Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Det finns en lag om avlivning på akvariefisk, och bland godkända metoder inkluderas inte frysning, kokning eller att köra i mixern.
Det som är godkänt är som du säger, avskiljning av huvudet, hårt slag i huvudet, förstörelse av hjärnan + injecering av avlivningsvätska, men vem har det hemma?

Du vet inte vart jag ska leta för att hitta lagen? Det skulle vara bra att kunna länka direkt dit så folk förstår att jag inte snackar strunt. Jag tror tyvärr inte de godtar mitt argument att Gabbi på Buke säger att det är så :D

Tyvärr vet jag inte. Jag fick dokumenten i min hand av Länsstyrelsen, så jag har de utskrivna någonstans. Du kan säga att det står i min bok annars ;-) Det tryckta ordet brukar lustigt nog vara värt mer.

Då får det bli att Gabbi på Buke har det på papper :rofl:
Nej men tack, då kan jag iaf hänvisa till lagen så får de leta reda på den själva.

kl

Jag har ett akvarium på 55-60l och där bor just nu två sjölstjärtar varav en golfboll, två blå neon guppy hanar och två platy en hona och en hane.
Min fråga till er är, kommer platy fiskarna para sig? och kommer i så fall slöjstjärtarna äta upp äggen/ynglen?

Detta är mitt första riktiga akvarium och har bara haft det i ca 3 veckor och har två levande växter, en plast, en "antialg sten" och div gömställen.. och fint grus på botten såklart :)

Kan jag ha någon mer fisk? är rädd fär att det ska bli för litet..
Jag har pratat med de i djuraffären men de flesta säger olika saker :)

Det är redan för litet tyvärr. Slöjstjärtarna är alldeles för stora för ett sådant akvarium. Tar du ur dem kan du stoppa i lite annan småfisk.
Vad i hela friden är en "antialgsten" för försäljningsbluff?

ok. en sten som kallades anti alg sten vilket säkert bara är en vanlig sten.

tanken är att byta till ett större eftersom slöjstjärtarna blir ganska stora (de är små nu).

en sak till, de äter två olika foder för guppysarna hade lite svårt att få i sig "pellets" de små bruna kulorna så de i affären tyckte att det fodret som är som flagor passade bättre och föreslog att de skulle få lite av varje, är det bra?

KL

Hjälp!

Vet inte vad jag ska göra..Kanske finns någon kunnig här?
Har aldrig sett något liknande :confused:

Vi har nyligen bytt lysrör och troligtvis blev de för starka då det har tillkommit envisa alger i någon form..Det ser lite mossaktigt ut, mörk gröna och när jag idag skulle städa och få bort algerna från sten mm så gick det inte! Det sitter fast som berget själv..Vad tusan är detta? Och hur har det kommit sådär poff på en gång?!

Mindre kul med ett rätt så nystädat akvarium som dessutom strax ska säljas..men som det ser ut nu kan jag ju inte sätta ut det på annons!

Någon med råd hur jag får bort dessa hemskheter?

Eller är det bara att slänga all inredning, vattenbyte (vattenbyten t o m kanske??) och byta ljusrören som gäller?

1. Ta en bild på algerna.
2. Till vilka rör bytte ni och från vad?
3. Har ni växter och isf göder ni med något.

Du är kanske inte särskilt intresserad av en långsiktig lösning på problemet eftersom du skall sälja karet, men ett foto på algerna hjälper mycket.

en sak till, de äter två olika foder för guppysarna hade lite svårt att få i sig "pellets" de små bruna kulorna så de i affären tyckte att det fodret som är som flagor passade bättre och föreslog att de skulle få lite av varje, är det bra?
Nej! Det är två olika typer av fisk som kräver olika mängd protein. Därav att man skall tänka innan man sätter ihop fiskar till sitt sällskapskar.
Att hålla slöjstjärtar på så lite volym är inte schysst. Det spelar ingen roll om de är små nu, de behöver yta för att kunna växa normalt.

Antialgstenen får du gärna lägga upp en bild på. Jag känner för att bli miljonär med den på Tradera..:D :angel:

Jädrans..det dumma är att jag för tillfället inte har någon kamera och dessutom så har sladden till mobilen fått ben och gått sin väg..Typiskt.

Men de ter sig som gröna små luddiga duttar lite här och där..även på glaset såg jag nu senare ikväll..suck..

Nej ingen långsiktig lösning - dock ska de bort och så länge det inte är skadligt för fisken såklart..huvudsaken jag får bort det så att akvariumet kan presenteras inför en försäljning på ett *host* lite finare sätt.. ;)

Rören har jag ingen aning om, det var killen som fixade det då de båda två var trasiga då vi kom hem från jobbet en dag..Det får jag kolla imorgon.

En växt har vi kvar då vi gett upp växter nu på slutet då den lilla marödören till mal velat käka på dem mer eller mindre..och när det ska säljas vill vi inte lägga ut mer pengar än nödvändigt så att säga. Det är någon form av svärdplanta om jag inte minns helt fel..Är eg rätt så grön på akvarium men några alger har vi inte haft förut. Vi har aldrig använt någon växtgödning..har frågat om det när vi köpt växter men personalen ansåg det icket nödvändigt om växterna klarade sig bra utan och växte/fick så de klarade sig.

Okej, blir att kika efter ett större kar :) Vilket jag tycker är kul! tycker det är trevligt och roligt med fiskar och vill ju såklart att de ska må bra. Ska fota den såkallade antialg stenen, den är ganska fin men som jag sa, det är väl en vanlig sten.. Men men, såna som jag går på det i affären i alla fall :P Jag letade efter en fin sten och såg den och tänkte "jaja, antialg låter ju bra.." den var inte särskillt dyr heller :)

den berömda antialg stenen :D
den är lite vit på andra sidan.
31722498.jpg

Bill och Bull, neon guppy.
31722500.jpg

världens fulaste Nemo :)
31722502.jpg

och Gerd. Gerds pojkvän ville inte bli fotad..
31722501.jpg

Åke, som ser gigantisk ut.. är han tjock kanske?
31722503.jpg

Blev lite nyfiken och googlade, och en antialgsten avger tydligen lite järn i vattnet. Så det är det som är antialgeffekten, lite näring. Av färgen att döma är det järnoxid i bergarten.

Men alger gillar järn de med, så buffel o båg säger jag!

Ja, och att öka upp nivån på enstaka ämnen har aldrig varit något framgångsrecept.

*knappen*

Våra ancistrusmalar har fått ursöta små bebisar!

Jag hade inte ens märkt att de hade fixat bo, så det var en rolig överraskning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 893
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix