Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Ja, det tror jag. Min lokala djuraffär har i alla fall de vanligaste sorterna - tubifex, artemia, cyclops, mysis, daphnia.

Röda mygglarver ska man mig veterligen helst undvika helt och hållet, de är varken bra för människor eller fiskar.

åh vad hemskt!! :(

Det hade lätt kunnat sluta likadant för mig idag. Har ett litet 30 liters med paletter på uppväxt i. Jag skulle ge dem lite mygglarver och sticker ner handen och känner att vattnet är VARMT, slänger i en temp och den visar närmare 30 grader. :eek:

Ska kolla upp om doppvärmaren är helt paj eller bara lite sne... Slänga ner den i en hink med vatten och se vad som händer...

Hoppas dina överlevare fortsätter överleva!

Ojdå, då får jag ta och sluta ge dem sådana! Är det bara onyttigt eller kan de bli sjuka av dem?

Jag vet inte om fiskarna blir direkt sjuka av dem (även om jag läst en del negativt), men däremot kan de tydligen orsaka allergier hos människor. Verkar inte alltför mysigt.

Finns två sätt att slippa råka ut för detta.
Först se till att du har en doppvärmare som är underdimensionerad.
Två, skaffa en digitaltermometer som larmar för hög o låg temp. (kräver ju givetvis att du är hemma och hör den, men har du då en underdimensionerad doppvärmare så kommer det gå många timmar tills tempen blir dödlig för fisken)

Sen behövs inte alltid doppvärmaren. Och en doppvärmare i hög kvalitet är alltid att föredra.

Jag köpte även ett gäng underbara glasmalar i lördags! :love:
2ccsf1f.jpg

(inte min bild)

Har 4 st fullvuxna och 5 stycken halvvuxna nu, de stimmar bra och håller sig på mellersta/nedersta delen av akvariet mest men när jag fodrar så
1. De tar inte flingfoder
2. De går inte upp till ytan för att ta något foder
3. Röda mygglarver som jag håller ner med en pinne till dem tar de små men inte de stora...

Varför äter inte mina vuxna glasmalar? Vill de ha något annat att äta?

Jag har haft glasmalar innan men de var riktiga monster på maten, blixtsnabba attacker på flingfoder till och med. Problemet blir att de glasmalarna som äter, de tar det bara från min pinne och runt den, hamnar det på botten så käkar guppysarna upp det... och de börjar bli riktigt smällfeta :(

Indiska glasmalar är kända för att matstrejka den första veckan eller två, så oroa dig inte. Röda mygglarver av god kvalitet är mycket smakligt för fisken (men allergiframkallande för oss) och tar dom inte det så har du garanterat inget godare hemma.

Det bästa frysfodret är Artemia och räkmix, köp hem något utav det och fodra med 1-2gg/v.

Oj, där ser man! Det var ju skönt att höra.
När du säger att man ska utfodra dem med artemia eller räkmix 1-2 ggr/v, vad ska jag då ge dem de andra dagarna?

Tack för ett jättebra svar!

Jag såg mitt stavfel men var alldeles för lat för att ändra. ;)

Jag har heller inte sett några andra anentomer i handeln än just Anentome Helena. Inte på nätet på akvarieforum heller. Vore kul om det fanns fler sorter med andra färger precis som med äppelsnäckorna.

När kan man skicka snäckor egentligen? Nu är det väl för kallt? Och hur går det till? :)
Skulle gärna vilja ha en helenasnäcka.

Ja, näring, mer ljus och koldioxid ;-) Växternas tre grundstenar.

Vad har du för näring, ljuskälla och koldioxidkälla i dagsläget?

I nu läget har jag ingen näring alls, dom sa på affären att jag inte skulle behöva det.
Koldioxidkälla, det måste ju vara pumpen som jag har, har inget annat.
Ljuskälla, har ett lysrör för akvarium.

Ska tillägga att vi har eget vatten där vi har en avhärdings anläggning som baserar på salt, kan det ha inverkan?
Vattnet är analyserat, för ett par år sedan, och skall vara av bra kvalitet.

MVH Russin8 total amatör på akvarium:):)

Senast ändrad:

Så länge de inte äter är det ju inte lönt att ge dom något. ;) (halvdrygt svar med mycket ironi i)
Fisk klarar sig utan mat i flera veckor om de är i god kondition med.
Annars så äter de allt, fling/pellets/granulatfoder är väl att föredra då de sällan går ner på bottnen o äter.

I nu läget har jag ingen näring alls, dom sa på affären att jag inte skulle behöva det.

Ett gott råd, lyssna lite på akvariebutikspersonal om du inte hört goda rekommendationer från andra.

Har du vattenanalysen kvar, isåfall lägg upp värdena här.

CO2 källa är antingen trycksatt CO2, mäsk eller EC.
Vad står det på ditt rör? Märke o modell? T5 eller T8?
Finns det plats till fler rör i rampen?

Tyvärr har jag inte vatten analysen kvar.

Hittar ingen markering på lysröret. Måste kanske ta loss det och kolla.
Det finns bara plats för ett rör.

Butiken jag köpt allt från är en större butik i uppsala. Vet ju inte om den är bra eller inte.

Vad menar du med CO2 källa? Lät lite som grekiska för mig:o

Om man nu ska ha näring, vad ska man ha?

Det är så tråkigt att behöva köpa nya växter hela tiden. Ni kanske har bra förslag på växter som jag ska ha. Det är ju ett ganska litet akvarium, bara 54l.

MVH Russin8

Röda mygglarver av god kvalitet är mycket smakligt för fisken (men allergiframkallande för oss)

Nu blev jag nyfiken. Hurdå allergiframkallande? Bör man inte ta i dom med händerna?

När vi var i akvariebutiken och skulle köpa fryst fiskmat så rekommenderade expediten röda mygglarver, men la till "om ni inte är allergiska förstås". Jag såg ut som ett frågetecken. Hade ingen aning om att man kunde vara allergisk mot såna, det lät ganska lustigt måste jag erkänna...

Nu köpte vi någon förpackning, och jag håller ju kuberna i händerna när jag tar ut dom ur förpackningen, bör man inte göra det?....

Koldioxidkälla, det måste ju vara pumpen som jag har, har inget annat.
Ljuskälla, har ett lysrör för akvarium.

Ska tillägga att vi har eget vatten där vi har en avhärdings anläggning som baserar på salt, kan det ha inverkan?

MVH Russin8 total amatör på akvarium:):)

Tvärtom, pumpen vädrar möjligtvis ut den CO2 du har i vattnet. Som någon skriver antingen i flaska i gasform, eller via mäsk eller i flytande form typ Easy Carbo eller Seachem excel.
Näring kommer du absolut att behöva, du har ju redan sett hur det blir utan. Sök här i forumet på PMDD tex, det är nog en tråd i veckan om det.
Hur gammalt är ditt lysrör, har du någon reflektor på det?

mvh

Nu blev jag nyfiken. Hurdå allergiframkallande? Bör man inte ta i dom med händerna?

När vi var i akvariebutiken och skulle köpa fryst fiskmat så rekommenderade expediten röda mygglarver, men la till "om ni inte är allergiska förstås". Jag såg ut som ett frågetecken. Hade ingen aning om att man kunde vara allergisk mot såna, det lät ganska lustigt måste jag erkänna...

Nu köpte vi någon förpackning, och jag håller ju kuberna i händerna när jag tar ut dom ur förpackningen, bör man inte göra det?....

De är väldigt allergena. Jag har testat mig mot dem och är inte allergisk, men jag har haft kollegor som varit väldigt allergiska mot det och då matade vi inte alls med det i butiken när de jobbade. Det finns mkt annat bra frysfoder man kan köra med istället.

Finns två sätt att slippa råka ut för detta.
Först se till att du har en doppvärmare som är underdimensionerad.
Två, skaffa en digitaltermometer som larmar för hög o låg temp. (kräver ju givetvis att du är hemma och hör den, men har du då en underdimensionerad doppvärmare så kommer det gå många timmar tills tempen blir dödlig för fisken)

Sen behövs inte alltid doppvärmaren. Och en doppvärmare i hög kvalitet är alltid att föredra.

Intressant, jag trodde att man skulle ha doppvärmare, jämt.

När behövs det inte en doppvärmare, eller, rättare sagt kanske, när behövs det en doppvärmare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
919
· Visningar
22 159
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
810
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka