Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Ja som sagt, hon kommer vara kinkig tills hon får den lugn och ro hon behöver. Immunförsvaret påverkas ju av att hon blir stressad. Kan ju vara munsvamp, vitaprick etc. Inte så bra på fisksjukdommar tyvärr. Vad jag har förstått är channor känsliga för medicinering och salt så jag vet inte vad du ska göra åt det... förutom att byta burk till firren så hon har en chans att äta upp sig och lugna ner sig. :( Kanske sänka temperaturen i karet kan fungera? Är omgivningen rätt för dem så är de jäkligt tåliga och bra på att friskna till på egen hand.

Finaste Sayid fyller åtta år :love: trots den knäppa matten han har fått stått ut med under alla åren:

2u6kwzn.jpg

Födelsedagspresenten är lite försenad men han kommer digga den stenhårt när den kommer :D:D:D
Ingen ålder för den här sortens fisk egentligen, men det är fantastiskt att han har hängt med från starten när jag inte hade en jävla aning om hur man skötte om fisk... en riktig överlevare och vi hoppas på många, många fler år tillsammans.

Tack för svar och tips:)

Tyvärr är hon en riktigt kinkig donna, rynkar bara på näsan åt röda mygglarver med:o
Småfisk har hon ätit innan, för när hon var hos förra ägaren hade han det.

Uptäckte att hon har en vit prick vid ena ögat idag, vad kan det vara:crazy:

Svarta mygglarver, då? Provat det?

Det är nog ingen idé att hålla på och mixtra med olika sorters foder när det med största sannorlikhet är att hon stressas och mår dåligt av omgivningen, det är inte ovanligt att det blir just så för channor i sällskapskar. Om du inte kan flytta henne till något annat kar av olika anledningar kanske du ska försöka ge bort henne eller sälja henne till någon som är bekant med channor och kan ha henne i ett artkar? Eller göra dig av med de andra invånarna i karet om det är hon som är ögonstenen. Fortsätter det så som det är nu låter det som att hon ganska säkert kommer att tyna bort tyvärr :cry: Mer råd än vad jag redan gett dig kan jag inte komma med. Det är upp till dig om hon ska överleva eller inte.

Ja det blir nog en flytt till ett ensamkar om hon inte blir bättre i sitt tillstånd.
Det är ju inte så många fiskar i nu. Grodan är kanske den som stressar henne.

kl

Jag blir gaaalen!!! Är det liksom meningen att jag inte ska få ha ett stort kar eller?! Största karet SPRACK idag!!! Sayids nya kar! Fan allt bara går åt helvete för den fisken :cry:

Min syster som var på besök tappade en mugg precis på kanten, blev en spricka, som tur var inte så enorm vilket gjorde att jag hann få ut alla fiskar oskadda medan de andra fångade upp vattnet som bara sprutade ut. Så. Jävla. Drygt.

Sen hade jag ju en massa avställda kar där dessa fiskarna kunde sättas i med det gamla vattnet och de mindre filtren som jag hade till att sätta sprätt på ytvattnet i det stora karet, så förhoppningsvis blir det ingen större chock för dem.

Sayid bor nu i en stor jäkla balja eftersom han inte kan bo i de mindre karen. Underbart sätt att ha fisk på. Eller inte. Men, men, får spara pengar till ett nytt kar igen och hoppas att det dyker upp ett billigt och stort inom snar framtid och att jag har pengar precis då. Så typiskt...

Ja, sån himla otur :( Men fiskarna klarade sig och verkar må bra idag också, och det är ju det viktigaste, så det är jag glad för.

Fyy vad trist :(

Måste bara fråga: Köpte ett stim zebrafiskar för ett tag sen och jag tycker de är JÄTTEJOBBIGA! :mad:

De har förstört hela njutningen med att ha akvarium för mig. Blir bara stressad när jag tittar på det/dem.

Vad ska jag göra med dem?

Mitt problem med stirrigt fiskstim har nog löst sig. Var i väg och köpte ett 200 l kar som vid matematiska uträkningar visade sig vara på 540 l... tyckte det var väääääldigt stort och stämde inte mot min minnesbild av mitt gamla 250 l kar... :p

Jaa du... det kan man undra...

Men hjälp!!! Vad ska jag ha i detta "monsterkar"???? Hur ska jag inreda det??? Växter t ex kommer ju kosta multum. :mad:

Just nu simmar det runt 12 zebror, en kampfisk och en liten ancistrus i det.
Har lagt i stenar och hade lite växter, men det är ju fruktansvärt ödsligt. Jag lade i en stor al-gren för att fylla ut lite till att börja med.

Lite tips o ideer mottages gärna. Min enda tanke så här långt är att jag vill ha scalarer och det kan jag väl med gott samvete ha i detta kar... Måtten är 60*60*150.

kar.jpg

Ormhuvudet Berkley har nog blivit liiite piggare. Iaf är hon framme mer nu. Legat uppe vid pumpen nära ytan. Visst hon är ju inte bra, men det verkar inte sämre iaf.
Funderar på det här med mask hos fiskar? Är det vanligt och går det att behandla på nåt vis:confused:

nu har jag äntligen skaffat fiskar. 3 guppy, 4 platy och 10 svärdbärare. alla är yngel, men börjar växa till sig nu. några är uppåt 2 cm. men jag har ett problem. när jag fyllde år, så kom sambon hem med 2 stycken algätare. någon form av malar. och eftersom jag har problem med att ladda upp bilder här, så är det bara att glömma. får försöka mig på en beskrivning ist. i nuläget är dom ca 2 cm långa. dom grå/bruna, men vita/ljusa suddiga prickar över hela kroppen. ögonen sitter på sidorna och är ganska utputande. som 2 bollar utanpå huvudet! :laugh: kroppsformen är som en jättelik vattendroppe fast med något längre stjärt och platt undersida! dom har 4 fenor vardera, 2 på varje sida, på själva bollen/kroppen. och en ryggfena precis där stjärten börjar. sambon vill inte tala om var han har köpt dom eftersom att det är en present. och då vet jag ju heller inte vad de är för malar, och kan kommer inte ihåg vad dom hette! :p någon som har en aning? :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
934
· Visningar
22 424
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur