Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Det låter som att du har bra koll på att rören behöver bytas.
Jag vet att Day är det bästa av de tre första du länkade, men Marine röret låg på 15 000K, vilket alltid är intressant, framförallt för en växtakvaristnörd som jag. :p
Hör med de som säljer rör (eller testa Google) om detta Marinerör kan rekommenderas till växter och fiskar.

Tack så mycket :)
Jag kopierade din text och sparade eftersom det finns risk att moderatorn tar bort affärslänken.

Ska jag ha ett rör med vitt sken plus ett rör med rött sken tillsammans, så att de samverkar alltså?
Vad gör de för enskild nytta? :)

De arbetar bra ihop, framförallt om du vill ha fräscha växter.
Just AquaGlo är lite likt Aquarelle.

Jag hade placerat dessa rör såhär:
Framifrån. Röd, vit, röd, vit. Alltså AquaGlo, Powerglo, o.s.v..
Sätter du ett rödaktigt fram så framhävs dina fiskars färger bättre med.

Sen är det eg fel att säga att AquaGlo är rödaktigt, (det är ju typ inte knalllrött eller så) för tittar du enskilt på det så ser det vitt ut, men när du ser det ihop med PowerGlo (som har 18 000 härliga k) så kommer du se att det är lite rödaktigt.

Och bägge dessa rör är bra för växter.

Räcker det att ha två rör/akvarium?
Jag har två dubbelramper som ska fördelas på två kar. Iofs har jag fler dubbelramper jag kan använda, men det blir så sjujävla mycket pengar om jag ska köpa fyra rör till varje akvarium.
Men när jag blir rik, då, DÅ kan jag ha två dubbelramper/kar! :idea:

180 liter. Med växter. Sällskapskar. Kommer inte ihåg vad low/high tech stod för men jag gör VB på ca 30% en gång i veckan och tillsätter PMDD.

Det är rysligt lite ljus, men har du bara enklare växter så funkar det.
Då är det ännu viktigare att du har bra rör åxå.
I ditt fall hade jag kört med Aquarelle och PowerGlo för att nyttja bägge rören fullt ut. Givetvis med fräscha måsvinge reflektorer.

Enkla växter, ja. Jag är ingen grönfingrad människa.

Det har faktiskt fungerat riktigt bra med bara ett rör i en enkelramp länge, växterna har varit superfina och allt. Men sen dog röret och det märks att röret jag har nu inte alls är bra för växterna.

Exalterad!
Mina metallpansarmalar har lagt ägg! 120 stycken närmare bestämt :p . Nu hoppas jag att de överlever och inte möglar såsom skalarernas ägg gjorde.
Har dragit igång pumpen så den får vattenytan att krusa ordentligt och har tänkt göra täta vattenbyten.

Är det något mer jag bör tänka på för att få det så lyckat som möjligt?

KL

Jag är lite på span efter en bra bakgrunds-/filtertäckarväxt som passar i mindre akvarium. Är det någon här som har något tips? Bör vara hyfsat lättillgänglig och lättskött, inte ha för höga ljuskrav etc. Skulle Hydrocotyle leucocephala kunna funka eller är det mer en flytväxt?

Idag fick jag ta bort fyra små ägg som blivit vita.
Senare på eftermiddagen så såg jag små svansar som rörde sig i många av äggen, det är så spännande!!

kl

Nu har de kläckts! Små små spermieliknande yngel simmade utan motorik runt överallt i karet.
Jag hoppas det är som det ska, för nu verkar alla ha gömt sig.

kl

Nu simmar det 26 glada glasmalar i ett av mina kar :love:
Det är så himla snyggt när de är många! Kan bara se skillnad på 5 av dom dock :o

Skalarerna är igång igen!
Nu har det gått två nätter och äggen är fortfarande kvar! :banana:
Får se om de lyckas bättre att behålla äggen den här gången :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 824
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna