Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Bildbomb. Och jag MÅSTE lära mig tvätta utsidan av rutorna innan jag fotar...

Omöjligt få fina skimret med på bild, men..
guramispegel.jpg

gurami1.jpg

guppydot.jpg

Snakeskin, men färgerna syns kasst, är blå med illgul teckning
snakeskinguppy1.jpg

Orangetecknade, SKITKASS bild men de var som små popcorn och svårt få att fastna på bild
orangeguppy.jpg

Inte från idag, men fick hem en bunt rosa äppelsnäckor (hade ju blå och lilarandiga innan) i måndags:
rosapple.jpg

Och så barnkammaren, konstigt hyr 75% av ynglen INTE fastnar på bild ;)
barnkammare.jpg

Bra fråga ;) 'Pärlemogurami'. Jag försöker dock räkna ut vad de egentligen hör till. Jag hade ju eg siktet inställt på mosaikgurami, men så fick jag syn på de där och blev lite kär. Så frågade vad/om det var någon skillnad mot mosaik, och fick svaret 'inte mer än färgen'.

Fast om jag googlar pärlemogurami får jag noll träffar, så jag försöker just nu lista ut vad de är en färgvariant av. De är mer lik blå gurami än mosaik - 'bara' det att mina inte alls har samma färg som mosaik, och inte är blå heller även om en av dem har en ljus blåton på buken. Men de är mycket ljusare och vitare än både blå och mosaik.

Jag är sämst på att fota fisk, så färgerna stämmer inte. Den här är den som är närmast verkligheten, men den är vitare än den här bilden med
guramin.jpg

Inte den blekaste aning om det är samma - be mig inte se skillnad på de där tre. Får jag se dem med fenorna utspärrade kan jag säga vem som är hanen men inte mer än så.

Bilderna är tagna precis efter de koppats in och släppts ner, så de var ju lite stressade då. Gick för säkerhets skull och kollade på dem igen nu och ingen kniper med fenorna. Däremot är ena honan lite tunn ja, så kan säkert vara den på bilden.

Så var nog hälften ögonblicksbild (fenknip) och hälften alldeles korrekt iakttagelse (lite tunn/mager). Pigg och glad dock även den lilla tösen. Jag bad killen i affären välja exemplar åt mig, jag kan ju nada om guramis och tyckte alla såg precis likadana ut typ, men bad honom ta de han tyckte var finast tecknade/färgade. Han 'dubbelkollade' dock om det var okej med den lite tunna honan. Hon har lite mer blått (hon som har blåton på buken) än de andra, men var/är lite tunn. (Enl butiken pga att hon tänker lite för länge vid matdags jmf med de andra)

Verkar som sagt dock pigg, glad, tillfreds osv och härhemma med mindre konkurrens så käkade hon iaf med god aptit även om de andra två fick 'ta först'. Men kan hålla lite extra koll så att det inte är så att hon kniper med fenorna ibland eller något. Syntes inget sånt i butiken dock, och inte heller nu.

Jag köpteockså guppies igår, en supersnygg hanne gul och svart, coh så fick han en ru med röd stjärtfena :)

Åh, jag gillar första guppien!

Comfort: om du inte har guppy sedan inna, tänk på att ha 2-3 honor minst per hane.

*knapp*

Jag och min pojkvän :love: har bestämt att vi absolut ska ha ett akvarium när vi flyttar ihop till hösten!

Jag älskar Guppy´s och Kampfiskar, går det att ha en kombination i samma kar?
Känns fruktansvärt att stödja djuraffärernas sätt att hålla K fisk men det kanske går att köpa ifrån uppfödare? Dom är ju så vackra! :laugh::love:
Och har man en hane och kanske 3 honor till?

Och så 2 Guppy pojkar och några honor till dem?

Och vilka malar går att ha med K fisk?, vill inte riskera mobbning i mitt kar!

Det är jättesvårt hitta kampfiskuppfödare! Tro mig, jag försöker.
Generellt bör du ej ha honor och hanar tillsammans, då det blir stressande och kan sluta med att de har ihjäl varandra.
Guppy + kampfiskhanar rekommenderas inte heller. Kampfiskhanar bör inte gå med andra firrar med stora, vackra fenor, eftersom de kan se dem som konkurrenter.

Vilka malar beror på storlek på karet. Sjäkv har jag äppelsnäckor i 60-liters, och i lilla har jag tänkt ha posthornsnäckor.

Känns fruktansvärt att stödja djuraffärernas sätt att hålla K fisk men det kanske går att köpa ifrån uppfödare?

Jag har bara sett kampfiskar dela på ca60-liters akvarium med andra akvariinvånare i djuraffären.

Jag har mina misstankar om att du menar att det inte ser ut så på alla djuraffärer??

Då hoppas jag på att det var nytt-hem-knip och att hon äter upp sig :)

Väldigt fina var de!

Tack, hoppas jag med. Och ja jättefina, behövde inte slå igång TVn idag direkt :love: De lyfte verkligen hela karet, dels för de är lite större än vad som gick där innan, men ffa för de är enormt dekorativa där de cruisar omkring och viftar med spröten. (Som jag har tvångstankar om att någon annan fisk ska nafsa av).

Väldigt orädda med, framme hela tiden och hade nog ätit ur handen på mig om jag bara vågat sticka ner den. Hoppas verkligen de ska trivas här!

Har ju sneglat på och suktat efter gurami sen jag började, men ville det skulle vara helt inkört och klart osv innan och ha lite back-up kar igång IFALL det blir guramikrig. De kan ju vara rätt le på varandra om man har otur (allrahelst efter lek, nu tror jag inte de kommer leka i det där karet dock, för bra cirkulation, men man vet ju aldrig. Inte alltid fiskarna 'läst boken' om hur man ska göra...)

En i centrala GBG (nordstan) har sina i små "burkar/lådor" som är ungefär lika stora som ett halvt mjölkpaket! :cry::crazy:
(Fenorna nuddar nästan kanterna och dom kan bara stå still i vattnet, inget simmande!)

Detta har jag sett runt om i Gbg, Kungälv osv.. Då är det en hane, som ser trött ut, utan varken växter eller sand, bara en plastlåda uppställd på en hylla...
Och till svar får man att "Annars dödar dom varandra, orkar inte med bråk"...

Det är jättesvårt hitta kampfiskuppfödare! Tro mig, jag försöker.
Generellt bör du ej ha honor och hanar tillsammans, då det blir stressande och kan sluta med att de har ihjäl varandra.
Guppy + kampfiskhanar rekommenderas inte heller. Kampfiskhanar bör inte gå med andra firrar med stora, vackra fenor, eftersom de kan se dem som konkurrenter.

Vilka malar beror på storlek på karet. Sjäkv har jag äppelsnäckor i 60-liters, och i lilla har jag tänkt ha posthornsnäckor.

Oj då vad tråkigt, trodde bara att honorna och hanarna bråkade var för sig, inte med varandra så att säga! :crazy:

Typiskt, men då väljer jag nog hellre Guppy, känns ju tråkigt att bara kunna ha en stor vacker fisk och sen lite andra fjuttar för att fylla ut... :(

Det finns de som lyckas med guppy + kampfisk ihop, men det verkar vara ett rent lotteri. Jag djupdök lite i frågan i början, men valde att inte prova (jag är för blödig). Dock sett kampis gå med guppy i affären, men som sagt verkar vara rena lotteriet om det går eller ej och mycket individuellt.

Men vill du ha färg med kampfisk kan du ju ha neontetror - fast de är små förstås.

/Alex - som också drömmer om kampfisk men inte vill ha ett 'helt akvarie bara för den'

Jag är nog precis som dig, jag vill inte att dom börjar äta på varandra bara för att jag ska få ha det fint! :crazy:

Typiskt, kunde dom inte älskat att vara med flickor och bara hatat andra killar?! :D Skulle gjort mitt liv lättare.. :angel: ;)

Jag har alltid haft Kampfiskar i mina kar utan problem, fredliga fiskar. Dock kan man inte ha tex ciklider och andra fenbitare med dem, men med guppy har det aldrig varit några problem... De äter dock gärna yngel..

Haft honor med till dem utan problem.

Om ni hade sett hur de håller Kampfiskar i djuraffärerna i spanien hade ni gråtit.......:cry:

Det är ju det där som är det räliga. Det finns fler än dig som utan problem haft kampis efter kampis med guppy utan minsta problem. Och de som provat ha kampfisk efter kampfisk med guppy utan att det gått. Och så de mitt emellan, det som fungerat förr funkar plötsligt inte och det som aldrig funkat förr fungerar plötsligt.

Jag har mååååånga gånger varit nära att ta med mig en blå kampfiskhane hem, men aldrig vågat. Just för OM det inte fungerar kommer jag gråta blod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
948
· Visningar
23 089
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden