Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Vad fint du har det!

Såg ett sånt där åttkantigt på Akvarielagret häromdagen, var oerhört sugen på att ta med mig det hem.

Är det lätt att göra rent? Var det svårt att få till inredningen bra? :)

Nja, det är väl snyggare än vad det är praktiskt kanske, men det beror ju på hur vi har inrett det också. Den största nackdelen är att det är svårt att få bra ljus i det, eftersom det är såpass djupt i förhållande till vattenytan. Nu har vi dubbla lysrör med reflektorer, plus att tre sidor plus "taket" är klätt i alufolie, men som du ser är det bara lättodlade/icke ljuskrävande växter som funkar. När vi flyttar till större lägenhet är planen ett större, rektangulärt akvarium, så ska det här få bli vivarium istället.

Det tar ungefär 1 1/2 timme att göra rent, inkluderat att vattna alla krukväxter (vi har många) med det gamla vattnet, och jag gör rent det en gång i veckan ungefär, så det tar en del tid.

Det var inte särskilt svårt att inreda, vi köpte den stora roten i mitten redan från början, och sen var det bara att vänta på att växterna skulle bli större. Det har tagit lite tid att komma på vilka växter som trivs i akvariet, men det är nog lika mycket nybörjarfel som akvariets.

Fördelen är dels att det är lätt att få snyggt, det blir lätt som en undervattensvärld därinne, och sen finns det gott om plats för fiskarna att gömma sig och fördela sig, så vi kan ha rätt mycket fisk i det utan att det blir bråk eller att det känns trångt. Kivas de någon gång så är det lätt att komma undan för den som vill.

Delvis kl

När ni gör rent, vad gör ni då?

När jag fick mitt första akvarie för snart 10 år sedan fick jag lära mig att göra helstädningar, byta nästan allt vatten, rensa filtret, skrubba rutorna och allt innehåll, skölja sanden o.s.v. Vilket numera är vad man absolut inte ska göra verkar det som.
Numera byter jag bara en del vatten och ansar växterna, är det något mer som borde göras?

Jag skurar rutorna och kramar ur filtret också, och tillsätter näring. Byter ca 40 liter varje gång av 100.

Kramar du ur filtret varje gång? Jag har hittills bara gjort det en gång, borde jag kanske göra det oftare? (akvariet har varit igång 2 månader bara)

Filtret behöver du inte krama ur oftare än du behöver, d.v.s. när det börjar sättas igen. Det sitter ju en massa goda bakterier där i så det vill man ju inte gärna röra i onödan.

Jag byter bara vatten och fixar lite med växterna än så länge, samt tillsätter lite bakteriekultur och växtnäring. Skura av rutorna tycker jag inte direkt har behövts så här långt och filtret har jag ännu inte heller rört sen jag satte igång akvariet för några veckor sen.

Det beror lite på vad du har för typ av filter och media.
Bra filter/media så räcker det med ursköljning var 3-6:e månad.
Ett igensatt filter är lika dåligt som ett för rent.

Kramar du ur filtret varje gång? Jag har hittills bara gjort det en gång, borde jag kanske göra det oftare? (akvariet har varit igång 2 månader bara)

Ja, jag kramar ur det varje gång, lämnar jag det två veckor börjar det bli lite igensatt. Bakterierna sitter nog kvar, jag sköljer det ju inte utan kramar ur det i en hink gammalt akvarievatten. Utmärkt att vattna blommorna med sen!

Förresten, växten längst fram till höger på den andra bilden (och i förgrunden på den tredje) - VAD heter den? Jag har letat efter en sån, men hittar den ingenstans.

Det tycker jag förresten är jättetråkigt med alla affärer häromkring - att de knappt har några växter. Butiken där jag är stammis har för att vara en vanlig djuraffär en - åtminstone i mina ögon - ovanligt trevlig fiskavdelning med många olika fiskar (även snäckor och räkor) och ett brett utbud av frysfoder etc., men växtutbudet är riktigt dåligt. Det är så jäkla trist.

Den bläckfiskliknande saken?

Det är en crinum calamistratum, väldigt lättskött. Fast egentligen skulle man ha ett större akvarium för att den skulle komma till sin rätt riktigt, bladen blir utan problem 70 cm långa, så hos mig blir den mest en härva. Jag har en till, större, men den står i bakkant, för den fyllde upp hela framsidan när den stod där. Räkorna älskar den!

Senast ändrad:

Förresten, växten längst fram till höger på den andra bilden (och i förgrunden på den tredje) - VAD heter den? Jag har letat efter en sån, men hittar den ingenstans.

Det tycker jag förresten är jättetråkigt med alla affärer häromkring - att de knappt har några växter. Butiken där jag är stammis har för att vara en vanlig djuraffär en - åtminstone i mina ögon - ovanligt trevlig fiskavdelning med många olika fiskar (även snäckor och räkor) och ett brett utbud av frysfoder etc., men växtutbudet är riktigt dåligt. Det är så jäkla trist.

Tar de från Imazo eller Akvarieteknik så finns det ju möjlighet att få hem den varje vecka om de bara VILL. Be om den, de kanske inte ens vet vad det är?

Hur stort är det där karet mabuse?

Ingen som är lite inne på att skaffa monsterfiskar här? :d

:eek: Vad ska man med småfisk till undrar jag då ;) hehe. Nån gång ska jag byta ut mitt mot större

Mabuse, det är stora snygga rovfiskar som man håller i akvarium

Inte bara att de har litet urval, härnere är det dessutom väldigt dyrt att köpa växter i akvariehandeln. Jag brukar köpa mina på ebay, från Tyskland.

:eek: Vad ska man med småfisk till undrar jag då ;) hehe. Nån gång ska jag byta ut mitt mot större

Mabuse, det är stora snygga rovfiskar som man håller i akvarium

Typ stora ciklider och så?

Inget för mig, tycker det blir snyggare med småfisk, akvariet ser större ut då.

Jo, har velat skaffat monsterfiskar lääänge :love:
Men faktum är att de flesta håller dem i alldeles för små kar, en rovfisk som blir en halvmeter hör absolut inte hemma i ett akvarium på mindre än 2000 liter. Och något sådant kar har jag inte hittat än...

Speciellt intresserad är jag av

snakehead.JPG

Snakehead

Notopterus_chitala.jpg

Clowns knivfisk

gaddfirre_orig_SE.jpg

"alligatorgädda"

Jag tror det närmsta jag någonsin kommer hamna att ha en monsterfisk är de små öronålarna jag tänker skaffa innan sommaren :p

Senast ändrad:

kl

Min mygglarvsallergi sätter sig "bara" i ögonen, som blir röda, svullna, geléiga och kliar som satan. Detta bara jag är i samma rum, behöver inte ens ta i dem.
Behöver jag säga att jag inte använder mygglarver längre? :p

Senaste bilden på mitt akvarium förresten, är dock några veckor gammal då datorerna hemma har lagt av (=jag kan inte ladda över nya bilderna).
Hornsärven är nu borta, så det är lite glesare men det kommer snart gå över, allt växer som ogräs! Har haft lite problem med döda fiskar, vet inte vad som var fel, men förhoppningsvis är det slut på det nu. 1 skalare, 1 pansarmal och 2 tetror dog på en vecka :(

IMG_3714.jpg

Edit: Eh, har visst ändrat en del sen bilden. Hornsärven bort som sagt, svärdplantan flyttad till vänsterkanten, ett till filter i och växten i bakkanten (lite till vänster om mitten) växer som ogräs och har nu "sticklingar" på två andra ställen i karet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
923
· Visningar
22 200
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
811
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2