Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Ja jäklar ja, jag menade ju månskensguramin (en annan art) inte pärlemor. Kommer bara ihåg att guld och blå är samma art och glömmer alltid bort pärlemor :S

Pärlemorguramin är också himla fin, du lade väl upp en bild på en av dina? Har för mig att den var väldigt vacker.

Har aldrig stött på en svärggurami? Nu är jag ingen expert, men det fungerar att blanda eller även att ha flera av samma art, dock är ju hanen ganska revirbildande och kan köra bort andra fiskar han tycker inkräktar. Har jag i flera gurami i mitt kar blir det bara honor eftersom akvariet bara ligger på 120l, i ett större kar går det nog bättre. Är det välplanterat blir de lite lugnare också.

Senast ändrad:

Ja jäklar ja, jag menade ju månskensguramin (en annan art) inte pärlemor. Kommer bara ihåg att guld och blå är samma art och glömmer alltid bort pärlemor :S

Pärlemorguramin är också himla fin, du lade väl upp en bild på en av dina? Har för mig att den var väldigt vacker.

Här är mina, ganska nyhemkomna, de är ju större nu.

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=43767&d=1302101901&thumb=1

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=43765&d=1302101686&thumb=1

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=43766&d=1302101778&thumb=1

Även om de och guld är odlingsform av samma (blå) så tycker jag de är helt olika till sättet, eller så är det bara 'mina'. Men guld är stillsammare, inte lika 'tama' och inte lika roliga att kika som pärlemo.

Har inte mina i samma kar dock, men det ska ju inte vara några problem annat än att tänka på det där med hanar.

Jag tror inte MINA skulle funka i samma kar dock, då de är så olika. Och pärlemoguramihanen är riktigt le på hela akvariet när han bygger skumbon. Då har han ett halvt eget och de andra får trängas i den andra halvan - bara ancistrusen som får 'passera gränsen' - de andra får spö.
Dock går ju pärlemoguramisarna med en kampfiskhane utan problem, så.. vem vet

Svärggurami ska nog vara dvärggurami förresten =)

Haha! Men vad dum jag är, menade du dvärg?
Dvärgguramisar har ju helt fantastiska färger, men vad jag har förstått är det oftast dålig kvalite på dem och det ska vara svårt att hålla dem vid liv särskilt länge, väldigt känsliga. Tyvärr.

Annars fungerar de som en vanlig gurami, hade 4 st själv för länge sen, jättevackra och trevliga.
Hittade en gammal men dålig bild på två av mina:
2m270nq.jpg

Ljuvliga pärlemorer du har! :love:

Haha, ja de är ju individer, min guldhane var väldigt gullig och snäll, dvärgguramisarna härjade -gav kampfisken stryk (fast det är förståeligt, så som han höll på).

Säkrast är väl att undvika för många hannar helt enkelt, även fast de gärna vill vara i par, i ett rymligt, välplanterat kar, delar de upp sig i par och par, om de är flera :love:

Härligt. Jag har ju tre pärlemo (en hane, två honor) och köpte samma konstellation när jag köpte guldguramisarna. Fast de fullkomligt mobbade ut ena honan, som inte alls fick vara med. Så nu får det vara bara hona + hane och är så nöjda med det. Dock är guldhanen inte alls lika revirhävdande och 'allmänt macho' som pärlemohanen.

(Jag provade ju ha kampfisken med guldguramisarna först - kampisen körde idiotterror. Då flyttade jag honom, han och pärlemohanen blängde på varandra, kom gemensamt överens om att 'vi skippar det' och co-existerar sen dess. De brukar turas om att bygga skumbo i flytväxten och jaga iväg de andra. Jag vet inte hur det EGENTLIGEN är med rangordningen osv, mer än att de inte bråkar - men för ett människoöga ser det verkligen ut som de bestämt sig för att 'okej, vi skiter i att slåss, vi får lägga upp en varannan veckas plan och låtsas som ingenting i övrigt' ;)

Har aldrig stött på en svärggurami? Nu är jag ingen expert, men det fungerar att blanda eller även att ha flera av samma art, dock är ju hanen ganska revirbildande och kan köra bort andra fiskar han tycker inkräktar. Har jag i flera gurami i mitt kar blir det bara honor eftersom akvariet bara ligger på 120l, i ett större kar går det nog bättre. Är det välplanterat blir de lite lugnare också.

Ojoj, skulle ju stå dvärggurami! Hihi

Haha, jag undrade seriöst vad fasiken det var för gurami som jag hade missat, googlade det till och med :rofl:

Alexandra_W: Skönt att höra att det fungerar med kampfisken och att det finns kampisar med lite självbevarelsedrift och vett i skallen ;) Smart med veckoplan, hihi.

Blocken torra, karet på plats med grus. Påfyllning av växter och vatten i helgen (jobbar kväll och växterna finns på annan adress ;) )

Min då fyraåring var lite skraj för våra guramis. -Jag är rädd för den vita fisken...den har läskiga armar!

Och jag som tyckte att de var urcharmiga med sina spröt som de kände på allt med :)

Jag brukar helt ärligt släpa in lite av varje. Torkat syrenträ är snyggast, + att jag har en buske i närheten. Torr ek, bok mm åker också ner. Har faktiskt kört fur också, men det är nog lite på gränsen.

Gren från en al med kottar på? Eller blir det skräpigt?

PS. Blir sjukt sugen på att skaffa ett ordentligt akvarium igen. Hade ett 250-liters med alla tillbehör som jag sålde. VARFÖR... :crazy:

Senast ändrad:

Hahaha!! Har aldrig tänkt på att deras armar kan se lite läskiga ut, men faktiskt!
Tycker de är bedårande ändå :love:

Sjukt imponerad av folk som kommer på de där idéerna och klarar av det, träden, vattenfallen... berglandskapen!!! Helt fantastiskt. Min nuvarande favorit är nog denna:
ada2010.jpg

F.ö. är jag nog tvungen att avliva Kasper också ikväll, han börjar bli riktigt dålig :'(
Jag avskyr det här, är så otroligt fäst vid dem båda....

Det är lika synd om Philip, han blir ju av med sin kompis och blir verkligen helt ensam. (De sover ju tillsammans :()

Senast ändrad:

Tråkigt! :(

Idag när jag kom hem låg det en död tetra med vitt "ludd" runt sig. Har varit bortrest några dagar. Hur blir vattnet när det flyter runt en död fisk?

Fantastiskt akvarium förresten!

Låter som sammetssjukan kanske? Har fisken dött av sjukdom är det antagligen något som är knasigt med vattenkvalitén? Karet ditt är väl relativt nystartat? Upplever personligen att det brukar vara svårast i början, innan bakteriekulturen osv har satt igång ordentligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
944
· Visningar
22 758
Senast: Soffan74
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
818
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka