Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

jag har bara ett 100l och en innefilter, anänder inte just nu pga att det tog slut, men akvariet verkar inte sakna det :p

jag har ju min rere(scalaren) i ett 100l, men just nu är han så pass liten.. då han blir stor( om han lever tills dess) kommer jag hitta nytt hem till honom.. t.ex på djurbutiken här där vi köpte honom :)

*kl*

AraSlei: Har aldrig haft problem med att ha kampfisk ihop med någon annan fisk, har haft dem med både Scalare, Dvärguramis, men man ska nog passa sig för att ha dem ihop med andra fiskar med långa böljande fenor t.ex. guldfisk och slöjstjärtar.

tror inte att det skulle vara något problem att skaffa Scalare till ett 100 liters akvarium, de är ju oftast pyttesmå 4-5 cm när man köper dem och de växer inte kanonfort så skulle de bli för stora kan du sälja tillbaks dem till akvarieaffären eller byta mot mindre fiskar, den dan det behövs. Scalaren är trots allt en ganska fredlig ciklid.

Det handlar mer om hur mycket volym den behöver belastningsmässigt för att hålla akvariumet i balans. Du kan inte ha en vuxen scalare i ett 50 liters akvarium, som exempel, den kommer inte kunna röra sig. En vanlig regel är ju cm fisk per liter. Sen skitar olika fiskar ner olika mycket, guldfiskar är riktiga bajsmaskiner till exempel. Självklart kan man ha unga scalarer i mindre akvarium, men för att de ska växa rätt får det inte heller vara för litet, och då får man antingen vara beredd att köpa ett större akvarium till dem i rätt tid eller skänka/sälja dem när de vuxit lite.

Fundera på om du inte kan tänka dig ett större akvarium? Det skiljer sig ibland inte så mycket i pris (på blocket) och då kan du ju ha ett gäng scalarer också. Du har ju tid att fundera! Men annars tror jag att den uppsättningen kommer fungera finfint! :)

Jag har länge funderat på att byta mitt kar till ett 200l, har ju 100 nu, men är orolig för flytten över till 200l karet och vet ej heller hur mycket detta golv klarar av i vikt heller... Iof är det betonghus så det borde ju klara vikten av ett 200l. Någon som har ett 200l eller större i. Lägenhet?

Jag hade ett 250 liters i en lägenhet på fjärde våningen i ett betonghus, min sambo hade sitt 1100 liters i lägenhet på andra våningen i ett betonghus.:bump:

Mitt akvarium står nu på övervåningen i vårt hus, medan hans kommer att få stå i ett hobbyrum i källaren då vi är osäkra på hur pass hållbara golv/tak är plus att vi inte orkar med bestyret att bära det särskilt långt.

Så du kan lugnt byta till ett större akvarium om du vill det.

Ah, okej! :idea:

Jag hade gärna haft ett större, särskilt om det dessutom är enklare, frågan är hur stort man får plats med i en etta på 26 kvm :angel:

Som sagt har jag ju tid att fundera, eftersom jag inte flyttar in i min nya lägenhet förrän imorn (äntligen!) så kommer jag ju dessutom ha hunnit känna av lite hur stort jag kan ha, till hösten lär det ju vara färdigmöblerat :D

Om inte annat får jag väl börja med ett 100 liters, så finns kanske risken att det blir ett större så småningom :angel:

Vad skönt att du tror att dom skulle passa ihop ivf!

Som det känns nu så kommer jag nog börja med ett 100 liters ivf, så får vi se hur stort akvarie jag får plats med sen :D

kl

Jag har just släppt ner lille ancistrusen Göran (ca 3 cm) i mitt 60-liters sexkantiga akvarium. Han bor där ihop med en kampfisk och 12 små tetror.

Hur stor kan han bli? Har hört att de anpassar sig efter storleken på akvariet. Är det verkligen sant?

Vad gillar han att äta förutom tabletterna?

Jag hade en ancstrus som blev 14 cm

Det där med att de anpassar sig efter storleken tror ajg inte ett skit på.

En "ancistrus" jag hade i mitt första 54 liters visade sig vara en gibbiceps och växte till 24 cm monster i det lilla karet tex.. ett annat ex är min kusin som har ett äcklig litet har, typ 10 liter och har två slöjisar där i (stackars djur) där båda blivit dunderstora.

Han kommer säkert att gilla äta alger.. och matrester.

Tack för svar! Hujeda! Vill inte att han blir så stor...

Matrester! :) Än så länge är han väl inte så stor i maten, är ju pytteliten...

En annan fråga; Köpte en mangroverot för Görans skull. Den har både kokat och legat i blöt men ändå har den missfärgat vattnet. Hur länge håller den på så? Är det skadligt med gulnat vatten?

Jag menade fiskmatrester alltså, men det kanske du förstod?

Du kan även ge den typ skalade ärtor, gurka och broccoli, det är jättebra för dem :)

Ang roten såfärgade min i några veckor. det är inte farligt med avfärgningen :)

Jag har en kompis som tröttnat på sina fiskra. Det är en kamphona, en liten groda och tre små malar.

Blir det för mycket om jag stoppar ner denm i mitt 60 l kar. Där bor en kamphane, 12 neontetror och en liten ancistrus.

Kan inte kamphonorna var mer aggressiva än hanarna? Vill inte att mina tetror ska bli terrade...

Ancistrusen blir inte större än ca 15 cm, däremot gibbiceps och pleco kan bli gigantiska.

Ancistrusen är en växtätare, förutom tabletterna kan du ge den fryst foder, flingor och tinade wokgrönsaker. Bra att du har en rot den kan tugga på de behöver cellulosan.
Får den för lite vegetabilisk kost kan den ge sig på växterna. Den är dessutom en utmärkt algätare och håller rent i akvariet.
Ancistrusen är väldigt lättlekt, om du tar reda på vad du har för kön på din kan du köpa en av motsatt och hoppas på yngel.

Man får passa sig lite vad för slags mal man får med sig hem från affären, har man ett mindre akvarium bör man ha en Ancistrus som inte blir större än 15 cm, Hypostomus plecostomus blir ca 30 cm och Glyptoperichthys Gibbiceps kan bli upp till 60 cm lång. Pansarmalen blir ca 8 cm lång.

Sist jag var i akvarieaffären här sålde de en Gibbiceps som Pleco och Ancistrus det var ingen ordning alls på malarna, är ju kul om man får rätt från början och slipper byta när de blir för stora hela tiden. Vi har två Ancistrus och två pansarmalar (Corydoras aeneus) nu.

Gibbiceps
gibbiceps.jpg

Ancistrus
Bristlenose_Catfish_700.jpg

Pleco
Hypostomus_plecostomus_1.jpg

Pansarmal
113649.JPG

Senast ändrad:

Usch... de är ju väldigt lika varann de där... Svårt att se när de är så små. Men jag får väl hoppas att det är en ancistrus. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 591
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka