Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

mycket möjligt, den jag sett var runt 10-15 cm hög, och likadana blommor.

Ak- jag vill gärna ha nåt so växer under utan, har hel ram som täcker hela akvariet.

kl

AKVARIET ÄR UPPSATT!! Nu ska jag bara hitta frigoliten som ska vara under gruset, den har jag tydligen gömt väl.. Sen i med grus!

Var ute och sågade till en ek-gren innan med, och letade reda på tegelpanne-skärvor och hittade ett ler-rör ( typ en minut efter att jag tänkte att "hmm ett lerrör hade vart perfekt till malen"...) :D

nu jäklar är det på gång!

154398_457332486049_684896049_6089555_4295592_n.jpg

149820_457332186049_684896049_6089548_2188477_n.jpg

149579_457332576049_684896049_6089557_7047673_n.jpg

149194_457332741049_684896049_6089561_5549151_n.jpg

150332_457332661049_684896049_6089560_6245335_n.jpg

Idag ska ja plantera hornsäv och vattenpest, och roten sjunker väl nån gång så småningom...

Nån som vet varför vattnet är grönt? alger/infusioner kan väl inte finnas redan, så är det roten som färgar?

Ni ser hur blå bakgrunden är längst upp på nån av bilderna, jämfört med hur det ser ut under vattenytan..

Det där kan nog bli riktigt snyggt! :)

KL
Jag var i djuraffären i går och fick syn på några fiskar som jag, vad jag kan minnas, inte har sett eller i alla fall lagt märke till tidigare. Tyvärr kommer jag nu i efterhand inte alls ihåg vad de hette eller var de ursprungligen kommer ifrån. Men de var små (storlek 2 cm stod det på informationslappen), lite svagt gröna till färgen och stimmade fint. Jag vill minnas att det latinska namnet innehöll k ... Ko ... Kobot ... Någonting. Kanske. Jag är inte alls säker.

Är det möjligtvis någon här som efter denna oehört uttömmande information vet vilken fisk det var jag såg?

så in i helvete! Tog 5 kilo varje gång på ett ungefär,och vare balja tog 20 minuter att få rent! Köp aldrig svart grus, säger jag bara - rent förjävligt:crazy:

Hur länge har du haft akvariet igång, har du bra syre i det?
Jag fick bort mitt sista grummel när jag skaffade en bättre pump.

Jag är långt ifrån proffs men kanske en tanke?
Läste nånstans att är det lite grumligt kan man skaffa syresten?

på bilden hade det varit igång 5 minuter:D vattnet fylls på på bilden.
Pumpen är en 1200 liters fluval så den ska ju räcka lugnt.

Men avvakta ett tag så lägger det sig säkerligen.

Som sagt när mitt varit igång ett tag och börjat få upp sin egen balans så klarnade vattnet!

Medium skulle jag säga. Inte extremt krävande, förutom på maten kanske. Den bör vara ganska varierad och finfördelad, dvs inte bara flingor. Sällskapet får inte vara för störigt, men i ett lugnt och välplanterat akvarium, kanske med lite flytväxter blir den nog ursnygg.

Tack för infon! Jag tyckte verkligen de såg fina ut, så får se om jag inte köper mig ett litet stim. :)

Nu har sambo fått se ditt akvarium!
Håller på med "övertygelse" att skaffa större akvarium, kan säga att det går rätt bra - idag hittade jag honom att kolla större akvarium på blocket! :p

Förresten såg nu att vi har samma gardiner, köpte 3 par av dom på Gekås i onsdags! :)

*kl*

Jag har stor lust att skaffa akvarie med fiskar igen (det förra tömdes till farföräldrarna i förra flytten och innebos numera av två gerbiler).
Undrar lite över algätare, finns ju så många slags djur som äter alger. Ancistrusmalen är ju väldigt vanlig i små sällskapsakvarier, men ska bli väldigt stor?:crazy: Så det känns inte så snällt. Sedan har jag nu tittat på småräkor och äppelsnäckor och fascinerats av dessa då de äter mer än bara alger och dessutom är färgglada.
Dock ska dessa två föröka sig väldigt mycket, är detta svårt att hålla efter?
Ni som har eftarenhet av dessa djur, fördelar/nackdelar? Hur har det funkat för er? Jag vill helst ha någon/några små snälla dammsugare till ett 50-60 liters akvarie.

Något annat jag funderar på är växterna, sist frodades mina växter några månader för att sedan dö, vill ju helst att de ska fortsätta att frodas istället? Hur tar man bäst hand om dem? Vilka växter är enkla "nybörjarväxter"?:angel:

Senast ändrad:

Mina ancistrusar har blivit 15 cm långa men jag har haft dem i 4-5 år så jag tror inte att de är av den största sorten, finns olika tror jag.

Vad det gäller räkor så finns det en sort som heter japonica nånting, de är genomskinliga vita och behöver saltvatten för att ynglen ska överleva. Bär rom gör de titt som tätt.

Om äppelsnäckorna lägger äggkokonger så kan lätt plocka bort dem och lägga dem i frysen så dör äggen. Ett plus är att äggen läggs ovan vatten så de är lätta att hitta. Själv så plockar jag inte bort, har blå, rosa och lila en masse.:D

Till växterna kan man köpa växtnäring. Kolla i zoobutiken. Jag köpte nån hink med nåt grusliknande som skulle hällas i bottengruset. Jäklar vad mina växter växte.

Alltså, nu blommar det. Bokstavligt talat. En näckrosknopp har nått ytan och den som kom först har bara 1 dm lång stjälk men verkar börja slå ut.

Den här plantan har jag haft i en fem år och inte har den blommat under hela tiden. Det här ska bli spännande.

Hoppas att du får din vilja igenom! jag är jätteglad att vi skaffade ett större, det syns på fiskarna att de trivs bättre, och så kan man ju skaffa fleeeer:D

Mina jävla mollys käkade upp både hornsäven och vattenpesten:mad: men nu har jag köpt nån annna stor grej jag väntar på.

inatt fick jag silvermollyyngel Av en hona jag köpte i måndags:p Bra köp!! Har räddat typ 10, resten får försöka klara sig själva. Grejen är att jag inte kan fång fler, för det finns inget lyse... när vi åt frukost hörde vi hur det SMALL til och det åkte en låga från lysrampen:eek: Antagligen generatorn som gick, sa guben. Hoppas inte att det var nån fick därunder:p

En mal på 15 cm blir ju väldigt stort i ett mindre akvarie.:p

Saltvattenräkor är inte intressanta då jag vill ha ett litet, vanligt sällskapsakvarie den här gången med små, fredliga fiskar.:D

Äppelsnäckorna verkar ju helcharmiga! Hur många vill de vara, kan de vara ensamma eller måste de vara i grupp? Och sedan har jag läst att de är känsliga för vassa saker med tanke på skalet, vad är bäst att ha för bottenlager då?

Tänkte först fråga varför man lägger äggen i frysen, men kom på svaret själv.:p Fast det kanske är bra med små städare i sophinken också iof?:angel: ;)

Jo jag gör mina försök att skaffa större - infade karln att jag vill ha ett större i julklapp, undra om han går på det?! ;)

Just nu har vi bara 2 små guldfiskar, 4 riotetror och 1 pitbull pleco, vill ha mer men samtidigt går det inte att utveckla så mycket mer i mitt 64 l.
Det var ju verkligen bra köp nu när du fick massa yngel på henne! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 931
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix