Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

absolut, ska låta de skjuta ut massa skott och så utan att rensa så får jag nog ett gäng, ju fler du får desto större chans att någon överlever resan lixom ;)

Senast ändrad:

ja eller hur :D han är riktigt snygg, förstår att honorna följde efter honom först, men nu spelar de lite svåra ;) hade en orange hona förut med hög fena, lika snygg hon också ^^

KL

Lyckades fånga underbara Fia på kort när hon slirade runt på glasrutorna i vanlig ordning.

azavjr.jpg

Haha, men kolla! Hon har ju ett "ansikte"! Två ögon, näsa och mun!:D

*kl*

Har äntligen satt igång vårt lilla akvarium på 250 liter. Nu är där visserligen bara sand sten och vatten i än så länge, kanske blir lite javamossa också. Ska bli Ciklidakvarium (2 påfågel, 2 papegoj och 2 zebra och eventuellt någon öronål och mal) så vi vågar inte ha allt för mycket växter, de röjer ju runt en del. Sen får vi se hur länge påfåglarna kan bo kvar innan de växer ur det. kan hända att det blir någon annan fiskkonstellation också, men stora ciklider blir det i vilket fall.
Får väl fixa kort på det när det kommit i lite fisk.

Det stora karet har efter flytten till hus fastnat i garaget, mest för att ingen vill hjälpa till att flytta det igen (bara glaset väger 300 kg plus att det är ca 150 kg levande sten som ska flyttas vid sidan av). Det stora är ett 1100 liters saltvattensakvarium.

Det är sambon som är den största akvaristen av oss, jag har mest kunskaper på hobbynivå.

Senast ändrad:

Min sambo vill nog i och för sig gärna skaffa en Arowana till tanken, vi får se hur det blir.

och saltvatten också! :love: Woah! :bow:
Är det köpt eller hemmabygge?

Japp det är helhäftigt med saltvatten och så stora kar, det är som sagt inte igång nu då det står i garaget, vi flyttade till hus i september och annat än akvarier har varit prio 1.
Det är hemmabyggt tror jag väl, glaset är runt 2 cm tjockt om inte mer. I lägenheten var det dessutom inbyggt så det tog upp en hel vägg.

Nu är det lilla på gång i alla fall, sambon tröttnade på att titta på ett tomt akvarium så vi åkte och köpte tre mossbollar, två pansarmalar och två ancistrusmalar som glatt huserar själva i väntan på de stora monstren.
Mossbollarna kan cikliderna flytta runt bäst de vill sen.

Skulle vilja ha en sötvattensrocka i också, men det är ju kört när man bor på Öland..:(

*kl*

Så rolig tråd! Har dock inte läst igenom hela, men denna har verkligen gett mig ett sug efter akvarie :D

Jag skulle vilja ha ett sällskapsakvarie, som är så underhållsfritt som möjligt. Exempelvis vattenbyten förstår jag ju att man måste göra, men finns det något sätt att "komma ifrån" att städa akvariet?
Hur ofta städar ni era akvarier?
Hur stort bör man ha?
Vilka fiskar är enkla, fina att se på och hur stort utrymme behöver dom?

Har fastnat lite för räkor (dom blå och gula är riktigt läckra!) men har förstått att dom är ganska känsliga?

Är ju nybörjare som sagt, och behöver nog ganska enkla varelser till en början :p

Förstår att du vill ha akvarium, det är tom. roligare än vad det ser ut ;) :D
Det jag kan tänka på som kan göra städningen lättare är tex
* en slang, tror det kallas hävert, som man brukar använda till att byta vatten och få upp matrester och diverse "skit" på botten :p
* Det ska finnas nån sorts hm, matta eller vad man kan kalla det som man lägger under sanden, så suger den upp mat/skit/osv. Det kan nog underlätta en del :)

Hur stort man har beror helt på vad som passar en men 60 liters akvarium är vanligast skulle jag tro, lagomt stort tycker jag. Om du vill ha yngel så är guppy en lätt fisk att få yngel av och de brukar ha många fina färger. Vet dock inte hur stort dom kräver men jag tror att 60 passar.
Om du går in i en bra zooaffär så brukar personalen kunna svara på de mesta frågor om fisksorterna :)

Okej! Ska kolla upp det där med matta, låter ju smidigt :)
Jag har för mig att jag läst att det är svårare att få små akvarier att fungera bra, och att 100L är bra att börja med, men det kanske är fel?

Tänk på att ju större ett akvarium är, desto lättare är det att sköta, det blir ju ett större kretslopp som blir mindre känsligt för om man råkar göra något fel. Jag började med ett 60 liter men ångrade rätt fort att jag inte köpt närmre 100 l. har man bara plats så skulle jag köpa någon storlek större till att börja med, men som sagt prata med personalen på din akvariebutik.

Mitt 100l sköter sig så gott som själv nu, i början kan man inte räkna med att det blir snyggt och så, alger, sjukdomar drabbar ju lätt nystartade kar, men är man tålmodi såå kommer de bli fina, det är iaf min erfarenhet.

+ Zandrix: Tack för svar!

Jag är nog ganska inställd på ett 100 l till en början, så det känns skönt att ha fått det bekräftat att det blir enklare här :)
De akvariebutiker jag har varit inne i här har mest haft praoelever från högstadie/gymnasium, och det känns inte som att dom kan sådär jättemycket.. Student som man är så funderade jag på att köpa något begagnat akvarie + ramp + pump från Blocket, och sen kanske att man köper fiskar i affären?

Vilka fiskar hade ni rekommenderat till ett 100 liters? Jag vill gärna ha en del växter i.
Kan man kombinera räkor och fiskar? Eller blir dom uppätna?
Kan man få med lite "filtervatten" från butik när man köper fiskarna?

Ganska många sällskapsfiskar kan gå i ett 100 liters.
Frågan är vilka fiskar tycker du om?

Vissa fiskar kommer mer eller mindre bra överens med olika arter. Stimfisk blir behaglig att se på, medan levandefödare (guppy, svärdbärare, molly, platy osv) är jäkligt brötiga och jagar varandra mycket samt får yngel hela tiden (personligen tycker jag de är fina men jobbiga att se på). Vill du ha en kampfisk i akvariet kanske du inte kommer kunna ha guramis. Osv.

Ta en sväng förbi en akvariebutik och kolla på deras utbud, se om det är någon fisk du fattar tycke för och kolla upp den senare (tex. zoopets artbeskrivningar).

Tyvärr vill många akvarieaffärer bara sälja, i vissa är personalen okunnig, medan andra är riktigt bra och bryr sig om fiskarna de säljer och informerar/frågar om man verkligen har plats för vissa fiskar och dylikt. Jag brukar kolla upp allt innan jag ger mig på att köpa fisk jag inte vet någonting om i en akvarieaffär jag inte känner till. (Lärt mig detta den hårda vägen när min lilla mal på 5 cm visade sig bli ett monster 40cm...)

Jag hade aldrig köpt ett sprillans nytt akvarium, du kan komma undan snorbilligt på blocket -då kan du ju också få med fisk i vissa fall.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
938
· Visningar
22 604
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka