Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

jag har ju eget kar till dem och smular nu vuxenmaten. I
Precis i börja behöver de yttepytte smulor.

Du kan ju smula allt, de stora fiskarna kan ju äta små bitar med.

ja det lutar åt att jag släpper ner dem i det stora så fort prickarna är borta, men det jag är rädd för också är att de har ju inte behövt akta sig där de har bott nu, så jag är rädd att de simmar upp med de andra och *slurp* så är de borta.. skulle vara så surt nu när de ändå hunnit bli rätt gamla:(

Vad hade du mer för fisk när de simmade fritt? platy har ju också rätt små munnar men mollysarna kanske kan spänna ut rejält:crazy:

Hahaha, been there, done that...
du vet att det gått för långt när du börjar köpa kar i trevåningsställ och börjar fiffla på en lösning för gemensamt filter:angel:

Jag 'råkade' köpa ett 160 litersakvarium idag.. Farlig hobby det här.. :devil:
:rofl: Och nu väntar jag bara på ett argt PM från din sambo..:angel:

Fotade lite med mobilen i dag, är så rysligt nöjd med kameran så jag bara måste få visa bilderna. (Nokia N8, 12 mpx)

Helt oredigerade bilder bortsett från beskärning o förminskning.
r1_176.jpg

r2_883.jpg

Denna är mer söt än bra. Jag tror Kejsartetran tänker: - Hade du bara varit mindre så hade du blivit mat. :D
r3_190.jpg

:rofl: Och nu väntar jag bara på ett argt PM från din sambo..:angel:[/img]

Det är därför man är singel ;)

Fiina bilder!

Det följde med lite av varje till akvariet (köpt beg), bland annat en ljusramp. Dock, och det sa säljaren redan på telefonen, så bör den bytas ut. Den är nämligen ojordad :eek:

Men, kan man så att säga behålla 'kåpan' och byta det som sitter under (dvs hållare och glimtändare och kablage och vad det nu heter), eller är det ingen ide/ingen vits prismässigt och lika bra köpa ny med kåpa och allt?

Det är två lysrör i den, som är märkta 18 W och de är 60 cm långa inkl 'piggarna i änden'. (Lysrören ska också bytas dock, men kanske hjälper att förklara vad det är för ramptyp jag har/behöver ha)

I övrigt så har än så länge inga fiskar dött eller verkat må dåligt i lilla akvariet. Hoppas det fortsätter så. Och den där svärdsplantan har börjat trivas och skjuter skott både kors och tvärs just nu. De har kvar 'skrivbordslampan' med halogen, nu törs jag inte ta bort den/ändra något, när alla invånare verkar trivas så bra med den.. *fegAlex*.

Hoppas det fortsätter så =)

Det är därför man är singel ;)
Klok tjej! ;)
Tack! Älskar mobilen och mina BP. :love:
Det följde med lite av varje till akvariet (köpt beg), bland annat en ljusramp. Dock, och det sa säljaren redan på telefonen, så bör den bytas ut. Den är nämligen ojordad :eek:
Näääää, är den? Det var det värsta jag har hört. Är du säker? Jag blir mörkrädd här, kommer sova mardrömmar flera nätter i rad nu.
Voine, voine, voine....(börjar du begripa att jag driver lite med dig? ;) )

Den SKA vara ojordad, allt till akvariet skall vara ojordat eftersom vattnet jordar i sig.
Det är två lysrör i den, som är märkta 18 W och de är 60 cm långa inkl 'piggarna i änden'. (Lysrören ska också bytas dock, men kanske hjälper att förklara vad det är för ramptyp jag har/behöver ha)
Jag tycker ändå att du skall köpa en ny ramp, eftersom det där ljuset kommer bli på tok för lite till ett 160L. Rören borde vara mycket för korta med.
De har kvar 'skrivbordslampan' med halogen, nu törs jag inte ta bort den/ändra något, när alla invånare verkar trivas så bra med den.. *fegAlex*.
Låter klokt. (och inte fegt) Det är inget fel i att starta upp karet med mindre ljus. Du kommer se på växterna när de vill ha mer ljus sen.

Fast inte fasiken ska stickkontakten vara av sådan där ojordad, gammal typ? Som man inte ens kan stoppa in i ett vanligt, jordat väguttag.

Jag är för övrigt en klant och har lyckats slå i akvariet så det gått en liten bit ur kanten på botten. Jag kommer bli knäckt om det innebär att jag inte kan använda det/det är risk det spricker.

Mina stora ser inte maten om det är för små bitar, de bara simmar förbi på jakt efter något större.:p
Testade att smula mer till de små igår men vet inte om de alla fick i sig, är orolig att lite åkte ner till botten också för de verkade inte ta någon större notis om maten. Men antagligen lär de väl fatta grejen efter några dar, annars får jag testa med lite godbitar istället.

Ynglen brukar ju ofta vara rätt klipska och väldigt snabba, tror det är någon försvarsinstinkt hos dem som ser till så att de är lite varsamma med större fiskar. Men det är klart att det kan finnas någon av dem som är för slö och inte fattar grejen.:angel:

Jag hade några mollys också då jag hade dem, fast de var inte fullvuxna så deras munnar var ju inte lika stora som hos helt färdigväxta mollys. Sedan hade jag pansarmalar och kopparbarber och de utgjorde ju knappast heller något hot. Jag tror att det är de vuxna mollysarna som skulle kunna vara ett möjligt hot.
Antagligen så går det nog bra att släppa i dem, men vill man vara 100% säker på att alla överlever så är det kanske bäst att änta tills de är en cm till.

Det där är mina selektivt avlade Blue Pearl. Tar flera generationer att få dom så blå, men jag anser att det är värt det. :)

BP kostar 30-60:-/st. Så en billig räka att börja med, och väldigt enkel enligt mig.

Då var det inte så farligt!
Är dom så blåa för det priset eller har du tagit fram dom själv?
Är det samma som White pearl fast blå?

När jag köpte mina så var de ljus, ljus blå. Så det är vad man betalar för.
Ja det är samma släkte som WP, alltså Neocaridina cf. zhangjiajiensis.

Ge mig måtten på karet då. :)

Jo ojordat skall det vara. Såhär ser de flesta kablar ut i dag som är till akvarium.
V-DEL-109U.jpg

Jo, men den här har den gamla runda ojordade, nollkontakt tror jag det heter. Så den går inte att stoppa in i ett jordat uttag ens.

Måtten är det bökiga och nog anledningen att de kört med 60 cm rör. Det är 90 långt (42 brett och 42 högt om jag inte minns fel, kan ha fel där dock).

Satt och kikade lite igår, och det är ju bökigt om man inte ska ha T5 (där är ju 39W 86.5 cm så det i sig var ju perfekt), jag var nääära att beställa en sån armatur - fast rören var så förbenat dyra. Säkert värda sina pengar, men jag är en KLANT och risken att jag tappar de i golvet innan dess naturliga livstid är över är gigantisk ;)

Så, om man har T8, och 2*30W - vad tror du om det? Med reflektorer kanske? Då kommer ju dock rampen bli typ 5 cm längre än karet, men..

Givetvis så skall du ha T5 39W Philips Aquarelle + reflektorer. Överväg inte ens T8.

Med dubbla T5 så kommer du få ett godkänt ljus, som är lagom att köra växter i utan CO2.

Nä, jag tänker faktiskt inte ha T5 nu. Sen ska jag överväga det - när jag sett hur klantig jag är med rören och kan bedömma skadekostnaderna för det ;)

Så det får vara T8 sålänge.

Men fortsätter jag i den här takten behöver du nog inte oroa dig såå länge, då lär jag köpt den där fina 2*39W T5 rampen jag dreglade över både länge och väl på nätet igår lagom till sommaren. Men just nu blir det inte det.

Det där är mina selektivt avlade Blue Pearl. Tar flera generationer att få dom så blå, men jag anser att det är värt det. :)

BP kostar 30-60:-/st. Så en billig räka att börja med, och väldigt enkel enligt mig.

Hur lyckades du fånga in de som inte skulle föröka sig?

Jag gör tvärtom, jag flyttar de man vill avla med. Nästa gång det är dags att tömma karet kan man dock sortera dom, men jag är inte så glad i att tömma karen i onödan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 036
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?