Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jepp en sån är det. Ja de verkar lite speciella. Hoppar gärna ut. Hände med två stycken hos honom jag fått fisken av, min får jag hoppas klarar sig;)

Ja dom gör ju det, man får ha ordentligt täck glas och täcka alla matnings hål så de inte kan ta sig ur någonstans :)

Ja dom gör ju det, man får ha ordentligt täck glas och täcka alla matnings hål så de inte kan ta sig ur någonstans :)

Jepp nyfiken är den med. Kollade läget vid ytan när jag rengjorde akvariet. Frysta räkor verkar gå bra att mata med. Har ju tigerbarb och några kopparbarb där hanen är rätt liten men jag hoppas de kan klara sig utan att bli uppätna.

Jepp nyfiken är den med. Kollade läget vid ytan när jag rengjorde akvariet. Frysta räkor verkar gå bra att mata med. Har ju tigerbarb och några kopparbarb där hanen är rätt liten men jag hoppas de kan klara sig utan att bli uppätna.

Räkor är bra mat. Det matar vi mest med, även fryst strömming som man klipper i mindre bitar, billigt och bra :)
De är ju ganska glupska så de kanske inte klarar sig men det beror ju på hur stora channorna är.
En kompis timm mig har en channa micropeltes ( ca 45 cm) den är lika nyfiken den, men man får passa sig så man inte blir av med ett finger eller två ;)

Aha tack för tips med mat:) frysta räkor är det som funkar nu. Har mygglarver med, men den tar de andra fiskarna innan Tratten hinner reagera. Trodde först den röda kopparbarb hanen rykt med idag då jag inte såg den. Men den lever.
Oj det var en stor ormhuvudfisk :o tror inte Bleherin blir så stor.

Den ena kopparbarben ser romstinn ut. Så satt över den i sån där flytande insats vid ytan. Ska man ha hanen med i eller tar man i den när rommen blivit släppt?

Aha tack för tips med mat:) frysta räkor är det som funkar nu. Har mygglarver med, men den tar de andra fiskarna innan Tratten hinner reagera. Trodde först den röda kopparbarb hanen rykt med idag då jag inte såg den. Men den lever.
Oj det var en stor ormhuvudfisk :o tror inte Bleherin blir så stor.

Mata innte för mycket med mygglarver bara.. dom kan bli sjuka av det. kommer inte ihåg vad det är för sjukdom de kan få utav det, men jag har råkat ut för det 2 gånger. men olika arter tål ju olika. påfågelciklider värkar iaf vara väldigt känsliga för det.. hade två stycken på ca 20 cm, men de blev sjuka båda två och dog, så vi matar nästan inte med det längre bara någongång ibland.
Nej den blir inte så stor, den blir ca 18-20 cm. Micropeltesen bli 90-100cm, så ja den är väldigt stor:P

kl

Flyttade glasmalarna igår till akvariet i köket och OMFG (!!!) när solen är i en viss vinkel på eftermiddagen blir de helt galet snygga, som prismor! Har sett att de kan glittra till innan, men effekten blev helt annorlunda i kökskaret :love: Försökte fånga det på bild, helt oredigerad:

14uhlqx.jpg

Satt och bara glodde på dem i säkert en timme, mina juveeeeleeeer hahaha.

:D Det var som att de hade fiskdisco eller något, haha. Funderar på hur man kan få fram detta dygnet runt... Spotlights borde väl fungera någorlunda? Vill se det fler gånger, men är ju inte hemma under de tiderna solen ligger på det viset på vardagarna + att solen verkligen inte är framme varje dag heller...

Lyckades visst fånga en kyss på bild också:
1qriti.jpg

Den ena kopparbarben ser romstinn ut. Så satt över den i sån där flytande insats vid ytan. Ska man ha hanen med i eller tar man i den när rommen blivit släppt?

Den kommer inte leka där i. Den behöver mycket stämning OCH sin karl för att vilja. Gör ett eget akvarium med massa javamossa i, ha i hane + hona, vänta några dagar, ta ur dem och låt stå.

Tack! Är glad att det faktiskt fastnade på bild. Trodde inte jag kunde bli mer förtjust i glasmalarna än vad jag redan är, but damn!

hs6bn6.jpg

2uqonxj.jpg

Verkligen häftigt med färgerna!

Idag har jag köpt en klogroda, men inte en aning om det är en dvärg eller vanlig. Glupsk är han iaf, det första han gjorde var att hugga räkor:D:o

Ok ska se om jag lyckas fånga Frodo på bild när han är framme:)
Just nu verkar han ha grävt ner sig nånstans:p

Vi skaffade vårt första akvarium i höstas, ett 60 liters. Förutom lite otur med guppysar som dog har allt gått riktigt bra och smärtfritt. Dom brukar ju säga att dom flesta inte behåller sitt första akvarium mer än ett år för att det havererar och man ger upp. Så vi satsar på att klara det åtminstone ett år iaf ;)

img4365gj.jpg

Jag vet att det ser ganska tomt ut i akvariet, jag hade velat ha mer växter men sambon håller inte med, och lite måste han ju få bestämma ;)

Invånare i akvariet är:

1 ancistrusmal
1 dvärgbotia
5 guppys (2 hanar + 3 honor)
2 dvärgklogrodor
2 scalarer

*KL*

Nu kan jag salla mig till traden, efter att bara ha last forut. Hamtade ett 375litres akvarium i lordags i alla hjartans dag present at sambon (och till mig, han far allt dela med sig nar det ar sa stort :angel:)

vi fick med en del fiskar ocksa. 8 (:eek:) malar, tydligen ett lekpar ocksa. Och en massa malawi ciklider, har aldrig haft ciklider forut, vi far se hur det gar och om killen bestammer sig for att skaffa nagot annat. Finns ungefar 3 bladelfin ciklider och sedan en massa andra som jag inte orkat klura ut vad dem ar an. Finns ocksa en regnbagshaj (dem var tva, men den ena dog i transporten :(), den ar helfran, men undrar om man ska skaffe en till? vad jag kan lasa mig till sa tycker dem om att vara ensamma (men nar jag hade mina albinos for nagra ar sedan sa hade jag par och det gick ok).

far fixa en bild och lagga in :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
939
· Visningar
22 624
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka