Sv: Akvarietråden
Jag kollar på ganska mycket. En vuxnare hane har längre och spetsigare ryggfena men också en ganska jämnstor fena på undersidan. Fisken som sådan är ofta längre och smäckrare och helt enkelt mer maskulin. Honan är ofta kortare, kompaktare, rundare över buken (vid samma matning som hanen), har kortare mer stubbig ryggfena och inte lika kompakt draperi av fenor på undersidan av kroppen.
Haha!! Jasså! Hon kör verkligen med hela akvariet. Är båda honor då alltså? Tycker de är så lika? Herregud... Svårt att få en bra bild på den andra, mycket skyggare, håller sig bakom växterna i akvariet så fort jag tar fram en kamera.
Vad tittar du på förresten för att se vilket kön de är? För jag känner mig helt snurrig, har fått höra allt från färger, till rygg och analfenor...
Jag kollar på ganska mycket. En vuxnare hane har längre och spetsigare ryggfena men också en ganska jämnstor fena på undersidan. Fisken som sådan är ofta längre och smäckrare och helt enkelt mer maskulin. Honan är ofta kortare, kompaktare, rundare över buken (vid samma matning som hanen), har kortare mer stubbig ryggfena och inte lika kompakt draperi av fenor på undersidan av kroppen.