Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jo men vilkens ord ska man gå efter? Då det råder så delade meningar? Har haft andra fiskar som ansågs på ett visst sätt, men då man väl skaffade dem gick det hur bra som helst! :) som sagt. Imorgon ser jag hur det går, har snappat upp info om dem från många håll i flera år (som jag väntat) så jag tar dem inte bara hux flux.skulle det bli problem har jag en snabb hjälp nära, typ 500m bort :)

Tror nog att det går bra, annars har jag plan b nära till hands ^^

Så nu har jag fredliga fiskar, ändå blev en neontetra av med ett öga, så de behöver inte betyda att alla fredliga allti d är fredliga och tvärtom, svårt att formulera sig..

Senast ändrad:

jopp, och du hade gett namn pa den med.
Tyvarr var jag korkad och trodde jag skickat med en bild pa regnbagshajen :)
nu vet vi vad all ar :banana:

ska forsoka fa tag pa nagra fler regnbagsfiskar, den ar den enda som det bara finns en av!

Kl

Gaah! Nu måste man köpa ny doppvärmare också, tyckte vattnet kändes lite kallt, nu när de fått värme igen så är de i full gång med allt! Speciellt kärleken, Hehe ;)

suck.. fick ju hem botiorna i tisdags, otur nog så hade en dött i transporten.... så det blev bara 4....
men det går huuur bra som helst, är så nöjd med dem :D dock har jag inte sett dem äta snäckor än, så min fundering lyder, kan de vantrivas med att bara vara 4st? för de flesta säger att man ska ha minst 5 för att de ska trivas. alltså, trivs de inte kanske de inte äter snäckor funderar jag på, eller så kanske de måste lära sig att tycka om dem?

de var och sniffade på en utav snäckorna sist iaf, men tog den aldrig.

Vanligast är att de är ganska proppmätta om de inte äter snäckor. (Jag utgår från att du har koll på vattenvärdena? Annars hänger ju övermatning ihop med både snäckor och ämre vattenkvalitet, och då kan de ju reagera på det också.)

Tror inte de vantrivs för att de är 4. Vi har ju också botior (zebrabotior) och vi skulle också haft 5 egentligen, men när vi köpte dem hade de bara 3 så vi tog dem och tänkte köpa 2 till sen, men har inte hittat några än. Men de 3 vi har verkar trivas iaf:)

Låter Nice! Blev lite fundersam idag då jag gav dem mat, såg bara tre botior... Tills den 4e kom sniffandes ^^

*kl*

Efter att ha haft jobbigt med invasion av snäckor, "vitaprick" och kassa vattenvärden så har vi nu fått iordning på akvariumet. Känns toppen att åter igen bara få njuta av fiskarna :laugh:

Det är bara 60liters och invånarna är 8st guppy, 2st dvärg gurami, 1st kuliål, 1st 6cm ancitrusmal samt 2st dvärgbarber (som ska få flytta hemmifrån).

Under tiden som vi bor i lägenhet så får dom samsas i detta akvariet, sen ska dom få flytta in i det stora akvariet igen (200l).

*kl*
Imorrn blir det inhandling av oscar och zebraciklider, samt en beställning på papegojciklider och vårt ciklidkar är fulltaligt.:bump::bump:

just nu är det inte roligare än så här (lite mörk bild, men det syns nog)

32949957.jpg

de inneboende är just nu 2 ancistrus och 2 pansarmalar

Ok de kommer idag en dag försent. visserligen är det kassa, suddiga mobilbilder, men man ser nog lite i alla fall.

Påfågelciklid
32967529.jpg

En blyg Öronål
32967530.jpg

En suddig Påfågelciklid, en Zebraciklid och längst bak en Eldbukciklid
32967531.jpg

En mindre suddig på gänget
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32960000-32969999/640x480/32967532.jpg?0

ljuset var dåligt och bara mobilen till hands, får försöka ta kort med en bättre kamera i bättre ljus så det inte ser så illa ut. Sambon hittade fler rötter och slängde i, därav det gula vattnet.

Senast ändrad:

Åhå en liten snutt oscar :love:
öronål var också en fisk jag var helt kär i länge, verkar helt underbara.
Vad kul med lite nykomlingar!

Vi hade en "pilnäbb/eldål?" (tro jag de kallas) förut, vi fick inte i den någon mat tills vi slängde ner en mask i karet, OJ vilken fart det blev! Han kände lukten av masken direkt!! Riktigt mumsigt ^^

Åhå en liten snutt oscar :love:
öronål var också en fisk jag var helt kär i länge, verkar helt underbara.
Vad kul med lite nykomlingar!

Ja Oscar är mycket trevliga fiskar, vi får väl se hur länge vi kan ha dem innan de blir för stora för karet.

Zandrix: Han får käka vita mygglarver eller hackad räka hos oss :)

Glömde ju skriva att Öronålarna är också riktigt trevliga och mysiga fiskar, man får dock passa sig så att de inte sticks för de är giftiga...

*kl*

Åh vilken härlig tråd! :)

Min dotter har blivit akvarieägare, bytte bort sina urvuxna skridskor mot ett litet akvarium. Jag hade akvarium som barn - och åh vad mysigt det är! Det är dock bara på 40 liter och tja... efter att ha kikat i den här tråden... jag tror vi behöver ett större. :d

Har en jättefånig nybörjarfråga: hur mycket mat ska fiskar ha? Vi har rätt många för det lilla akvariet tror jag. 2 koppartetra, 2 sorgmanteltetra, 5 fantomtetra, 3 neontetra och 2 siamesiska algätare. De gillar vanliga flingor bäst, har även nån sorts granulat och torkade mygglarver. Vet att det är svårt att måtta, men på ett ungefär?

Korrekt svar borde väl vara, så mycket att filtret inte sätter igen för ofta, så mycket att ni orkar städa motsvarande och så mycket, eller lite att nitrathalten inte stiger över 20 mg/liter någon gång. Detta är vad som är viktigt. Sedan kan säkert fiskarna se ut som att de vill ha mer mat, men akvariet med sin lilla storlek och ofta ganska underdimensionerade filter klarar inte mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 512
Senast: Mia_R
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka