Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

default.jpg

kl

Startade upp ett 20 liters kvarium igår, vattnet är idag jättegrumligt! Jag skölde ut allt grus ordentligt och det har dessutom varit använt innan och så använde jag vatten från mitt andra akvarium, som har jätteklart vatten. Vad har hänt!? hUr kunde det bli såhär?

Det är jättevanligt. Det är därför man alltid tar med sig gammalt vatten till utställningar och liknande. Hav tålamod.

Jag köpte faktiskt en anatoma i dag. Eftersom jag inte är så jätteförtjust i snäckor fegade jag dock ur lite och tog just bara en, tills vidare åtminstone.

Pinsamt nog glömde jag totalt bort att fråga vad den äter utöver andra snäckor? Inte växter hoppas jag? :o Kan den leva på samma tabletter (och andra vegetabilier) som algätarna?

Bottentabletter och matrester verkar funka fint här. Även frysfoder som når botten. Har aldrig sett att de skulle äta växter.

kl

Mitt lilla nystartade kar

30460337.jpg

Skulle egentligen vilja ha någon bra bottentäckare, men inte hittat någon tillräckligt låg.

Låga blir de ju om ljuset är bra. Med det ljuset som är på bilden blir de höga, om de ens blir det. Glossostigma och Hemianthus blir ju riktigt låga, en annan mysig är pogostemon. Den lyckas jag bra mkt bättre med än de två förstnämnda, men så har jag ju inte så gröna fingrar heller...:o

Tack för tipset, pogostemon låter intressant, de andra två verkar vara lite för svåra när jag läser runt, snygg var den också. (Lampan är tillfällig, min sänglampa, råkade krasha rampen när jag planterade växterna.)

kl

Jag tror jag har råkat ut för albinoguppies... Har sex stycken i olika storlekar och de är lite gulaktiga så som albinomalar brukar vara och genomskinliga :o Är detta vanligt?

Vad är det med zooaffärer och deras kärlek för sumpväxter? Köp inte sådana där du har till vänster, varken den främre eller den bakre. De klarar inte att
stå under vatten. Jag blir sur när jag ser att de säljs.

Jag köpte även ett gäng underbara glasmalar i lördags! :love:
2ccsf1f.jpg

(inte min bild)

Har 4 st fullvuxna och 5 stycken halvvuxna nu, de stimmar bra och håller sig på mellersta/nedersta delen av akvariet mest men när jag fodrar så
1. De tar inte flingfoder
2. De går inte upp till ytan för att ta något foder
3. Röda mygglarver som jag håller ner med en pinne till dem tar de små men inte de stora...

Varför äter inte mina vuxna glasmalar? Vill de ha något annat att äta?

Jag har haft glasmalar innan men de var riktiga monster på maten, blixtsnabba attacker på flingfoder till och med. Problemet blir att de glasmalarna som äter, de tar det bara från min pinne och runt den, hamnar det på botten så käkar guppysarna upp det... och de börjar bli riktigt smällfeta :(

Anatoman är duktig, och den äter inte bara små snäckor. Jag har sett dem klämma i sig ampularior och sånt också. Om din affär handlar av akvarieteknik eller imazo kan du be dem ta hem såna. Några stycken räcker.

Tar de även äppelsnäckor???

Inte undra på att mina anantomor har det bra.:cool: De har även skaffat barn.

*KL*

Nu behöver jag lite hjälp:)
Har ett 54l akvarium med några platys, molly och tetror. Problemet jag har är att växterna inte vill växa. Dom bara dör. Jag har köpt nytt lysrör, byter vatten en gång i veckan. Och förövrigt ser fiskarna friska och krya ut. Platyna har fått yngel. Men växterna vill inte. Har köpt nya flera gånger och då förklarat problemet för dom i affären. Då har dom gett mig växter som ska vara lätta och växa fort. Men det hjälper inte. Har ni någon bra ide på vad jag kan prova?

MVH Russin8

Ja, näring, mer ljus och koldioxid ;-) Växternas tre grundstenar.

Vad har du för näring, ljuskälla och koldioxidkälla i dagsläget?

En akvarist mardröm :cry:

:cry::cry:
En akvarist mardröm fick jag vara med om idag. imorse när jag skulle mata fiskarna såg jag direkt att något inte stod rätt till. Vattnet var alldeles grumligt och flera döda fiskar låg på botten och vid ytan, ett par såg halvdöda ut och flämtade på botten. Kollade tempen på akvariet men den visade ingenting(går bara upp till 30 grader). Så jag öppnade och kände på vattnet. De var skitvarmt! nästan hett!
Så jag tog en vanlig termometer och kollade tempen. Den drog iväg till 38 grader! :crazy:
Termostaten måste ha pajat :crazy: De är sånt man bara tänkt tanken tidigare. Tänk om termostaten skulle paja. Så händer det. Stackars fiskar som blev nästan kokta :cry:
Om dom nu inte dog av värmen så dog dom av syrebristen =/

Hursomhelst gjorde jag en snabb insatts och bytte ut ca 100 liter av 240 liter vatten och det har nu sänkt tempen från 38 till 29 grader. Akvariet står öppet och doppvärmaren utdragen för att tempen ska sjunka till 24-25 igen.

Vad som dock är otroligt är att mina 4 blåciklider har överlevt och två botior, dessa måste va mkt tåliga fiskar. 6 vinkeltetror och 1 mal dog dock R.I.P.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
917
· Visningar
22 122
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
808
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter