Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jag höll på att mata ihjäl min ena guldfisk igår.
Den var så glupsk så den svalde en stor boll med mat som jag skulle testa, den tuggade och tuggade och såg ut som den skulle trilla av pinn.
:eek:
Ringde en kompis som är expert på fiskar i mina ögon, med tanke på att jag själv är nybörjare.
Hon föreslog att jag skulle ta upp den och klämma lite på den vid gälarna för att se om jag kunde ruska ut maten.
Jag fiskade upp den och försökte få den att öppna munnen men tjurig som sjutton var den och jag fick peta lite. Fick inte ut nån mat.
Småhysterisk vill inte bli av med kraken, och de andra guldisarna jagade den och var elak.
Så den fick bo i en balja i badkaret en stund tills den tuggat sönder och svalt maten, sen ner i karet igen, efter ännu en omgång klämmande och pratande med fiskkraken.

Det slutade med att kompisarna på ett forum höll på att skratta ihjäl sig och frågade om jag hade gjort Heimlichmanöver på den också. :mad:

Fnys! Min stackars lilla glupska fisk klarade sig i alla fall. :D

Det är nog en bra idé att kolla i zoo-affärerna, eftersom jag inte har någon aning om vilken slags fisk jag tycker om, hehe :D

Men en kampfisk (eller ett par?) och kanske ett gäng platys av någon sprt, och någon mal (ancistrus/pansar?)? Skulle det bli för mycket?

Knapp

Ni som har kar som varit igång ett tag, tillsätter ni fortfarande nitrivec/liknande en gång i veckan eller hur gör ni? Jag och min kille startade ett kar i oktober och vi tillsätter fortfarande nitrivec en gång i veckan enligt anvisningarna på flaskan. Men vi har börjat fundera på om det verkligen behövs?

Sen har jag en fråga om en av våra malar, en gul ancistrus. I fredags märkte jag att den var väldigt svullen om magen, googlade och det verkade som om det var ett dåligt tecken för de flesta som varit så hade dött. Men saken är den att vår mal verkar inte må dåligt, hon är dock bara sjukt svullen om magen. Men jag tänkte att det kan kanske vara så att det är rom? Men hur länge bär dem på det isf?

Det är väl medel som bryter ner skadliga ämnen? jag använde det förut vid vattenbyten typ bara. det brukade stå på flaskan hur mycket man ska ta vid vattenbyten

Det kan absolut vara ett alternativ! Dom är ju fina också :D

Hur svåra är scalarer, och hur väl skulle de passa ihop med någon av de fiskarna jag nämnt tidigare? Dom är ju riktigt snygga!

Jag har en i mitt kar, en liten en, den är tillsammans med: Zebrafiskar, platys, malar, pansarmal, neontetror, regnbågshaj, kuhliiål
hade två innan, men den andra dog efter våran flytt.. så nu är det bara rere kvar, otroligt social fisk :O
Så fort vi är i vattnet och håller på då ska han vara där framme och titta i smyg :D
Dock så fort han upptäckr att vi ser honom, då spelar han ointresserad ;p

otroligt bra att äta små yngel, speciellt då de var två :angel:

Senast ändrad:

Testar min zebrafisk special ;P

zebra-fisk-animerad_72328502.gif

Den verkar fungera :D

hade litet projekt att fota deras uppväxt. Så sööt som små :D

Skulle det funka att ha två scalarer, en kampfisk, en mal och några zebrafiskar då kanske? Eller äter zebrafiskarna på fenorna?

Haha, himla söt zebraspecial! :D

Jag har haft zebrafisk och kampfisk tillsammans, det har fungerat. Har zebra och scalare nu, det fungerar. Vet ej hur det skulle gå med scalare och kamp, om scalaren skulle naffsa på fenorna, men köp en snygg kamphona annars med små fenor, de är snygga!

Idag har jag skickat akvarieväxter med post, ska bli intressant och se om de kommer fram hela och fina :) men det gör dem nog, har packat dem försiktigt och väl ^^

Idag har jag skickat akvarieväxter med post, ska bli intressant och se om de kommer fram hela och fina :) men det gör dem nog, har packat dem försiktigt och väl ^^

Ett tips (om du inte redan vet om det) är att skicka med postens "skicka-lätt". Eftersom paketet ligger på utlämningsstället riskerar de inte att frysa sönder om de skulle bli liggandes i en postlåda ute :)

kl
Ang en tidigare fråga hur mkt man städar sina akvarium..
Jag har 8st*96 liter samt ett 180 liters kar. Varje vecka lägger jag två timmar på vattenbyte och rensning av växter. Thats it :)
Ibland slamsuger jag grusbottnar men det är sällan. Använder ancistrusmalar till att sköta rengöring av rutor, och har räkor i de flesta karen (äter foderrester och städar lite allmänt).

Scalare blir ganska stora (20 cm höga) så det är inte en bra fisk i ett 100liters!

Kampfiskar passar nog bäst med ett gäng fredlig stimfisk, allt annat kan de bråka med och antingen ge stryk eller få stryk. Själv har jag aldrig lyckats med kampfisk tillsammans med något annat, men det finns det andra som har så det kan förstås gå!

Ancistrus är ett bra mal-val.

Ja precis, det var vid vattenbyten jag menade. Vi byter lite varje vecka. Men du har alltså slutat använda det nu då? Hur stort kar har du och vilken sorts filter?

Vi har ett 240-liters med ytterfilter.

Scalare blir ganska stora (20 cm höga) så det är inte en bra fisk i ett 100liters!

Kampfiskar passar nog bäst med ett gäng fredlig stimfisk, allt annat kan de bråka med och antingen ge stryk eller få stryk. Själv har jag aldrig lyckats med kampfisk tillsammans med något annat, men det finns det andra som har så det kan förstås gå!

Ancistrus är ett bra mal-val.

+ Comfort: Oj! Jag läste på flera ställen på internet att man ska ha ca 50l/vuxen scalare, men det är helt fel då?
Tack för infon!

Men då blir det nog ett gäng zebrafiskar, en kampfisk och någon ancistrus när karet väl ska inhandlas :)
Jag tror dock att det kommer bli först till hösten eftersom min lägenhet mestadels kommer stå tom i sommar, pg a jobb på annan ort och mycket aktiviteter.

Ett tips (om du inte redan vet om det) är att skicka med postens "skicka-lätt". Eftersom paketet ligger på utlämningsstället riskerar de inte att frysa sönder om de skulle bli liggandes i en postlåda ute :)

kl
Ang en tidigare fråga hur mkt man städar sina akvarium..
Jag har 8st*96 liter samt ett 180 liters kar. Varje vecka lägger jag två timmar på vattenbyte och rensning av växter. Thats it :)
Ibland slamsuger jag grusbottnar men det är sällan. Använder ancistrusmalar till att sköta rengöring av rutor, och har räkor i de flesta karen (äter foderrester och städar lite allmänt).

det är ingen fara att det fryser nu då det är + grader ute då jag skickade (kollade vädret) så lämnade jag det inte i en låda utan gick in på posten, sa att det var växter och frågade när det skulle åka och när det skulle komma fram, den ska vara framme nu :idea: så håller tummarna =)

Så skickade jag det i en ihopvikt mjölkkartong, så den inte krossas heller :D

Ja, jag hoppas det har kommit fram, det sa hon på posten att det skulle göra, tog ett gäng "normalstora" och en lite större vad jag minns :)
Hoppas de trivdes med resan :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 591
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka