Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Hade hoppats på blå!
När jag får för många flyttar bebisarna in till helenorna!

Kommer verkligen ha fin matkedja.
Guppyyngel som blir för många flyttar in och äts av kampfisk.
Hos kampfisk finns postisar, som flyttar till helenorna om de blir för många.

:D

Blåa vore nåt det, då skulle jag inte föra krig mot dem ;) Jag har ju blå äppelsnäckor (och lilarandiga, och väntar på rosa). Mina äppelsnäckor är dock endera samma sort allihop, eller heeelt ointresserade av att föröka sig =/

Smart med matkedjan. Jag haaar lekt med tanken på att ha ett kar med kulfisk jag :devil: De är himla söta - och allt man inte vill ha stoppar man ner till kulfiskarna och 'hejdå'.. :angel:

Aha, aja mina snäckor är stendöda, eller så leker dom en mycket underlig lek med matte!
ska ta ur dom sen, ska bara äta middag, kom precis innanför dörrn..

Jag har fortfarande inte fått ut 360 liters karet från bilen, måste ragga hjälp..
kört runt med det i bilen hela dagen, blir lite trångt med hovslageriet. :o

Och råkade visa det för en kund, och råkade köpa deras 300 liters och ska bli med Diskus. Så kan det gå!:o:rofl:

måste möblera om här hemma, vill ju ha alla karen i sovrummet, så sovrummet för flytta ut till vardagsrummet!! :rofl:

du har för sena vanor för att jag skulle kunna hjälpt dig igår ;)

idag går kanske bättre.... beror på när du slutar. men jag måste slockna tidigt idag med.

jag trodde faktiskt att du skulle ha diskusar i det där 360L karet du har i bilen nu hehe

KL

Påminner er om Ekologiskt bidrag för växtakvarister!
Nu är det dags att ansöka för det årliga bidraget.
Ansök här: Anmälan

Alla kort och prover togs igår.
proverna visar exakt samma som då och jag har fortf inte pH eller nitrittesterna.
jag bytte 10% vatten igår och sänkte karet med en grad så nu är det 23 grader.
alla fiskar ser glada ut :). 2 av blackmollysarna simmar ihop ganska mkt. och som ni ser så höjde jag upp pumpen lite och riktade om strålen så den går upp mot vattenytan. kan säga att det var poppis. Guppyhannarna (sven, sture och allan) gillade strålen och mollysarna gillade att vara under pumpen :)

framifrån
Akvarie110402framifrn.jpg

ovanifrån
Akvarie110402ovanifrn.jpg

jag har fått hit en större ormbunke än de 3 små som knappt syns.... och så lite musselblommor

Senast ändrad:

//
Alla mina äppelsnäckor dog i senaste vattenbytet upptäckte jag när jag kom hem i dag, vad i hela friden har jag gjort för fel???:eek: :eek::cry:
Zebrasnäckorna är lika pigga som vanligt...

Jag upplever att äpplen kan vara känsliga. Första gången jag fick hem några trivdes de inte alls så jag fick skänka iväg dem. De låg bara stilla i flera dygn :( .Jag tror jag har något knas med mitt kranvatten som snäckorna inte riktigt gillar,´dessutom har jag riktigt mjukt vatten.

Nu kör jag stenhårt på högt ph och massor av kalk och vattenberedningmedel. Peppar peppar verkar min nya omgång äpplen tycka att det är OK. Men jag märker att när jag gjort ett VB så kan vissa bli lite griniga och stänga in sig ett tag.

Kom dina till liv eller slängde du dem?

Vanliga, tråkiga bruna med fläckar. Den här färgen: http://i100.photobucket.com/albums/m12/Matsvin/aquarium/snails/posthornspot.jpg

De var väl söta i början, fick in dem med några köpta växter. Men när 2 blev 14 och 14 blev 47.. Så inte lika söta längre, så nu har jag brutalt krig mot dem. Inte för jag har så stor framgång direkt men.. :crazy:

Sälj dem billigt blir du av med dem :)
Jag säljer mina för bara ngn krona/st, har varit en rykande åtgång. Jag blir av med dem utan att behöva ha ihjäl dem, och köparna blir glada över billiga städar-snäckor :)

Jag upplever att äpplen kan vara känsliga. Första gången jag fick hem några trivdes de inte alls så jag fick skänka iväg dem. De låg bara stilla i flera dygn :( .Jag tror jag har något knas med mitt kranvatten som snäckorna inte riktigt gillar,´dessutom har jag riktigt mjukt vatten.

Nu kör jag stenhårt på högt ph och massor av kalk och vattenberedningmedel. Peppar peppar verkar min nya omgång äpplen tycka att det är OK. Men jag märker att när jag gjort ett VB så kan vissa bli lite griniga och stänga in sig ett tag.

Kom dina till liv eller slängde du dem?

Mina har trivs jätte bra tidigare, haft ph runt sju.
har nån bild någonstans^^

Nja, de dog massor och är uppätna, så bara skalen kvar, de kan ju lika gärna ligga där de ligger, kan väl inte göra någon större skada?

Tänkte åka in till stan i dag o inhandla skivor att ha under mitt 360 liters, men fi fan rent ut sagt vad dyrt det var med lite plywood och lecablock. :eek:
så efter lite googling tappade jag lusten och stannar hemma i dag.. :p
har två stycken möbler från ikea som jag filurar på om de håller för tyngden, vågar man testa tro?:angel:
sånadär LACK med åtta fack..

Sen, en fråga till, vart köper man svart silicon billigast för o limma om kar?
hur mycket krävs för låt säga tio meter fog som limmas om?
och hur får man enklast bort gammal silicon, någon som kanske har ett bra tips på braigt verktyg förutom mattkniv?

får redigera mig själv litet, jag har tre stycken sånna här
Ett står mitt 220 liters på, men tänkte att lägger jag två på längden räcker det ju gott till mitt 360 liters som är 180 cm, dock är det (orkar inte gå o mäta) bredare än hyllan, men ligger på en ca två cm tjock spånskiva, så det borde väl inte göra något för stabiliteten?
Frågan är om hyllorna håller för tyngden^^
Och nej, jag har inte en susning om vart balkarna i golvet finns. :angel:

Sälj dem billigt blir du av med dem :)
Jag säljer mina för bara ngn krona/st, har varit en rykande åtgång. Jag blir av med dem utan att behöva ha ihjäl dem, och köparna blir glada över billiga städar-snäckor :)

TYcker de flesta som försöker verkar få noll napp? Alltså sälja vanliga bruna/fläckiga posthorn alltså. Har jus ett annonser lite här och var?

Jag är ju ingen expert, men jag hade nog inte vågat chansa när det gäller ett så stort kar, varken med Ikea-möbel eller bara spånplatta där möbeln är smalare. Jag hade mitt 54-liters på en Malm-byrå från Ikea och efter inte ens ett år hade byrån sackat nästan ett par cm mitten. Då var karet visserligen så kort att belastningen inte hamnade direkt på sidostyckena, men ändå. Samma sak (likadant kar och likadan byrå) hände en vän till mig. Så jag kommer i alla fall undvika kombinationen akvarium och Ikea-möbel i fortsättningen (men köksstommar ska funka bra, vad jag har förstått).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 132
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka