Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Gud så fint!:)

Hur sköter du det? Vad ger du växterna?

Har du haft problem med dina otos? Har hört att de lätt dör precis efter man skaffat dem, men att de ska vara bra algätare?

Tack! Jag gör vattenbyte varje vecka (ca 25-30%) och göder då också med PMDD (5 ml av vardera flaska). Sen ger jag EasyCarbo dagligen (ca 1 ml).

Jag har inte haft några problem med med mina otocinclus, än i alla fall. Jag förlorade en efter några dagar som hade ett sår redan när jag släppte honom i akvariet, det blev sedan angripet av svamp och jag reagerade för långsamt för att hinna rädda honom (inte lätt när man är nybörjare att begripa hur allvarligt ett litet sår kan vara, man lär av sina misstag). De övriga fyra mår bra och äter glatt. Jag har dåligt med alger, tack vara otosarna kanske, så istället matar jag med algtabletter och gurka några gånger i veckan. Vad jag har hört så är den stora risken att de inte får tillräckligt med mat och svälter ihjäl. Ofta är de magra redan när man köper dem. De är rätt blyga och inte så kaxiga vid matning om de får konkurrens, så jag kan tänka mig att det stämmer. Jag får mata lite strategiskt när jag ger algtabletter eftersom guppysarna är som galna i dessa, så jag delar tabletten i minst 3 bitar och sprider ut i akvariet.

Jag tycker hemskt mycket om otosarna i alla fall, de är himla charmiga och snällare fiskar går nog inte att hitta! Guppysarna framstår som rena tyrannerna i jämförelse. :D

Tack! Jag gör vattenbyte varje vecka (ca 25-30%) och göder då också med PMDD (5 ml av vardera flaska). Sen ger jag EasyCarbo dagligen (ca 1 ml).

Jag har inte haft några problem med med mina otocinclus, än i alla fall. Jag förlorade en efter några dagar som hade ett sår redan när jag släppte honom i akvariet, det blev sedan angripet av svamp och jag reagerade för långsamt för att hinna rädda honom (inte lätt när man är nybörjare att begripa hur allvarligt ett litet sår kan vara, man lär av sina misstag). De övriga fyra mår bra och äter glatt. Jag har dåligt med alger, tack vara otosarna kanske, så istället matar jag med algtabletter och gurka några gånger i veckan. Vad jag har hört så är den stora risken att de inte får tillräckligt med mat och svälter ihjäl. Ofta är de magra redan när man köper dem. De är rätt blyga och inte så kaxiga vid matning om de får konkurrens, så jag kan tänka mig att det stämmer. Jag får mata lite strategiskt när jag ger algtabletter eftersom guppysarna är som galna i dessa, så jag delar tabletten i minst 3 bitar och sprider ut i akvariet.

Jag tycker hemskt mycket om otosarna i alla fall, de är himla charmiga och snällare fiskar går nog inte att hitta! Guppysarna framstår som rena tyrannerna i jämförelse. :D

Herrejisses vad det växer här. Jag har börjat med PMDD 2 ggr/v då det 'ryckväxte' så mkt när jag började med EC och hade PMDD 1 gång/v.

Nu så tja, dte växer som ogräs.

23 feb
storaakvariet23feb5.jpg

25 feb
storaakvariet25feb2.jpg

27 feb
storaakvariet27feb2.jpg

Jag som precis städat ur en massa växter ur akvariumet. Hade ju kunnat skicka dem till dig! (om du velat ha dem dvs :p )

Växter säger jag då inte nej till. :D

Ska ta en vända in till stan i veckan och "bara kika" in på Akvariebutiken och se om de har fått in något skojj. :p

Växter säger jag då inte nej till. :D

Ska ta en vända in till stan i veckan och "bara kika" in på Akvariebutiken och se om de har fått in något skojj. :p

Var ligger akvariebutiken i Växjö?
Borde kanske försöka planera en resa uppåt då affärerna här nere inte har kvalitén som jag är van på så väl butiker som personal.

*kl*

Jag vet att många tycker guppy är tråkiga och nåt bara nybörjare skaffar. Men måste säga att jag älskar mina guppy! Så framåt, aktiva och vackra.

Ooooh jag har hittat en favorit affär, Arken i Halmstad. Vilken service och kunnighet!
Och iaf marsvinen (dom jag är mest van att se välmående beteende) såg LYCKLIGA ut!
Jag var inom och köpte en eldstjärt och en guldancistrus.
Hittade även en ny kärlek, den fulsöta Elefantnosfisken: :love: :love: :love:

1206772244_51.jpg

Dom hade även dammfiskar så vi lär handla mer fisk där när vår damm har tinat upp och värmas på. Vi vill ha några koiar också inte bara guldfiskar. :)

KL,

Här är ett utav mina många kar. Blir ju bara mer och mer, speciellt nu när man jobbar med det..

DSC_0083-1.jpg

Jao, fast inte så EXTREMT dyra iaf tyckte jag inte. Dom kostade 125 kr stycket på Arken, överkomligt tycker jag. :)

Var ligger akvariebutiken i Växjö?
Borde kanske försöka planera en resa uppåt då affärerna här nere inte har kvalitén som jag är van på så väl butiker som personal.

Växjö har väl en tre fyra ställen tror jag, men jag handlar på tassar och morrhår som ligger typ bredvid samarkand.

*kl*

Vad fina akvarium ni har allihopa! Nu kliar det lite i akvariefingrarna! För många år sedan nu (när jag var ung :D) startade jag upp ett "nybörjarakvarium" 4 Sunset Platys, 4 Black Molly och 3 "dammsugare". Vad som hände var att alla fiskarna ynglade av sig något helt fruktansvärt och jag fick köra större och större akvarium...Det var verkligen hur många som helst!! :eek:
En av mina malar växte från 3 cm till ca 20 cm. Tillslut orkade jag inte längre med mitt jätteakvarium så jag sålde faktist hela kittet till en fanatiker! Jag hoppas att de har det bra nu!

då tror jag att de är dyrare i karlskrona. jag har för mig att jag tänkte "shit 300 spänn:eek:" typ!

kl

Fick idag se ett guppyyngel i karet! Dock fader/moder okänd, det är inte mina hanar som är far iaf. Det såg rätt stort ut, måste ha kommit ur honan som blev misstänkt smal över en natt i förra veckan.

Jag tog en sväng förbi butiken i fredags och blev i runda slängor 800 sek fattigare. :D
Tyvärr har två albino malar redan dött och vet inte vad som hänt. :(
En albino filur fkvar dock, tre nya sniglar, sex (?) stycken guppy, två platy, en växt och växtgödning. *sneglar mot ett släkt akvarium och funderar på om jag glömde något*

Har i helgen fått ett helt stim med guppy yngel redan. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 149
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka