Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Dessutom tar växterna mer kväve än vad de tar fosfat, så hade du ett missförhållande redan innan blir det ändå inte bättre av det.

kl

Jag köpte för några månader sedan två månskensguramier, de kunde inte säga vilket kön de var, och jag såg inte heller någon större skillnad på dem. Så jag fick en mindre och den största i akvariet, med hopp om att den större var en hane..
De blev rätt jämnstora fort i mitt akvarie, men den ena fick efter en tid en svart fläck vit stjärtfenan, och har senare utvecklat ett strekk långsmed hela sidan fram. Jag har inte sett detta på någon annan månskensgurami jag har haft; är det skillnad på könet? Den andra är fortfaramde helhvit.

Jag hittade en bild, där det är en med samma svarta linj som min ena: http://akvaforum.no/images/fish/trichogaster_microlepis_04.jpg

*kl*
Fick idag ett 250 liters akvarium med en pump som är utanför karet och en innerpump. Ramp och tjofadderittan. är så himla glad!

Det är aluminiumram, och nu ska jag försöka fixa en bänk till det. Nån som har nåt tips? Funderade på lecablock...men vad ska man ha för skiva till det?

2011-10-16104441.jpg

Ja, det är så roligt! Jag behövde det här efter det här jäkla skitåret, med krock på jobbet som resulterade i nackskador, separation, kvaddad bil i älgkrock mm...

Funderade på att köra asiatiskt i det här karet.

Vad kul!!! :banana:

Jag ska också få ett till akvarium snart! Helt komplett med fisk, inredning och växter, hela köret! Spännande! Vet inte vart jag ska ställa det än men är superglad ändå :D Det blir femte akvariumet, har planerat att fixa ett riktigt stort på minst 720 liter så snart som möjligt också men efter det får det nog vara nog :angel:

Angående mina stackare till slöjstjärtar som tydligen hade drabbats av popeye så... hur vet jag om detta beror på något bakteriellt eller att akvariet är överbelastat?

Jag har tre stycken på 5-7 cm i ett 130 liters och byter en gång i veckan, är det troligt att det är överbelastat?

Det vet jag inte... det växer väldigt lite alger i akvariet vilket borde indikera att nitratvärdena är låga?

nehe.. tänkte att alger gillar nitrat och jag har ju inga växter i akvariet som kan sno åt sig det för dem + att det står så att solen kommer åt ordentligt några timmar om dagen. Men men okej, jag får väl ta och slänga pengar på lite mätgrejor då.

Jäkla skit jag vill inte att dom ska dö!!! :'(

Senast ändrad:

Behandlat dem enligt överbelastning, märker ingen skillnad än så länge men det går väl inte direkt över natten.

Bilen pajjade så kan inte hämta hem det andra akvariumet än så länge, är inte så mycket fisk i det. Två malar (Säg, att det inte är små plecos, snälla!!) och lite neontetror som då antagligen åker i mitt andra akvarium med de andra neonisarna och kardinalerna... Men fullt med växter :love: (Har ju inte gröna fingrar direkt, men jag gör gärna ännu ett försök.)

Är det så att det visar sig vara plecos så får jag nog slå på stort och fixa mig ett minst 720 liters snarast... Då kan jag få tillbaka min stora Sayid också :love: Har ju haft planer på det sen han flyttade.

Och nu har mitt akvarium (250 l ) kommit hem och startat igång.

Oj vad kul det är, men samtidigt skrämmande när man inte riktigt har pejl. Än är då vattenvärdena bra, fiskarna lever och verkar nöjda och jag jobbar på med vattenbytena, måste komma på någon bättre lösning är att springa med den lilla hink (2 l) som jag gör i dagsläget, blir många vändor nämligen :D

OJ. Det låter väldigt jobbigt att byta vatten på ett 250 l med en hink på 2 l haha! Hade nog skaffat en lång slang, eller större hink, beroende på hur långt du har till kranen?

Jag byter med dryg 10 liters hink, mitt största än så länge är bara på 130 l och det tycker jag är omständigt... fasiken jag borde också skaffa en lång slang.

Slöjstjärtarna mår bättre nu, men ögonen är lika stora... Det där stora akvariet skulle sitta fint nu för de kan ju uppenbarligen inte bo i ett 130 liters längre.

Haha jo tanken på en slang, alt en 10 liters hink har slagit mig också, men jag har förvisso bara några meter att transportera så det är faktiskt rätt överkomligt ändå... :D

Men det är farligt roligt med akvarium, och sambon som definitivt inte ville ha något finurlar och grejar och har nu byggt in spots i en hylla så vi har perfekt kvällsbelysning i akvariet te x :)

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev i denna tråden, även om jag läst lite sporadiskt.
Men nu är det plötsligt såhär att jag fått ett 110-liters akvarium i födelsedagspresent, vilket är en fördubbling av volymen mot det jag haft tidigare. (54 l) :)
Vilka fiskar kan man ha? Vilka skulle ni valt? Helst inget i stil med guppy/platy/neontetra, utan något lite roligare. 110 liter är ju inte så jättestort egentligen, men något kul måste det väl finnas?

Inspiration tack! :bow:

Jag har malawi ciklider utav lite olika sorter i mitt 250 l och jag är väldigt nöjd med det valet :)

Ja, fast inte ett bra val för Martenix pga det lilla akvariet.
Jag hade nog stoppat i ett gäng nätbarner och/eller kilfläcksrasbora och så en massa snygga småbladiga växter och lite syrenkvistar. (Döda grenar)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 893
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix