Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

vill man att de ska foroka sig sa ska man hoppa over vattenbytena lange, lange och ha knappt nagot flode pa pumpen. Det ska alltsa bli riktigt ackligt med vara ogon matt.
Sen gor man efter nagra veckor ett STORT och brutalt vattenbyte och satter dubbla pumpar, skapar en flod helt enkelt. Da blir det babisar:).
.

Jag säger emot. Det beror givetvis på vad du menar med "riktigt äckligt" men höga nitrathalter är stressande och skadligt för fisken, likaså chockartade vattenbyten. Man kan göra ett större och svalare vattenbyte utan att låta akvariet mugga igen först. Att ha en kull bebisar tar på krafterna och då är det bra om man har förberett föräldrarna genom maximal omvårdnad innan, som på alla djur.

Jo det är pumpen som är fel. Ynglena fastnar och dör i springorna i den när de är ute och letar mat.

Jag har inga problem att få lek på mina ancistrus, har några par och så fort jag sätter ihop en hona och hane så blir det lek :) . Byter ca 30-40 % vatten i veckan i alla kar. Jag sysslar inte med regelrätt odling, utan malarna får gå i mina sällskapskar tillsammans med andra fiskar, har alltid klart och fint vatten :).
Som kuriosa har för tillfället en 30-40 guldyngel i mitt räkkar, mina första guld så det är lite extra kul!

Mat-mixen du använde, var det bara att mixa ihop räkor och ärtor och frysa in? Låter smart och billigt att göra en fodermix!

Googla på räkmix hittar du en massa recept (det underlättar om man har i gelatin med - tydligen.

Jag är lat och köper fiskaffärens räkmix (som de alltså står och gör) men vet massor som gör egen. Och fiskarna (och ancistrusarna) gillar det skarpt =)

kl

idag har jag fyndat :)

En kille här skulle lägga av med levandefödare, så jag kom hem med 10 silvermollys, och så hade han uppfödning av ancistrus, så det kom med 5 hem.

50 spänn för alla silvermollys (10 st) och 20 kr st för malarna :D

Fick även ca 10 posthorn gratis!

Silvermolly lät kul :)
Är dom heltäckande gråa?
Käkar alla mollysar alger?
Frågar eftersom på zoopet har dom formulerat det som att bara blackmolly käkar alger... iaf så jag tolkar det...

Man kan säga som så att nästan alla ungfödande tandkarpar äter alger.
Så att bara Black mollyn skulle göra det är alltså felaktigt.

Det var 6 vita och 3 gråa, en var även lite gulaktig.

Mina mollys är duktiga på att käka verbliven mat på botten, både de svarta och vita, , mycket mer än de andra. Om de käkar alger kan jag inte säga men det kanske är det de gör?

Åh jag är så sugen på att skaffa en slöjis, men då kan jag väl kyssa mina yngel förväl:(

Det finns ingen skillnad på en silvermolly och en black molly förutom färgen. Det är samma fisk.

Allmänt kl

Jag har funderat över det här några dagar. Hur kommer det sig att så många här på buke är akvarieintresserade, men samtidigt så fruktansvärt snäva i sina fiskval? Det är nästan enbart bilder på guppy (alltid avelsformer) och lite andra avelsformer på levandefödare, ibland uppblandat med någon guldfisk eller slöjstjärt. Är det för att affärerna nära er inte har roligare utbud, eller för att ni tror att dessa arter är de bästa? Det finns ju så OTROLIGT många fler arter att välja på.
Tänk om alla på hund bara skulle ha, köpa och prata om labradorer.

Hur menar du nu?

Om jag älskar guppy och tex kampfiskar så köper jag ju det? :idea:

Men du kanske menar uppfödare och inte oss som har fiskar för att det är kul och fint att se på? :angel:

:angel:

Här kommer lite vad jag har i mina kar just nu.
I eget kar
1b.jpg

Samma kar: (saknar bild på Otocinclus arnoldi och Caridina multidentata )
6.jpg

10b.jpg

3d.jpg

87.jpg

6.jpg

103.jpg

Ni kan få gissa vad det är för fiskar.
Den som först kommer in med rätt svar vinner.............äran! :p

Hur menar du nu?

Om jag älskar guppy och tex kampfiskar så köper jag ju det? :idea:

Men du kanske menar uppfödare och inte oss som har fiskar för att det är kul och fint att se på? :angel:

Nej, jag menar er. Varför älskar ni just guppy och kampfiskar? Är det för att ni mest ahr sett dem för att zooaffärerna har dåligt utbud, eller har någon pratat om arter på ett begränsande sätt så att ni tror att ni mest har dessa arter att röra er med, eller är det något annat? Det känns konstigt att alla av en slump skulle råka gilla hårt avlade fiskar i färger och fenlängder som kraftigt avviker från det normala.

Wow. Heterandia formosa, Hyphessobrycon erythrostigma, Hyphessobrycon bentosi, Prianobrama filigera, nematobrycon palmeri och botia striata. Vad vinner jag? :cool:

Allmänt kl

Jag har funderat över det här några dagar. Hur kommer det sig att så många här på buke är akvarieintresserade, men samtidigt så fruktansvärt snäva i sina fiskval? Det är nästan enbart bilder på guppy (alltid avelsformer) och lite andra avelsformer på levandefödare, ibland uppblandat med någon guldfisk eller slöjstjärt. Är det för att affärerna nära er inte har roligare utbud, eller för att ni tror att dessa arter är de bästa? Det finns ju så OTROLIGT många fler arter att välja på.
Tänk om alla på hund bara skulle ha, köpa och prata om labradorer.

Nu har ju jag varit mitt uppe i en flytt, och nyligen återupptagit mitt akvarie intresse, så har varit torrt från min sida.
Jag har just nu, tetror, ancistrus, guppy och mollys, platys, kampfisk, pansarmalar, sniglar och lite mer dvs det vanligaste.
Dock nu framöver, ska jag hämta ett 300 liters kar, och från samma kille (min granne, mycket smidigt!:angel:) köpa till ett par Diskus, ska bli spännande!:love:
Anledningen till mina vanliga tråkiga firrar? tja, plånboken och brist på akvarium. (hukar mig för goamarie:p)
Vill ha olika typer av fisk i olika akvarium. :D

Någon som är kunnig på lysrör eller ljus öht till karen?
Har lite funderingar.

Nej, jag menar er. Varför älskar ni just guppy och kampfiskar? Är det för att ni mest ahr sett dem för att zooaffärerna har dåligt utbud, eller har någon pratat om arter på ett begränsande sätt så att ni tror att ni mest har dessa arter att röra er med, eller är det något annat? Det känns konstigt att alla av en slump skulle råka gilla hårt avlade fiskar i färger och fenlängder som kraftigt avviker från det normala.

Jo men du vet alla vill inte ha naturliga Gäddor i akvariumet! :grin:

Jag tycker helt enkelt att dom är fantastiskt vackra och trevliga fiskar! :love:

Skulle också gärna vilja ha ett STOOORT kar med muränor och hajar som är dom absolut snyggaste :d:love: men det blir kanske lite svårt! ;)

Det finns ingen skillnad på en silvermolly och en black molly förutom färgen. Det är samma fisk.

Kanske dum fråga, men de är ju rätt stor skillnad utseendemässigt på tex lyrmollys, slöjmollys, ballongmollys och segelfensMolly, vissa blir ju rätt stora, och andra håller sig i mindre storlek, hur har aveln påverkat beteendet?
Tänker mig att en stor segelfensmolly inte direkt är intresserad av alger som föda, utan ger sig på växter direkt?

Man kan säga som så att nästan alla ungfödande tandkarpar äter alger.
Så att bara Black mollyn skulle göra det är alltså felaktigt.

att jag frågade om just alger och black molly är utefter den här texten:
En del arter som black mollyn (Poecilia spenops) äter också alger och om det inte finns tillräckligt med alger i akvariet skall de ges ett vegetabiliskt foder.

saxat från:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=228

hur tolkar ni den texten?

jo jag vet att alla färgmollysar är varianter på samma fisk :). jag bara undrade om silver var heltäckande gråa eller hur dom ser ut.

Vill snabbt flika in att segelfensmolly är en annan art. De andra är samma. Vad gäller tex algätandet tror jag inte att avel på lyrfenor eller annan färg påverkar det överhuvudtaget. Däremot äter många molly inte alger i akvarium för att de är proppmätta på fiskmat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 001
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
824
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix