Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Nu kapar jag tråden lite här!

Jag vill ha tips på ROLIGA fiskar, vi håller på och kikar efter akvarium i 300 - 500 liter men vet inte vad vis ka ha för fisk i!!

Först var vi inne på Diskus, men hörde att de var tråkiga och att ciklider istället var roligare och trevligare. Efter lite efterforskningar har jag sett att ciklidakvarier ser lite tråkiga ut, med inte så mycket växter???

Har någon förslag på rolig fisk? Som har lite skojiga beteenden för sig tex?

Det beror ju på vad man har för ciklider. Vi har sydamerikanska dvärgciklider, och de är inga problem att kombinera med växter. De gräver inte och lämnar växterna i fred.

EH, ojdå :) Har läst på zoopet om diverse fisk och inser att det blir svårare oh svårare ju mer man läser! Det jag (bland annat) inte greppar är om man kan satsa på olika sorter som inte hör till samma sjö? Om man håller sig till rätt Ph borde det teoretiskt funka?

EH, ojdå :) Har läst på zoopet om diverse fisk och inser att det blir svårare oh svårare ju mer man läser! Det jag (bland annat) inte greppar är om man kan satsa på olika sorter som inte hör till samma sjö? Om man håller sig till rätt Ph borde det teoretiskt funka?

Det beror sig lite på. Att de kommer från samma sjö eller flod är egentligen inte viktigt. Ta amazonfloden, den är enorm och ser inte likadan ut överallt. Att en fisk bor i östra amazonas betyder inte att den går ihop med en från västra per automatik. Även fiskar från samma plats kan passa dåligt ihop. De finns där för att äta upp varandra.
Däremot kan tex vattenvärdena från amazonas stämma hyfsat med dem i tex västra Afrika, och då kan man blanda fiskar därifrån förutsatt att deras beteenden tillåter.

Vad tror du/ni om dessa firrarna? Funkar dessa i ett 350 liters? Sikte på pH 6 och temperatur 26 grader? Funkar dessa arterna tillsammans och är det okey med antalet?
Kuhliålarna hittade jag inget pH på och räkor vet jag inte om de funkar med dessa firrar heller, vore dock väldigt roligt att ha något mer att titta på! Jag misstänker att jag KAN ha mixat för många sorter här....?

4 st Kuhliåhl ph ?
? st räkor ph ?
5 st praktbotia ph 6-7,5, 25-30grader,
2 st fjärilsciklid ph 5,5-6,5, 25-28grader
2 stgul dvägsciklid ph 6-7, 24-26grader
2 st kurvciklid ph 6,5-7,5 24-27grader
2 st kakaduaciklid ph 6-7,5, 24-26grader
2 st läppgurami ph 6-7,5, 23-28grader

+ en brun "slemmis" som bor i mitt nuvarande akvarium..

Praktbotiorna kommer att äta räkorna på fem röda.
Jag skulle möjligen satsat på någon mindre botia, med tanke på akvariets storlek. Jag tror heller inte att fyra par ciklider kommer att fungera i det karet, och jag tycker att kurvcikliden sticker ut som den lite för dominanta. Antingen två par, där kurvcikliden är en och den andra är en lite tuffare än du har skrivit upp, alt kanske de andra tre paren du nämner förutsatt att du har mycket botteninredning.

En spontan tanke är också att det verkar som att alla utom läppguramin kommer hänga i nedre halvan av akvariet, medan övre halvan kommer bli rätt tom. Jag skulle välja fiskar som simmar på lite olika nivåer, för att få mer liv i akvariet för den som tittar. Plus att jag upplever det som lättare att undvika bråk när fiskarna boar in sig på olika nivåer i vattnet, jämfört med om alla ska kivas om bottnen.

Räkorna kommer väl vara i hela akvariet, iofs, men med så mycket jagande ciklider är väl frågan om de vågar synas så mycket.

Hm, förslag på högre simmande som går ihop med dem jag funderat på? Det var inte riktigt min mening att para ihop dem o knöla in dem på botten :angel:

Jag gillar tetror, men det är ju en smaksak. Finns många olika färger och former att välja på. Regnbågsfiskar är också vackra, ofta färgglada, och finns i alla storlekar. Eftersom du mest tänkt att satsa på parlevande fiskar kan det ju vara trevligt att ha ett stim också.

Gabbi kan säkert tipsa om mer udda arter!

Om jag vore du skulle jag satsa på pansarmalar istället för botior, om du vill ha en stimfisk som städar botten. De är trevliga, snälla fiskar som går ihop med alla. Roliga att titta på är de också, och lättskötta. Finns i många olika färger och mönster.

Hm, förslag på högre simmande som går ihop med dem jag funderat på? Det var inte riktigt min mening att para ihop dem o knöla in dem på botten :angel:

Jag är inte så jättemycket för nivåer egentligen eftersom jag anser att en hög nivå i naturen motsvarar de översta två metrarna, löst räknat, och att vi i akvarium hoppas att de ska hålla sig still på 5 centimeter. Några fiskar jag är förtjust i och som onekligen är väldigt ytorienterade är mina glada änkor. Kommer ofta en hona med nio hanar från leverantören, är väl därför hon är så glad kan jag tänka.
Googla Phallichthys amates.
tn_Phama_u0.jpg

Fast jag tycker nog ändå det är skillnad var i akvariet olika fiskar tenderar att uppehålla sig?

Vårt akvarium är alls särskilt djupt, 50 cm bara, men det är väldigt sällan som pansarmalarna uppehåller sig i den övre halvan av akvariet, och lika sällan som rödfenstetrorna eller regnbågarna beger sig till den undre halvan (om det inte ligger mat där som de vill ha). Som exempel, alltså.

Sen kanske de inte beter sig så i naturen, men i den konstlade miljö som ett akvarium utgör så kan åtminstone jag se en ganska tydlig skillnad i var olika arter gillar att uppehålla sig. Vissa gillar att vila på botten, andra gör det aldrig, osv. Vissa äter gärna från ytan, andra skulle aldrig komma på tanken utan tycker om att leta efter mat bland bottengruset. Vissa gör ett revir kring någon växt eller sten och uppehåller sig mest där, andra struntar i revir och simmar runt i hela akvariet. Och det verkar art- snarare än individbestämt, och defintivt inte slumpartat var i akvariet man hittar t ex en pansarmal eller en tetra.

Nu kapar jag tråden lite här!

Jag vill ha tips på ROLIGA fiskar, vi håller på och kikar efter akvarium i 300 - 500 liter men vet inte vad vis ka ha för fisk i!!

En rolig, men inte alltför vacker fisk, är långsträckt pansarmal. Simmar överallt och håller koll på allt, livlig. Om jag ska flytta växter eller något och sätter ner handen i karet så kommer de fram och "nosar" på min hand. Social och personlig fisk som även gör lite nytta. :)

Ett av mitt bästa fiskköp

Att malen med nedåtriktad mun återfinns på botten och den frisimmande tetran ovanför är givet.

Ja, varför tycker du då att man inte ska bry sig om det där med nivåer? Om jag fyller akvariet med pansarmalar ska jag kanske inte bli så förvånad om det blir trångt på botten och tomt i övre halvan, det är så jag menar. För att ta ett extremexempel. Alltå anser inte jag att man helt bör bortse från var i akvariet en fisk kommer tendera att uppehålla sig, även om det inte är fem meter djupt som en riktig sjö.

För att jag diskuterar bortom de helt givna nivåerna. Det är inte ovanligt att folk vill ha en fisk som går mellan cm 10 och 20, nästa mellan 20-30 och nästa art mellan cm 30 och 40. Det är nästan omöjligt att få en fisk att bete sig så, och inte heller naturligt för dem att röra sig inom så snäva områden. Det är en typisk sak som akvarister ofta stirrar sig blinda på istället för att ta itu med viktigare saker. Dessutom tenderar folk att bara mata för en eller max två av nivåerna, men fisken ska prompt uppehålla sig på flera.

KL

Jag har fått in snäckor i mitt kar och de tycks föröka sig. För det första antar jag att förökningen till stor del beror på algätarnas (tre st otoinclus vittatus) fodertabletter som brukar bli liggande ett par dygn innan de är uppätna (trots att jag bara ger en halva i taget). Hur gör jag angående det? Fiskarna måste ju ha mat. Ska jag ge mindre åt gången (1/4 tablett) så att maten äts upp fortare? Hur ofta? Eller ska jag bara med en gång ta bort det som inte ätits upp under natten?

För det andra undrar jag om om det finns någon snäckätande liten, ensamlevande fisk eller snäcka som jag kan ha i mitt lilla akvarium (54 l)? Eller en fisk kanske är kört om jag ska ha plats med de andra fiskarna jag vill ha, men en snäcka?

Anentome helena äter småsnäckor, har jag läst någonstans. Men jag vet ingenting om vad det är för något. Är de effektiva snäckätare? Kan jag ha en ensam sådan (jag vill ju inte ha hela akvariet fullt med snäckor)? Brukar de vara lätta att få tag i? Jag har nog bara sett vanliga äppelsnäckor (heter de va?) i butik här ... Är de lättskötta i övrigt?

Några andra tips?

Anatoman är duktig, och den äter inte bara små snäckor. Jag har sett dem klämma i sig ampularior och sånt också. Om din affär handlar av akvarieteknik eller imazo kan du be dem ta hem såna. Några stycken räcker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
917
· Visningar
22 122
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
808
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka