Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Försökte fånga Göran på en kvällsbild. Vet fortfarande inte vad han är... pleco, gibbiceps, ancistrus...?

IMG_03241.jpg

Han växer i alla fall duktigt. :D På ett halvår har han vuxit från ett par cm till ca 15.

Dålig bild, jag ville fota honom med fenorna uppe men det ville inte han. Hur kan man förresten avgöra könet? Tror ni han vill ha en kompis i 540 liters karet?

Har nu bläddrat igenom stora delar utav tråden igen, man blir ju helt inspirerad!

Skickar med en bild på mitt nyaste akvarium, 63L.
Det innehåller två ap. borelli, vita palettciklider, corydoras panda, kolglödstetra, en L129 (som egentligen inte ska bo här i, men hur fanken får man upp den utan att dra ut hela inredningen) samt en städpatrull bestående av äpplen.

dscn0293_207752432.jpg

Jag är lite rädd att det är för många invånare? Vad tycker ni?

Försökte fånga Göran på en kvällsbild. Vet fortfarande inte vad han är... pleco, gibbiceps, ancistrus...?

IMG_03241.jpg

Han växer i alla fall duktigt. :D På ett halvår har han vuxit från ett par cm till ca 15.

Dålig bild, jag ville fota honom med fenorna uppe men det ville inte han. Hur kan man förresten avgöra könet? Tror ni han vill ha en kompis i 540 liters karet?

Göran verkar vara en Liposarcus pardalis. Mig veterligen finns iget lätt sätt att avgöra könet på dem. Har man en av vart kön bredvid varandra tror jag hanen upplevs som slankare.

Åh tack! Bockar och bugar :bow:

Men de verkar ju kunna bli groteskt stora, som vi sagt förut... Måste de bli det och i så fall hur lång tid tar det???

Han bor i ett 540 l kar.

Tycker också det ser ut som en pardalis... väldigt lik min i den åldern.

Under fina förhållanden kan de dra iväg i ett ganska sjukt tempo, två cm i månaden till och med. Så din kan mycket väl ligga på det dubbla inom ett år. Men efter 30cm verkar det gå ganska segt.

Pardalis blir inte så groteskt stora, slutar på drygt 40 cm (stjärten ej inräknad). Efter 40 cm verkar de mest bli bredare och inte längre om jag har förstått det hela rätt, den jag har sett som var över 20 år var ganska maffig :D Men din växer inte nödväntigtvis ur ditt kar om det är av standardmått? Kan kanske bli lite trångt tillslut men det märker du ju.

Har för mig att hanen har större fenor... jag tror min är en hanne, han är ganska slank och storfenad men det är inget jag är säker på utan har bara "bestämt" att han är en kille. Men man måste nog vara riktigt kunnig och ha några utav olika kön för att bestämma säkert.

Och nej, de behöver inga kompisar. Har mest blivit avrådd själv från att köpa flera eftersom de kan vara revirhävdande mot liknande arter. Det är inte omöjligt att ha flera men man ska vara beredd på att kunna flytta isär dem om de bråkar för mycket.

Senast ändrad:

Kanske i det tightaste laget om de är fullvuxna? Men antalet växter hjälper ju till de också. Det var i alla fall väldigt fint inrett!!! Kan bara tänka mig hur fint det måste vara med vita palettciklider och glödbandstetror. :love:

Tack, jag tycker det är finare i verkligen. För en gångsskull är jag nöjd med ett akvarium.
Dom vita paletterna är väldigt fina! Däremot tror jag att min ena är blind, likadant min vän som köpte likadan, hennes ena verkar också vara blind. Gissar att det kanske beror på någon albino gen?
Dom ska flytta till mitt stora då dom är så elaka mot övriga invånare.

KL
Går mer eller mindre dagligen och tittar på mitt stora tomma kar som står i källaren och bara vill plocka fram det. Härom sistens ställde jag in ett nytt skåp i ett mörkt hörn som det skulle gå att ha det på och givetvis kliar det i fingrarna. Problemet är som vanligt tid :crazy:
Hur mycket tid ungefär behöver det ta varje vecka (ej medräknat matning)med ett runt 250 l kar som man inte har överdrivet mycket fisk i? Kanske 15 drottningrasporor, ett gäng 5-10 pansarmalar och några ancistrus och givetvis massor av växter.
Jag har haft igång det tidigare men då jag klantade mig på några punkter blev det väldigt tungjobbat så jag vet inte hur mycket det kräver om man får flyt i det.

Precis! Jag har två rejäla Eheimpumpar/filter i mitt 540 liters. Ja gör i princip "ingenting" med det förutom att skölja ur filtren och byta en "skvätt" :D vatten då och då.

Har karet i en hörna utan soljjus, finns varken alger eller snäckor i det.

PS: Mitt kar är 150*60*60 så Göran borde nog få plats ett tag till...

Senast ändrad:

KL

Tänkte passa på att fråga er här i tråden som förmodligen vet mer om fisk och akvarium än jag ;) Genom min fars dödsbo står jag nu med ett 1000-liters akvarium, ja TUSEN liter! Hur i tusan "blir man av med" ett sådant? För nuvarande är det igång och det bor 8 malawiciklider i...

Lägg ut det på blocket, min man sitter varje dag och kollar efter nåt nytt stort projekt, han är säkert inte ensam. Dock insåg vi att ett så stort akvarium skulle bli för tungt at ha inne i vårat gamla trähus så vi planerar att inreda ett av rummen i källaren till akvariehörna. Det kan ju försöka ramla igenom en halv meter betong:angel:

La ut det på blocket nu i morse, och fick fem minuter senare riktiga skambud! :eek: En snubbe ville ge 5000, och tyckte att han gjorde oss en tjänst ;)

Ja, man måste ha ett rejält golv! Det är fint, men jag skulle aldrig våga ta upp det i min lägenhet ;) Men har man betong, då borde det gå! :D

Minimalt med tid om du har bra filtrering. 15 minuter i veckan + matning.

Oj, hur gör man då? Låter fantastiskt, jag brukar räkna 90 min i veckan plus matning och gödning varje dag för mitt 115-liters. Det vore ju superskönt om det gick att klara av skötseln på en kvart istället. :laugh: Jag sköljer ur filtret, byter fyra hinkar vatten, ansar växterna, skurar rutorna och täckglaset, plockar sniglar och ger gödning, det är väl min veckorutin på ett ungefär.

Idealet i min värld är att man aldrig rör filtret. I verkligheten översätter det till ca en gång om året i mitt fall.
Jag matar i förbifarten, tar 30 sekunder. Slänger i en slang varannan vecka, hänger den i en böj över kanten och andra änden ner i muggen. Tömmer hälften. Byter håll på den, fyller rätt ur kranen. Surfar lite buke under tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
928
· Visningar
22 302
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
812
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka