Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

kl

Snart ska jag iväg och köpa endlers som kommer från en viltfångad grupp , samt några blå limia :banana: . Har velat ha rena endlers lääänge nu och har äntligen fått tag på en stam hos en privatperson!

Sen tycker jag det är dags att vi presenterar varje kar vi har med bild och info om invånare :)

Oj vad kul! Endlers är verkligen fina.

Tycker jag också :D fotade nyaste karet igår men är inte nöjd med det och har inte orkat lägga in bilderna än. Men jag ka ta mig i kragen nu till helgen kanske! Hoppas på att fler lägger in så länge :D

Förövrigt, angående att inte ha för många guramihanar i samma kar... jag tror båda mina är hanar.

Sen har platysarna lyckats med att få yngel såklart, och de små rackarna överlever... Vill verkligen INTE ha upprepad historia liknande den guppy-invasionen jag råkade utför. Hjälp!!!

Skänkesannonser brukar vara väldigt effektivt när man vill bli av med lite sällskapsfisk. Endlers/svärdbärare/platy etc, alltså "vanliga" sällskapsfiskar helt enkelt, brukar folk gärna ta emot :)

Förra våren uppgraderade jag från en massa småakvarium i ett rum till en 9x96 liters akvarieställning och lovade sambo att INGA fler akvarium skulle komma till.

Det har gått rätt bra faktiskt.

Tills nu när jag skulle göra ett test med räkorna, prova att använda ett annat vatten än vårt för att se om de förökar sig bättre då. Så jag fick OK att sätta igång ett litet kar (drygt att släpa 96 liter vatten). Det är inte igångsatt ännu, väntar på nya räkor.

Igår gjorde jag rent ett filter och hittade massor av räklingar. Den sorten har jag tillsammans med fiskar, och jag blir lite blödig när jag ser räklingarna, ville inte släppa ner dem i fiskkaret igen eftersom de förmodligen blir uppätna då ... det tillsammans med att jag blev otroligt besviken på sambo igår resulterade i ännu ett uppstart av liten räkskål :p

Helt hopplös.... !

Shit hur hinner du med att sköta allt :o mitt får sporadiskt skötsel numer bara, men som tur är verkar det klara sig bra ändå *peppar peppar*

Jag fick precis avliva en sorgmanteltetra som hade fått några parasiter vid munnen och som börjat föröka sig. Den var pigg och kunde äta ännu men jag vill inte ha spridning plus att den lär ju ha fått problem snart ändå så.

Jag är så himla sugen på att totaländra inredningen, men jag vet inte alls hur jag vill ha det. många ideer men inget har liksom fallit på plats i hjärnan ännu....

Shit hur hinner du med att sköta allt :o mitt får sporadiskt skötsel numer bara, men som tur är verkar det klara sig bra ändå *peppar peppar*

Har rätt enkla invånare :) , de får mat varje kväll men sen behövs det inte mer koll på dem. Om man inte vill förstås :)
Byter vatten med slang en gång i veckan, iofs tar det 1-2 timmar men då brukar jag passa på att dona lite med annat i karen.

I några kar har jag filterhörn, dessa behöver göras rent otroligt sällan. Annars brukar jag använda fluval 4, dvs också överdimensionerat, så de behöver inte heller göras rent så ofta.
Till 180 liters har jag ytterfilter och det sköter sig självt.

Har ancistrus, posthorn och räkor i så gott som varenda kar som tar hand om alger, matrester och annat gojs. Har nog överlag rätt överdimensionerat med vattenvolym jämte anvånarantal men det är ju bara positivt.

Tycker faktiskt inte jag lägger ner så mkt tid på nödvändig skötsel. Lägger ner mer tid på att ändra, fixa och hålla på :)

Vad har du för ideer till ändringen?

Tjohoo!
Nu har jag ett gäng helt rena endlers!

Samt några limior, jäklar vilken fart det är på dem :D
Ska flytta om lite bland karen i eftermiddag och tänkte ta kort på dem samtidigt.

Ni andra, hur ser era kar ut? Bilder! :bump:

haha jag tycker jag får en massa ideer hela tiden men när jag väl ska skriva, rita och planera kommer jag inte på vad jag tänkt :o

Jag skulle vilja haft baksidan full med vallis men den trivs inte i mitt vatten utan dör direkt. och så har jag för dåligt ljus för fina färgglada växter :(

men jag ska iaf ha i mer grus baktill så det blir mer djup, det vet jag :D

Vågar inte, litar inte på att de tar hand om dem... så lätt att sällskapsfisk hamnar i fel händer. När de väl har vuxit upp brukar jag ju bli ganska förtjust i dem. Jag har ju en massa akvarium så blir det invasion får jag helt enkelt sära på honor och hanar. Hoppas jag slipper det dock :)

Hujedanemej, ser ni vart det är?! :eek:
34yocnc.jpg

Ett äckligt friskt, starkt och ouppätet yngel :love:

Och här är Alma i och på sin dykarhjälm:
otojfm.jpg

w2knbt.jpg

Det är väl en ancistrus? Och en hona? Fick ju hela karet med invånare av en på jobbet som inte visste vad någonting var. Har aldrig haft en sån här mal själv heller.

Det är väl en ancistrus? Och en hona? Fick ju hela karet med invånare av en på jobbet som inte visste vad någonting var. Har aldrig haft en sån här mal själv heller.

Söt :D

Jag tror det är en ancistrus. Även om jag har ett antal själv så är jag långtifrån en mal-kunnig en.

Men lite lätt avundsjuk på dig, jag vill också ha en mörk/svart ancistrushona till min hane.

Har för mig att du bor rätt långt ifrån mig, annars hade jag försökt övertala dig till ett byte av något slag :angel: ;)

Okej! :D Jag tror också det, hon har ju pyttesmå tentakler på kinderna. Hihi, jag har blivit ganska fäst vid henne också :angel: Sådär svart är hon dock bara när hon sitter på hjälmen, pumpen eller de svarta stenarna. Hon ljusnar väldigt om hon ligger på gruset ett tag.

Vet du om man kan ha flera honor tillsammans? Eller småbråkar de?

Gött! :D Finns ju så många fina olika färger på dem så det hade varit kul med lite olika.

kl
Såhär ser nyaste karet ut nu:
2805kw3.jpg

Jäkligt stökigt, men det är helt omöjligt att få ordning på det så länge Sayid bor i det, stökar ju omkring som en gris. Det är inte lätt när man knappt får plats :( Sen slaktar han ju alger som jag vet inte vad... roten var fylld med härliga alger innan han damp ner i det, tog väl två dagar innan den var totalt länsad. Bollen i hörnet är plastväxter som har blivit uppryckta, lät det vara eftersom Guramisarna gillar det.

Senast ändrad:

Är det här två hanar?
5d9vcz.jpg

Akvariets bråkstake, Elaka Arne:
bfoson.jpg

Får alltid en konstig känsla av att jag har skjutit fiskstackarn när det blir såhär?! Haha :o
iwhv8m.jpg

Lite blandat:
mw9tuo.jpg

Platysarna hittade malmaten:
5xolcj.jpg

Varför i hela friden har jag missat denna tråd!!
Jag saknar mig 720 l kar med alla mina fina diskusar!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
942
· Visningar
22 714
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
818
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka