Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Scalarer kan du absolut ha!

Japp! Efter jobbet bär det iväg till "fiskaffären". Har hittat en affär med superduktiga ägare, riktiga "akvarister". Jag har äntligen fått tummen ur och fått ordning på mitt stora kar. PH och nitrit är kollat. Har två stora Eheim-pumpar/filter så vattnet är kanonfint.

Ska köpa ett litet stim ungskalarer och något färglatt, platy eller "snälla" barber. Min ancistrus Göran har visat sig vara en pleco, så vi får väl se hur stor han blir! :D Funderar på om han behöver någon städkompis i 540-literskaret?

Kampfisken Sune får flytta tillbaka till 60-literkaret ihop med några kardinaltetror. Tänkte att det får bli ett litet sovrumsakvarie...

Gud vad kul!

Åh, en pleco :love: Gött att du har ett stort kar då! Ja, minst 40 + lär den ju bli, om det är en gibbiceps kan den bli 60 cm :eek: Du måste ta reda på vilken sort det är! :D *nyfiken* Hur stor är den nu? Bilder?

Plecos kan vara väldigt revirhävdande men jag vet också en del som lyckas ha flera stycken i samma kar. Kan hända att du får flytta eller göra dig av med pleco-kompsiarna dock. Vet inte om de är så bra städare, egentligen, jag tycker de skitar ner mer än vad de tar bort alger faktiskt, haha.

Om det är pardalis, har du en likadan som min, vilket det säkert är då de är väldigt vanliga (Trodde dock att de fortfarande hette Pterygoplichthys pardalis.). Tror inte akvarielexikonets fakta stämmer, för de stannar på runt 40 cm. Om du får chansen kan du räkna strålarna på ryggfenan, pardalis har 11-13 stycken.

Oj en sån liten snutt! 2,5 cm :love:
De växer fort i början men du har ändå några år att vänja dig vid att han blir större och större :D
Tycker bara de blir finare och finare ju mer de växer! De blir dock sjukt starka, hade svårt att hålla fast i min senast nu när akvariumet sprack, och då lät jag ändå allt vatten rinna ut så att han låg på sanden bara :eek:

Fick du tag i några scalarer förresten? :)

Sex små skalarer blev det i blandade färger o några platy. Så har jag ju Göran o tolv zebrafiskar. Men det fyller inte upp så mycket. Vill ha nåt färgglatt som tar lite plats?
Har du hittat nåt nytt kar? Hur stor är din pleco, Sayid? :D

Senast ändrad:

Åh, jag är inte så bra på scalarer eller vad som passar med dem. Artnörd som jag är hade jag ju bara fyllt hela karet med scalarer, haha. De kommer ju fylla upp med tiden.

Men kanske några snälla Sydamerikanska ciklider kanske? Diskus? Flaggciklid? Annars kan man fylla med ett rejält stim mindre tetror, typ kardinaler. Eller någon sorts apistogramma kanske, de är iofs små men fina, har för mig att de går bra ihop med scalarer:
A_cac_DR_Pr.jpg

Nej, inget nytt kar tyvärr, har inte pengar över... men det går ingen nöd på honom i den uppblåsbara swimmingpoolen. Han har ju bottenyta så det räcker och blir över. Det är inte på något sätt snyggt, eller praktiskt men så länge han är nöjd kan jag stå ut med det. Sayid är 30cm+ någonting, han borde vara större men han har ju som sagt bott trångt innan vilket har hämmat hans tillväxt :(

Ska försöka ta kort på poolen xD... Mina vänner anser att jag är spritt språngande som inte bara lämnar bort honom.

Knapp

Snyft Berkley min ormhuvudfisk dog nu ikväll:cry:
Hon har ju varit dålig ett tag och nu var hon väldigt orolig samt "kipade" mycket efter luft.
Tråkigt..:(

På önskelistan just nu:

*En fahaka med tillhörande akvarium.
*Ett 1400 liters innehållande 6 st Spotted Gars och en eldål. (Sayid kan bo här också...)

(KAN INTE DETTA BARA DYKA UPP PÅ BLOCKET SNART?!) till ett löjligt billigt pris förstås ;)

*Fler ancistrus, i olika färgvarianter.
*Större stim kardinaler.
*Ännu fler glasmalar...
*Flera "fior", aka sewellia lineolata.

Ärligt talat... De här fiskarna tar kål på mig, det kliar så sjukt mycket i fingrarna:

fahaka400.jpg

lepisosteus_oculatus.jpg

FIRE%20EEL.jpg

Hur er era önskelistor ut?!

Det enda på min önskelista just nu är Scalarer:love: Och kanske äppelsnäckor, men ingen av dem går att ha i karet vi har nu tyvärr:(

Neeeej, fina flickan :( Ursh, jag beklagar verkligen! :cry:

Tack:cry:

Men hon har aldrig varit sådär på "alerten" när jag jämför med andra ormhuvuden jag sett som är livligare och mer färgstarka.

På min önskelista står nog en ny ormhuvudfisk, men det är rätt dåligt med dom i stans fiskaffärer.

Dom kan beställa hem. Båda leverantörerna som de tar fisk ifrån har ormuhuvuden, det är bara dålig vilja hos personlaen alternativt du som inte frågat tillräckligt ;-)

Som Gabbi säger brukar det bara vara att beställa om du vill ha nya channor. Tänk bara på att du borde ha ett eget kar till dem, eftersom de inte passar i sällskaps akvarium :). Annars kan det lätt bli samma visa igen.

Här kommer lite kort på Sayids pool:

nv48pk.jpg

15qb6ae.jpg

awbaj8.jpg

Glad fisk:
a1guf5.jpg

1fzb0i.jpg

200 cm i diamter, 50 cm hög, vatten nivån ligger på 35 cm. Delar poolen med guramihonan Majja (fd elaka Arne) och tre stycken platy-pojkar.

Såhär stor bottenyta har han aldrig haft innan... Går inte att beskriva hur oerhört lycklig jag blir av att se honom simma omkring helt obehindrat :love:. Att det sedan går att mata på ordentligt utan att förstöra vattenkvalitén totalt är inte helt fel heller, hoppas på att han kan dra iväg de sista cm på längden och bredda ordentligt nu.

Som Gabbi säger brukar det bara vara att beställa om du vill ha nya channor. Tänk bara på att du borde ha ett eget kar till dem, eftersom de inte passar i sällskaps akvarium :). Annars kan det lätt bli samma visa igen.

Jepp vet att de tar hem. Men den fina friska ormhuvudet som min vän har går det utmärkt med andra sällskapsfiskar bla tigerbarb, botior och palettciklider.

Jepp vet att de tar hem. Men den fina friska ormhuvudet som min vän har går det utmärkt med andra sällskapsfiskar bla tigerbarb, botior och palettciklider.

Om din väns barber, botior och ciklider (ciklider och channor är verkligen ett bra recept på katastrof annars.) fortfarande är små är det inte alls konstigt. Om de är fullvuxna... ja, det finns såklart alltid undantag. Finns flera stycken som har lyckats med helt galna kombinationer av fisk under längre perioder, som är helt emot vad som vanligtvis går. Tror dock inte det är många som skulle få för sig att stoppa ner sina sällskapsfiskar till pirayor bara för att det otroligt nog har fungerat för vissa.

Man kan ha dvärgchannor i sällskapskar, under förutsättningarna att övrig fisk inte på något sätt stör dem, det kan vara svårt att avgöra vilka fiskar detta är. Lite löst kan man säga att det som inte kan betraktas som channa-mat oftast stör dem. Det är inte ovanligt att dvärgchannor i sällkapskar får svampangrepp, matvägrar och tillslut dör, just på grund av att de blir störda av övriga invånare. Channor är friska och tåliga fiskar om de bara får en juste chans -den skötsel och omgivning de behöver, det är inte som med slöjstjärtar eller guppys där man ofta kan åka på "dåliga" individer.

Oavsett, om det mot förmodan går att ha en annan dvärgchanna i ditt nuvarande kar, hur kommer dina andra fiskar och grodan må när channorna behöver vintervila? Du har ju redan varit med om att det här händer en channa i just det karet, så varför utsätta fler för det? Det är en vild chansning, du har oddsen emot dig och vad du spelar med är ett liv. Vill du däremot vara mer säker på att ha friska, glada channor så håll dem i artkar –och du kommer få ut så mycket mer av dem också.

Kan inte göra så mycket mer än att avråda, hoppas du funderar över det iallafall... men det är ju du som bestämmer hur du vill ha det.

Misstänker att hon dog av bukvatten sot, symptomen stämmer in bra på det.

I nuläget har jag inga planer på en ny channa, det har blivit en ny kompis till Frodo i stället Grodolf:)

Dock är eldstjärten Redbull elak mot grodorna även den nya lilla parveln. Så fort de äter far han fram och är elak:o

Channan som hålls med andra sällskaps fiskar är i riktigt fin form. Vuxit till sig och breddat sig. När har de sin vintervila?
Den verkar inte störas av de andra fiskarna.

Haha, Grodolf, vilket skönt namn :D

Skönt att din väns channa mår bra, så länge det fungerar är det ju inga problem.

Det spelar ingen roll när de har vintervila, bara de får den. Ett par månader i sträck om året i kallare vatten (runt 16 grader ungefär). Detta gäller bara de subtropiska channorna, som channa bleheri. Vintervilan är jätteviktig. Struntar man i vintervilan blir deras immunförsvar så småningom försämrat = sjuk, ev. död fisk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
934
· Visningar
22 417
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V