Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Ja se där, jag hade rätt :D

Har tre siameser jag också. Borde nog flytta över dem till ena karet där det börjat frodas mer och mer tofsar sen jag började mata ancistrusynglena...

De äter dock inte de 'gamla' eller hur man ska säga, men när jag rensade bort de mesta av de gamla och skickade i siameserna så som sagt, 1 v senare var det jag lämnat borta, och INGA nya. Alls.

Och då hade jag provat ALLT (utom trycksatt Co2) innan utan MINSTA effekt. Så, jag diggar siameserna - och roliga är de. Och växer som ogräs =) Skulle eg vilja ha typ 8 st i varje kar bara för de är coola, och roliga att se på. Men ska inte överbefolka, de blir ju rätt stora på sikt.

Apropå stora, så mitt vuxna ancistruspar är hur roliga som helst, trodde ju de skulle vara rätt tråkiga och dåliga på att äta alger men ville köpa stora ändå. Det är full fräs på dem hela dagarna och de putsar utav bara sjutton =)

Nya guramitösen fick en flickvän och en pojkvän igår förresten, hon var lite blyg och försynt tyckte jag. Mycket socialare och nyfiken efter kompisar. Och kampfisken Kurt funkar bra i andra karet med de blå guramisarna. Inte lyckats räkna ut vem som bestämmer, det tycks vara lite olika vem som är 'dagens härskare över flytväxten' =)

Jag har ett problem. Innan idag hade jag inte ett problem men sen var jag i affären och nu har jag ett problem.

Först då. För någon dag sedan började fjärilscikliderna att bete sig stressat, sluta äta och står mest och flåsar. Bara dom två, inga andra. Fjärilarna går med bland anant ett par palettciklider som är värsta agro typerna nu då dom nog ska eller leker. Fjärilarna är försynta och snälla och verkar väldigt stressade över situationen. Dom fick flytta över till mitt 40 l nu ikväll, fortfarande stressade men det ger sig förhoppningsvis.

Köpte med mig en kampfisk hane och två honor ifrån affären idag... Honorna går i mitt 120 l medan hanen hamnade i mitt 40 l. Vågar man flytta hanen till 120 l? Det är mycket trevligare med fler växter och bra växter vid ytan. Vågar man chansa? I 120 l går det just nu två ancistrus, en chokladmal, kopparbarber, palettciklider, scalarer och gurami.

Grejen är att jag gärna vill att fjärilarna ska gå ensamma med endlerserna bara och se om dom blir tryggare. Men planen sprack ju, korkat nog..

Jag vetesjutton om jag skulle våga chansa faktiskt. Jag blev ju också med kampfisk (hane, rätt 'snäll' sak för att vara kampis). Gick först i 180 l men var inte snäll med guramihonan där, så jag flyttade över honom till 150 liters där det också går gurami, men en trio större, blå gurami. Var en chansning, men gott om gömställen osv.

Det fungerar än, men det är lite revirdiskussioner om favoritflytväxten - om det är guramihanens eller kampishanens. Inte så de slåss, men jagar iväg. Varierar vem som 'får bo där' just den dagen.

Men slänga ner en kampisHONA tror jag skulle få kamphanen att bli samma pestterror som han var mot guramihonan i 180 l.

Så i 120 liter, att ha det du redan har, och kampishane med honor ovanpå det- jag skulle nog dra mig för det. Spontanshoppa ett akvarium till kampishanen, begagnat kostar de ju inte många kronor i storleken som krävs för kampishanen?

Jag har fått svart alger i ett av mina kar, vad beror det på?
Och hur blir jag av med dem? Mindre snyggt på mina fina växter.. :(

Ojämna ammoniumnivåer enligt mig. Små/otillräckliga filter som måste rengöras ofta och mycket så att man är där och stör dem ofta.

*KL*

Jag har gjort världens dundertabbe som den nybörjare jag är. Det kunde nog ha slutat med massiv död här i akvariet, men jag räddade det nog i tid. Dom två fjärilarna är lite påverkade men har idag simmat omkring lite och ätit några mygglarver.

Jag köpte ett beg akvarium för ett tag sedan och när jag fick det rengjorde jag pumpen. Vad jag inte insåg var att man skulle ta bort filtret och göra rent det, trodde inte det gick. Dumma mig. Så här om dagen började ju fjärilarna flämta, trodde dom bråkat med paletterna och flyttade dom till mitt 40 l. Igår började en scalar och några kopparbarber också flåsa, panik! Ringde min duktiga vän och fick hjälp med att rengöra pumpen.. OJ vad smutsig den var!! 30 l rent mörktbrunt smutsvatten innan filtret ens började bli rent. Nu simmar alla omkring och verkar må bra! Alla utom fjärilarna.

Påtal om tidigare frågor jag ställde. Kampisarna går just nu i mitt 40 l, allihop. Hanen är trevlig och snäll (gick tillsammans med en annan hane i affären!) och honorna verkar inte heller bitska. Får ha koll på dom och se vad som händer.

*halvt kl*

Angående alger... Vad sjutton är det jag fått i mitt lilla kar? :S
Jag har ett litet kampfiskkar med en hane, en hona och lite neontetror + räkor och malaysiska sandsnäckor. Mycket växter!
Har fått ett grönt lager över hela ytan. Genomskinligt, jättetunt, doppar man handen så blir den grön...
Vad är det? Svävalger? Vadgör jag? Ska jag göra något?

*kl*

Är det någon som kan något om afrikanska lungfiskar?

Jag en som är ca 50 cm lång och har lite svårt att komma på 'variation' med mat, som det är nu så får han strömmingsfiléer och ett par dagar i veckan ger jag honom även 'pelletsar'.
Han ser ut att må bra och äter bra osv osv

Dessutom finns det någon fisk man kan ha ihop med 'Lungan'? Inredning är ju också svårt då han 'flyttar på allt' :crazy:

Ojämna ammoniumnivåer enligt mig. Små/otillräckliga filter som måste rengöras ofta och mycket så att man är där och stör dem ofta.

hum, får bli en tur in till stan tror jag och inhandla dels koldioxid, men kanske kolla på en pump till..
har en stor pump sån man ställer på golvet, men fattas två eller tre klämmor för att stänga ihop den, misstänker att den kommer läcka rätt rejält om jag drar igång den.. :p kan man köpa sånt löst?

kanske skulle starta upp det nya 300 liters karet i helgen?:d

Hur gör ni som bor i gamla hus där golven inte är helt plana?
Mina kar ligger först på skiva, sen står på lecablock, men mitt 300 tex, är det nivåskillnad i golvet, så det vippar framåt. :/
Vad kan man använda som distanser? måste klura ut nåt innan jag fyller på med vatten..
Och gör det så hisklans mycket om det diffar ca en cm på 180 cm långt kar från ena änden till andra om skivan under är helt plan? Altså golvet som lutar.. :o

Hur gör ni som bor i gamla hus där golven inte är helt plana?
Mina kar ligger först på skiva, sen står på lecablock, men mitt 300 tex, är det nivåskillnad i golvet, så det vippar framåt. :/
Vad kan man använda som distanser? måste klura ut nåt innan jag fyller på med vatten..
Och gör det så hisklans mycket om det diffar ca en cm på 180 cm långt kar från ena änden till andra om skivan under är helt plan? Altså golvet som lutar.. :o

Jag tror det kan bli spänningar i glaset om det inte står vågrätt, vilket kan resultera i att det spricker.
Jag har läst om folk som använt glasspinnar för att jämna ut ojämna golv.

Har du några bilder på denna där?

När jag precis fick honom och hade fyllt upp akvariet.
IMG_6673.jpg

IMG_6672.jpg

IMG_6670.jpg

Ett par dagar senare
207712_1965841788820_1326163458_32352939_5256239_n.jpg

hum, får bli en tur in till stan tror jag och inhandla dels koldioxid, men kanske kolla på en pump till..
har en stor pump sån man ställer på golvet, men fattas två eller tre klämmor för att stänga ihop den, misstänker att den kommer läcka rätt rejält om jag drar igång den.. :p kan man köpa sånt löst?

o

Ja, om affären är välsorterad ska det inte vara några problem.

Kalmar är långt bort. :angel:

Äh, glömde givetvis kolla det där med pumpen nu när ajg var inne!
De har byggt en damm mitt inne i butiken, stod o skämtade med personalen, jag är visst stammis. :o
Blev sådär koldioxid flytande, ett halsband till hunden o fågelmat.. Billigt kom jag mao undan i dag, men fick nys om att de får stor leverans på massa grejjer och fisk på onsdag. :bump:

Så, jag ringde en snubbe i trakten o kolla vad han hade hemma och kom hem med fyra guld ancistrus och tre L-201. :angel:

Så länge akvariet inte skevar, dvs det är ojämnt från hörn till hörn diagonalt är det inga problem. Inga av mina har haft minsta problem av att 'luta lite' åt ngt håll. Men skevar de då blir det enorma spänningar.

*kl*

Vi har äntligen handlat lite nya fiskar, har inte köpt nya fiskar på ett och ett halvt år, och vartefter fiskarna blivit färre har räkorna blivit fler (eftersom fisken håller efter räkynglen lite grann). Men nu så (inte mina bilder)!

images

Fler kompisar till de gröna neontetrorna

images

Fler kompisar till rödfenstetrorna, fick tag på Aphyocharax Rathbuni som blir jättevackra när de färgar ut, guldgröna med blodrött. Som små ädelstenar. Tyvärr är de lite känsliga, och det tar nåt år innan de färgat ut riktigt, så det är inte alla exemplar som hinner färga ut fullt ut.

En ny hane till vår ciklidhona som blivit änka:
images

Vi fick ett jättefint exemplar, en fet och präktig hane som genast norpade honans revir. Så det verkar lovande, hon kan vara lite elak, är hanen för vek så stressar hon honom.

Och så en alldeles ny sort, ett par microctenopoma ansorgii! De är rätt diskreta i färgerna ännu, men med lite tur färgar de ut och blir såhär fina:
images

Oavsett vilket verkar det vara ett lyckat köp, bägge två begav sig genast in i vår stora rot och började jaga räkyngel för fulla muggar! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 934
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix