Sv: Akvarietråden
Sorry om mitt inlägg är lite rörigt, jag är trött. Har pillat om lite där jag ser att det blivit för tokigt, men jag är som sagt väldigt trött. Ni får ha överseende, om det är något ni inte förstår så fråga gärna.
Jag börjar ledsna på mitt akvarium lite. Eller inte på akvariet, men inredningen i det. Vill göra om helt! Just nu har jag engelsk sjösten som bottenmaterial, jag skulle vilja byta ut det till ett mer fint bottenmaterial. Inte helt finkornig sand, men som är några mm istället för en halv till en cm som mitt är just nu. Men hur går jag tillväga? Jag har ju bara ett akvarium. Är det inte ett projekt som blir som en nystart för akvariet vid byte av bottenmaterial? Hur gör jag då med den fisk jag har? Är det kanske bättre då att skaffa ett nytt akvarium och göra i ordning det till hur jag verkligen vill ha det, köra in det för att sedan släppa in fiskarna?
Men så började jag fundera över vattenbyten. Hur mycket vatten byter ni vid delvattenbyten? Nu har jag bytt nästan 50 % vid varje byte, dvs 30 liter ungefär. Med ett större akvarium så blir ju vattenbyten på 50 % genast mycket mer kraft- och tidskrävande. Vill ju att det fortfarande ska vara roligt och inte bara jobb. Hur gör ni som har akvarier på flera hundra liter? Byter ni flera hundra liter varje vecka då?
Har ni några tips för hur jag underlättar vattenbytena så att de inte blir så jobbiga? Att ta ur vattnet är för mig just nu inga problem, städhinken på golvet och sughäverten som jag slamsuger bottnen med. Det av bottenstenen som åker med upp sköljer jag innan jag lägger tillbaka den i akvariet. Men när jag ska fylla på med nytt vatten blir det jobbigare. Om jag häller rakt ned så hamnar vattentryck på botten som gör att smuts i bottnen virvlar upp och det kommer skit över hela akvariet igen. Så jag måste ta en liten bytta (har en treliters nu) som jag häller i med en hand, samtidigt som jag håller den andra handen vid vattenytan så att vattenstrålen bryts av min hand och kommer i akvariet utan att sprida skit över hela. Men det blir ju många svängar när byttan bara rymmer tre liter och den kan inte bli så mycket större då det ska gå att hålla i den med en hand. För att sughäverten ska funka ur en större bytta måste ju den byttan stå högre än akvariet, och det har jag inte möjlighet till.
Jag har funderat på någon slags variant med vattenslang från handfatet, är det någon som löst det så? Det borde ju inte vara svårare än att byta ut munstycken i kranen för att sedan kunna skruva på en vattenslang som jag drar till akvariet när jag ska fylla på akvariet med nytt vatten? Fördelar/nackdelar/andra förslag?
Tack på förhand!