Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Tror inte de får för mycket. Är däremot lite orolig att jag är för snål med dem..

Har inte märkt efter typ tre veckor att jag måste städa, eller att filtret har problem. Bytt vatten med ca 1/4 varje vecka. Nåja, så länge de lever får de nog, antar jag. :)

Ska passa på med en annan novis-fråga då, när jag liks är igång. Nitrat, är det något jag borde mäta regelbundet, eller gör man det bara om det blir problem?

Risken att de skulle dö för att de får för LITE mat existerar nog knappt. Däremot det omvända. ;-)
Jag tycker gott man kan mäta nitrit och nitrat redan innan man har problem, helst vill man ju upptäcka det innan fiskarna börjar att dö. Särskilt om akvariet är ganska nyligen uppstartat.

Ok, jag får kanske inhandla tester, har sett dem på akvarieaffären. Tänk att jag på gamla dar skulle gå igång på akvarieshopping.. det är ju jättekul! :)

Hur ser man om en kopparbarb är gravid? Jag tycker honan är jättetjock... och hon har ju inte fått så mycket mat, även om hon är en av de glupskare av dem.

Och tack för att du står ut med novisfrågorna... :)

Vore jag dig så skulle jag skaffa större akvarium, det är ju mycket roligare och lättare att sköta än ett litet:)

Finns många fina 100-200 l på blocket till bra priser oftast med passande bord också., köp helst de som i annonsen varit igång, så de inte stått länge utan vatten. Tänker mest på så det ej finns risk för läckage. Risk kan ju finnas ändå men man testar ju karet innan man börjar använda det ^^

Har ju spanat på Blocket redan... :D

Jag tror vi övningskör det här lilla några månader, för att se så vi inte lessnar. Och blir det ett större så måste jag ju fundera vilka fiskar vi ska ha i det, det finns så himla mycket att välja bland!

Ok, jag får kanske inhandla tester, har sett dem på akvarieaffären. Tänk att jag på gamla dar skulle gå igång på akvarieshopping.. det är ju jättekul! :)

Hur ser man om en kopparbarb är gravid? Jag tycker honan är jättetjock... och hon har ju inte fått så mycket mat, även om hon är en av de glupskare av dem.

Och tack för att du står ut med novisfrågorna... :)

Tester är bra också för att man lär sig mycket om vattenkemi genom dem.
En kopparbarb blir inte gravid så till vida att den får yngel i magen, däremot kan honan ha mycket obefruktad rom där. Då blir hon tjock och så kan spetsen på äggröret titta fram vid analöppningen, det ser ut som att det putar ut något vitt där. Då händer det at de leker om du har en hane, men eftersom de sprider rommen vind för våg äter andra fiskar ofta upp den. Vill man att några ska överleva och bli yngel måste man ha riktigt mycket växter eller typ en matta av javamossa så att romkornen fastnar och göms.

Jag har alltid satsat på massor med neontetror, Såå snygga i stim ^^

Ibland tröttnar folk just i början för att de tror att ett akvarium blir "perfekt" på en gång, man lär sig mycket, för det är typ som en hel vetenskap ^^

Mitt kar är några år, tycker att den blivit mer eller mindre perfekt nu, växterna frodas och växer som bara den! Då blir det roligt. ^^

Ah, de lägger ägg! Tänkte inte på det, hon var ju så lik en svärdbärarhona (tja, lite röd, tjock och med fenor, typ :D) så jag tog för givet att hon hade ungar i magen. Ingen mossa här, så då blir det nog inga ungar heller. Likabra kanske eftersom det är lite många fiskar som det är.

Och jag håller med, Zandrix, de är jättefina i stim! Det var bara en från början så de andra är de enda inköpta, tyckte synd om den ensamme. Dottern vill ju gärna köpa nya hela tiden men vi får nog vänta tills de dör av ålder. Vilket ger en ny fråga: hur gamla blir fiskar egentligen?

Allt ifrån 3-5 år för tex neontetra till över 20 för guldfisk, botior, malar mm.
Generellt säger folk ofta at något "dog av ålder" men oftast är det de själva som ovetandes har råkat döda sin fisk.

Här är några bilder, dock inte nytagna på Berkley och Frodo. Frodo har vuxit till sig lite mer nu då han är riktigt matglad:D

32992670.jpg

32992682.jpg

Frodo och Redbull, eldstjärt i bakgrunden.

32992691.jpg

32992697.jpg

kl

såg idag att det var fullt med yngel i akvariet, det var därför min "rere" var så fet om magen ;p

Åh vilken fin channa! :love: Är det en bleheri?
Frodo var himla söt också!

Tack!:laugh:
Jepp det är en bleheri. Tror det är en hona. Hon är väldigt försiktigt när hon ska äta och kommer det en annan fisk, eller Frodo före till maten blir hon förnärmad och går och gömmer sig. Så en ganska lugn ormhuvudfisk. Sett andra som beter sig mer framfusigt.
Japp Frodo är söt med:)

Ja, jag har fått för mig att de blir kaxigare i ett artkar. Två eller några stycken channor tillsammans och mycket växtlighet, flytväxter osv. Det verkar så i alla fall efter vad jag har sett på andras, men jag har aldrig haft en egen så jag ju vet inte. Fast det kan ju vara skönt med en lite lugnare fisk också :) Superfin var hon! :love:

över 20 för guldfisk, botior, malar mm.

:eek: Blir botior tjugo år??

Vi har några botior som jag är mindre förtjust i, men jag tänkte att de får vara kvar så länge de lever, så struntar vi helt enkelt i att ersätta dem när de dör. Men tjugo år... Jag tänkte att de skulle bli 3-4 år på sin höjd. De verkar annars må utmärkt, möjligen lite rundlagda eftersom de är så glupska och proppar i sig maten så fort (en anledning till att jag inte vill ha kvar dem ;)), men risken finns ju att de tänker leva läääänge då.

Apropå fisk, har du någon koll på kerritetra? Är lite på jakt efter en blå fisk, och köpte svart neontetra, men kerritetra hade kanske varit ett bättre val, om de finns att få tag på och inte är hopplöst känsliga?

Visst finns de att få tag på. Vi gick förbi ett akvarium med kerritetra när du köpte neontetran, men kerrin är väl i all ärlighet inte så uppseendeväckande alla gånger. Som vuxen och fullt utfärgad kanske. Däremot är de inte särskilt känsliga eller så. Du får byta om du vill, jag måste bara kolla att kerrin är kvar. Jag har ju varit i Belgien en vecka...

Ja, det är svårt att bedöma tetror i butik, tycker jag, eftersom det tar sån tid innan en del arter färgar ut. Andra är sig ungefär lika hela tiden - de gröna neontetrorna t ex ändrade aldrig färg, utan var färggranna från början. Aphyocharax rathbuni och Aphyocharax anisitsi däremot ser ungefär likadana ut i butik, genomskinliga bägge två, men med tiden blir de förra klart guldgröna med vita fentoppar, och de senare blir blågrå.

Kerritetrorna blir väl inte heller klarblå kanske, men av foton att döma så är de blåare än svart neontetra iaf. Det är snällt att vi får byta, men tyvärr går det inte att fånga ur fisk ur vårt akvarium utan att tömma det på inredning, så de får bo kvar. Det är också en trevlig fisk, bara inte så blå som man kunde önska. :p Men då vet jag att kerritetra finns att få tag på, och kan prova den nästa gång det är läge att fylla på med tetror. :)

En fråga till - vi köpte en pansarmal också, och den har tyvärr svamp, såg det när vi kom hem. Möjligt naturligtvis att svampen utlöstes av stressen som en flytt innebär. Hursomhelst, det verkar inte läka, men den blir inte heller sämre. Det känns inte snällt att låta den vara sjuk, framförallt inte om det blir ett långdraget förlopp som slutar med att den dör och ska plågas fram tills dess. Finns det nåt man kan göra, eftersom den inte verkar orka läka av egen kraft? Jag kunde ju avliva den förståss, men jag tror inte jag får tag på den.

Var sitter svampen?
I ditt fall hade jag nog saltat lite för att se om det hjälper i första hand, istället för att försöka fånga om det nu är svårt.

*kl*

Inte helt oväntat har Zebracikliderna lekt och lagt rom, det tog nog någon vecka längre än vi trott. Men yngel på g alltså. :bump:

Var sitter svampen?
I ditt fall hade jag nog saltat lite för att se om det hjälper i första hand, istället för att försöka fånga om det nu är svårt.

På huvudet. Det är inte massor, men den är där. Hur mycket är "lite" salt i ett akvarium på 100 liter? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
935
· Visningar
22 460
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025