Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Haha!! Jasså! Hon kör verkligen med hela akvariet. Är båda honor då alltså? Tycker de är så lika? Herregud... :D Svårt att få en bra bild på den andra, mycket skyggare, håller sig bakom växterna i akvariet så fort jag tar fram en kamera.

Vad tittar du på förresten för att se vilket kön de är? För jag känner mig helt snurrig, har fått höra allt från färger, till rygg och analfenor...

Jag kollar på ganska mycket. En vuxnare hane har längre och spetsigare ryggfena men också en ganska jämnstor fena på undersidan. Fisken som sådan är ofta längre och smäckrare och helt enkelt mer maskulin. Honan är ofta kortare, kompaktare, rundare över buken (vid samma matning som hanen), har kortare mer stubbig ryggfena och inte lika kompakt draperi av fenor på undersidan av kroppen.

hej! jag orkar inte läsa igenom allt, vad är det för fiskar ni har? tänkte så det inte bara är små guppys och skit, vilket är mat för mina fiskar ;)

Jag tycker inte att mina småfiskar (endlers, svärdbärare, div räkor och mindre tetror) är skit bara för att de skulle bli uppätna av mina ciklider om jag hade dem i samma kar...!

Men seriöst.. att aldrig någon kan fatta när man är ironinsk. Jag har oxå små fiskar i ett kar, men jag ville veta om det pratas mågot om större som någon slags rov fisk.

Jag skulle tippa att de flesta har rovfiskar i sitt akvarium. För egen del har jag tetror, ciklider och ctenopomor som tar levande byten, de andra äter as/växter.

Men seriöst.. att aldrig någon kan fatta när man är ironinsk. Jag har oxå små fiskar i ett kar, men jag ville veta om det pratas mågot om större som någon slags rov fisk.

Det går att ta upp ämnet på ett bättre och trevligare vis än att skriva att all småfisk är skit.

(...och även tydligare visa ironin)

Det går att ta upp ämnet på ett bättre och trevligare vis än att skriva att all småfisk är skit.

(...och även tydligare visa ironin)

Om man inte får tycka vad man vill så kan du ju skapa en sida för bara små fisk då. men vi är väl inte ifrån samma ända av sverige så du förstår uttryck som annat folk har. Och nu är det du som är otrevlig inte jag. för här går tydligen inte att skriva någonting utan att bli misstolkad

Är det inte bättre att du skapar en tråd för monsterfisk istället där du berättar om dina och kanske visar lite bilder så märker vi om det finns något intresse. Jag har inget emot lite större fiskar, har rätt många på jobbet, men jag gillar dem inte enbart pga storleken och tycker inte att en fisk automatiskt är cool för att den är en rovfisk. Om jag ska nämna någon favorit är det nog vanlig hederlig Esox lucius. Om inte typ Heterodontus och Triakis får räknas in under monsterfisk, isåfall äger de. ;-)

*kl*
Hoppar in här då med bilder på vårt ena akvarium :) I det lever ett antal ciklider såsom auratus, röd zebra, tre prinsessor och vad vi efter lite "forskning" tror är hongi. Plus tre algätare och en som vi numera bara kallar Randis haha :p. Jag vet vad sorten heter egentligen men namnet har jag glömt av, svart och röd/orange är den iallafall. Just nu är det lite väl många invånare, men det är lite svårt att hitta nån som vill ha dom och man blir ju ändå lite fäst vid dom, fina fiskarna :) Fast mina favoriter är absolut zebrorna.:love:

32863005.jpg

Zebrahanen:
32863380.jpg

Bonusbild; hitta malen :D
32863012.jpg

Senast ändrad:

Jättefint!

Här kommer lite på mitt. Tyvärr skitbilder men vad gör man inte med bara mobilen..

426061_10150498592226050_684896049_9221294_2056289163_n.jpg

229749_10150246138976050_684896049_7958973_4061791_n.jpg

Den blå honan, tycker hon har förgat ut så fint nu

399967_10150498592061050_684896049_9221292_244704794_n.jpg

Och hanen (vad heter sorten?) och hans fru

406505_10150498592121050_684896049_9221293_477927873_n.jpg

Tror att folk som håller och är intresserade av "monsterfiskar" inte gärna håller sig i den här typen av forum, som är lite mer mainstream "sällskapsfisk". Tips är ju att söka på monster fish keepers, och kolla där, finns ett forum som är svenskt också utöver modersidan.

Du får säkert ut mer där, de har riktigt fina fiskar och flera har helt enorma akvarium.

Är själv intresserad men har inte plats för någon på lång sikt än, men brukar hålla till på de sidorna och skaffa mig kunskap. Ormhuvudsfisk är något jag alltid har velat ha, helst en marulioides :love: drömfisken är dock en micropeltes...

En Tiretrack pilnäbb hade jag väldigt gärna haft också... Arapaiman är ju en ljuvligt vacker fisk också, men tyvärr något som jag aldrig kommer kunna ha samvete att skaffa mig.

Vad har du i ditt kar? :)

Senast ändrad:

Om jag ska nämna någon favorit är det nog vanlig hederlig Esox lucius.

Googlade för att se vad det var för en spännande exotisk fisk - och så var det en helt vanlig gädda! :D

Men jag håller med om att gäddor faktiskt är väldigt vackra, även om jag inte hade en aning om att man kunde ha dem som akvariefiskar. De måste kräva enorma akvarier, med tanke på hur stora de blir? Som de är ensamma i, dessutom (eller har sällskap av ännu större fiskar), med tanke på hur galet glupska de är.

Men om vi ändå pratar stora fiskar som man egentligen inte kan ha hemma, så är nog solfisken min favorit. Det är den absolut mest udda fisk jag sett, blev helt paff första gången jag såg en, visste inte att den fanns såna fiskar. Den ser knappt verklig ut, trodde det var någon plastpryl eller så först.

Senast ändrad:

Tror att folk som håller och är intresserade av "monsterfiskar" inte gärna håller sig i den här typen av forum, som är lite mer mainstream "sällskapsfisk". Tips är ju att söka på monster fish keepers, och kolla där, finns ett forum som är svenskt också utöver modersidan.

Du får säkert ut mer där, de har riktigt fina fiskar och flera har helt enorma akvarium.

Är själv intresserad men har inte plats för någon på lång sikt än, men brukar hålla till på de sidorna och skaffa mig kunskap. Ormhuvudsfisk är något jag alltid har velat ha, helst en marulioides :love: drömfisken är dock en micropeltes...

En Tiretrack pilnäbb hade jag väldigt gärna haft också... Arapaiman är ju en ljuvligt vacker fisk också, men tyvärr något som jag aldrig kommer kunna ha samvete att skaffa mig.

Vad har du i ditt kar? :)

Är med på mfk sweden men dom är aldeles för duktiga där så jag hänger inte med :P hehe vi hade ormhuvuden förut, tråkiga tycker jag.. men dom är ganska fina, vissa iaf. micropeltes är lättare och billigare att få tag på än maru så du har nog enklast för att skaffa en sådan, Nackdelen är ju att micron blir lite utav en ensamfisk tillslut med tanke på humöret som kommer när den börjar närma sig 50cm strecket..

Arapaima gigas är ju ingen dussinfisk precis pga sin storlek men dom är onekligen väldigt vackra att titta på.. Om du blir medlem på tropicalpredators som mfk nu heter efter en liten dust med ägaren utav den amerikanska sidan så finns där en medlem vid namn Dolck som innehar en arapaima, Den håller hon på att mura upp en damm till på 18kubik om jag inte minns fel..

Om ni vill veta alla fiskar som finns i detta hus så är det,
3st röda pacus, 2st polypterus ornatipinnis, 1st TSN, 1st feifeng, 3st jack dempsey ciklider, 1st flowerhorn, 2st svartbandsciklider, 1st synodontis euptera, 2st gibbiceps, 1st albino oscar ciklid, 1st svenska insjö abborre, Och sen är det lite diverse små kraffs som guppys och en hög med ancistrus.. Dom sistnämda fyller dock ingen större funktion mer än framtida matlager åt dom tidigare nämnda;);)

Hello!

Jag är precis nybliven fiskägare. Har fått ta över en ormhuvudfisk ( som höll på att bli uppäten av en fengädda) det är en regnbågsormhuvudfisk.

Sen är det tre kopparbarber, tre tigerbarber och två eldstjärtar.

Hello!

Jag är precis nybliven fiskägare. Har fått ta över en ormhuvudfisk ( som höll på att bli uppäten av en fengädda) det är en regnbågsormhuvudfisk.

Sen är det tre kopparbarber, tre tigerbarber och två eldstjärtar.

En channa bleheri alltså? Det är en lite speciel fisk ;) hade två stycken förut :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
939
· Visningar
22 630
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka