Sv: Akvarietråden
Ganska många sällskapsfiskar kan gå i ett 100 liters.
Frågan är vilka fiskar tycker du om?
Vissa fiskar kommer mer eller mindre bra överens med olika arter. Stimfisk blir behaglig att se på, medan levandefödare (guppy, svärdbärare, molly, platy osv) är jäkligt brötiga och jagar varandra mycket samt får yngel hela tiden (personligen tycker jag de är fina men jobbiga att se på). Vill du ha en kampfisk i akvariet kanske du inte kommer kunna ha guramis. Osv.
Ta en sväng förbi en akvariebutik och kolla på deras utbud, se om det är någon fisk du fattar tycke för och kolla upp den senare (tex. zoopets artbeskrivningar).
Tyvärr vill många akvarieaffärer bara sälja, i vissa är personalen okunnig, medan andra är riktigt bra och bryr sig om fiskarna de säljer och informerar/frågar om man verkligen har plats för vissa fiskar och dylikt. Jag brukar kolla upp allt innan jag ger mig på att köpa fisk jag inte vet någonting om i en akvarieaffär jag inte känner till. (Lärt mig detta den hårda vägen när min lilla mal på 5 cm visade sig bli ett monster 40cm...)
Jag hade aldrig köpt ett sprillans nytt akvarium, du kan komma undan snorbilligt på blocket -då kan du ju också få med fisk i vissa fall.