?) längst fram till vänster får jag nog snart plocka bort. Jag gissar att den helt enkelt har fått för lite ljus där den står placerad? Växten längst till höger är ny (privatköp). Jag hoppas att den snart piggnar till lite. Även vallisneriorna ser lite hängiga ut (på bilden är det dock skuggor som gör att det ser aningen värre ut än vad det är, plus att jag har varit och klippt lite i några av dem). De blir liksom lite flisiga och genomskinliga. Jag börjar nästan fundera över om det är fiskarna (otocinclusarna) som är på dem. Eller varför blir de så, för de ska väl i alla fall vara ganska ljuståliga? Jag göder med PMDD (så det borde inte vara någon brist på något?) men tillsätter ingen koldioxid. Jag har funderat på att köpa EasyCarbo, men det har inte blivit av. Kanske ska jag se till att göra det ändå?

Det är dock lite roligt att alternanthera cardinalisen är den växt som tycks må bäst så här långt. Den trodde jag inte skulle hålla sig fin särskilt länge alls. Den börjar dock bli lite väl hög. Kan jag korta ner på något sätt utan att ta död på den?

Bonusbild på en (två) av invånarna (neeej, jag är verkligen ingen fiskfotograf. Fiskarna är såklart mycket vackrare IRL):

akv2.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
919
· Visningar
22 161
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
810
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka